(10) kommenttia

Junavarikosta ei vielä saatu mitään päätöstä – Esitys: Mankista ja Luomasta pois kaavamerkintä

Junavarikkoa on soviteltu Luomaan rantaradan ja Kehä III:n väliselle alueelle. (kuva: Väylä)

Kirkkonummen ja Espoon rajalle suunnitellusta junavarikosta jäivät päätökset vielä tiistaina tekemättä Uudenmaan maakuntavaltuustossa.

Valtuusto oli koolla aamu yhdeksästä lähtien, mutta jo alkuvaiheessa huomattiin, ettei listalla ollutta Uudenmaan maakuntakaava ehditä käsitellä tiistaina.

Yksi suurimmista maakuntakaavan kiistakysymyksistä on Luoman ja Mankin alueelle suunniteltu iso junavarikko.

Päätettävänä olevassa maakuntakaavassa varikolle on kohdemerkintä, jonka on suurpiirteinen ja ohjeellinen, eikä ole millään tavalla päätös itse varikosta.

Toisaalta varikko on niin iso seudullinen hanke, että se on oltava merkintänä maakuntakaavassa, mutten sen suunnittelu on vaikeaa ainakaan Mankki-Luoma -tyyppisellä alueella.

Kaavoituksessa lopullisesti päätökset tehdään kunnissa eli varikko Kirkkonummen ja Espoon rajalla vaatii kunnalliset kaavapäätökset.

Maakuntavaltuuston kokouksessa ehdittiin tehdä vastaesitys. Espoolainen Mia Laiho (kok.) esitti, että varikkomerkintä poistetaan kaavakartasta.

Laiho esitti, että varikon mahdollisia sijoituspaikkoja selvitetään lisää. Esitystä kannatti muun muassa Björn Månsson (r.) Helsingistä.

Espoon valtuuston kokoomusryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos (kok.) kannatti myös varikkomerkinnän poistamista, vaikkakin ymmärsi, että varikko tarvitaan rantaradalla.

Varikon sijainti pystytään Vuornoksen mielestä ratkaisemaan kuntatason kaavoituksessa, eikä merkintää tarvitse olla maakuntakaavassa.

Kirkkonummen kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi (kok.) kannatti myös varikkomerkinnän poistamista Mankista ja Luomasta.

− Me kaikki tiedämme, että varikko tarvitaan. Mutta sen valmistelu on ollut puutteellista, Haapaniemi sanoi.

Samasta asiasta äänestettiin jo maakuntahallituksessa helmikuussa.

> Junavarikosta pysyy kaavamerkintä Mankki-Luoma -alueella – varikosta tehtiin lähes 140 muistutusta (Viisykkönen 24.2.)

Johtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan maakuntaliitosta totesi kaavan esittelypuheenvuorossaan, että varikkomerkintä on tarpeellinen, koska Espoon kaupunkiradan rakentaminen on kytketty varikkopäätökseen.

Hallitus lupasi viime viikolla rahoittaa Leppävaara-Kauklahti -kaupunkirataa siten, että valtio maksaa kustannuksista puolet ja Espoon kaupunki toisen puolen. Hallitus lupasi myös rahoitusta varikkosuunnitteluun.

Maakuntakaavaesityksessä on varikolle merkitty kaksi kohdetta: Mankin ja Luoman lisäksi Keravalla ole kohde. Väylävirasto on selvittänyt viittä eri vaihtoehtoa, joissa on mukana myös Kirkkonummen Vuohimäki.

Maakuntavaltuustossa keskusteltiin pitkään, millaisia muutoksia maakuntakaavaesitykseen voidaan tässä vaiheessa tehdä.

Viranhaltijoiden ja joidenkin valtuutettujen tulkinnan mukaan kaavaesitykseen voidaan tehdä vain hyvin vähäisiä muutoksia tässä vaiheessa, muuten koko kaava pitää palauttaa ja käydä valmisteluprosessi uudelleen läpi. Johtaja Vikman-Kanervan mukaan prosessi kestäisi vähintään puolitoista vuotta.

Maakuntavaltuuston kokousta joudutaan jatkamaan lähiaikoina, jolloin suoritetaan äänestykset. Kokouksen jatkoajasta ei ole vielä päätöstä, mutta se on todennäköisesti 15.6. kello 8.30 alkaen.

> Junavarikot: Suurin mahtuisi Luomaan, kallein olisi Vuohimäki, myös Mankki ulottuisi Kirkkonummen puolelle (Viisykkönen 12.5.)

> Noin 1 000 allekirjoittajaa vastustaa junavarikkoa Luomaan tai Mankkiin – seuraava päätös 9.6. (Viisykkönen 20.5.)

(10) kommenttia
Kommentit (10)

Kommentit (10)

Näin Kirkkonummi säheltää jälleen hyvän mahdollisuuden estämällä jotain järkevää. Sillälailla
Tero
Luoma on ihan väärä paikka junavarikolle! Kyllä Suomessa lääniä riittää. Ei sitä tarvitse merenrantaan keskelle ihmisten koteja rakentaa.
Onneksi järki voittaa
Luoma-Mankki alue on varikolle juuri oikea paikka. Aivan käsittämätön hanke olisi vetää uusi raide Kauklahdesta Siuntion rajalle saakka Vuohimäkeen. Siinä vaihtoehdossa haittavaikutukset olisivat huomattavasti suuremmat. Mutta nyt ollaan astuttu RKP:n poliitikon savipellolle ja siitä melkoinen tivoli pystyyn. Käsittämättömästi savipellot on muuttuneet miltei luonnonsuojelu alueeksi ja eläimiä enemmän kuin erämaassa. Käsittämätöntä poliittista peliä! Hävetkää!
Haitat minimiin
Poistetaan koko rata ettei häiritse luoman ruovkkoja onhan kaikilla auto
Autolla pääsee
Asian ytimestä valtuusto ei keskustellut. Maakuntakaavan valmistelussa on tehty runsaasti asiantuntijaselvityksiä, joiden perusteella Uusimaa 2050 -kaavaan on osoitettu merkintöjä, mm. arvokas kulttuurimaisema ja tärkeä viheralueyhteys sekä EU:n luontodirektiivin mukainen Natura2000-alue Espoonlahden pohjukassa. Kaavavalmistelun loppuvaiheessa HSL:n ja Helsingin kaupungin lobbarit vaativat näiden merkintöjen päälle 10 hehtaarin suuruisen teollisuusaluemerkinnän. Alueen asukkaat ja elinkeinonharjoittajat on jätetty syrjään - asiantuntiojiden lausunnoilla on pyyhitty pöytää. Ja Uudenmaan liitto ylpeilee kotisivuillaan päätöksentekonsa demokraattisuutta...
Hannu Valtanen
Taas menetetty mahdollisuus. Alueella vähän asutusta, mutta äänekäs vastustaminen tuotti tulosta.
Minä minä
Poliitikko on aina poliitikko , helppo esiintyä saman aikaan varikon puolustajana ja vastustajana. syyt valmistelulle ja sille, että helppoa olla häviäjien puolella kun tietää etukäteen lopputuloksen.
pelimies
Heh - järki näyttää vihdoin voittaneen.
Haapaniemeltä viisas veto
Vanha valta jyllää. Eipä taida tulla varikkoa ja kohta rantarata puskee horsmaa ja ihmiset liikkuu autoilla. No saavatpahan nauttia mutapellostaan ja haisevasta ruovikosta.
Tämä tiedossa
Tämä varikko tulee pellolle joskus vuonna 2050 jos ei tule uusi Koronaviirus. Kokous kokuksen perään ja valitus valituksen perään.
2 miljoonaa € kokousrahoja kuluu.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä