Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Junavarikot: Suurin mahtuisi Luomaan, kallein olisi Vuohimäki, myös Mankki ulottuisi Kirkkonummen puolelle
12.05.2020
18:21
(12) kommenttia
Junavarikot: Suurin mahtuisi Luomaan, kallein olisi Vuohimäki, myös Mankki ulottuisi Kirkkonummen puolelle
Väyläviraston tekemän selvityksen mukaan Rantaradalle kaavaillut kolme junavarikkovaihtoehtoa vaatisivat jokainen Kirkkonummen kunnan kaavoituspäätöksiä.
Väylä julkaisi tiistaina entistä laajemman varikkoselvityksen, jossa on tutkittu yhteensä viittä vaihtoehtoa. Luoman lisäksi tarkastelussa on ollut sijoituspaikat Vantaalla ja Keravalla.
Selvityksessä todetaan, että Helsingin seudulle tarvitaan ennen pitkää kolme varikkoaluetta, joista ensimmäiseksi olisi toteutettava joko varikko Rantaradalle tai Vantaan Petakseen Kehäradan varteen.
Selvityksessä on entistä tarkemmin tarkemmin luonnosteltu eri sijoituspaikoissa sitä, minkä kokoisia varikkoja voitaisiin mihinkin sijoittaa ja mitä ne maksaisivat.
Suurin yksikkö mahtuisi selvityksen mukaan Kirkkonummen Luomaan.
Kunnossapito- ja säilytysvarikolla voitaisiin säilyttää ja huoltaa 82 lähijunayksikköä.
Varikko täyttäisi kokonaan Rantaradan ja Kehä III välisen alueen, jolle voisi sijoittaa yhteensä 20 raidetta. Varikkoalue olisi pitkälti yli kilometrin pituinen.
Mankissa varikkoalue jäisi Luomaa pienemmäksi. Kapasiteetti olisi 52 junayksikköä.
Mankin varikko ei mahtuisi kokonaan Espoon kaupungin alueelle, vaan se ulottuisi 200-300 metriä Kirkkonummen puolelle. Molemmissa vaihtoehdoissa Kehä III:n maantiesilta pitäisi uusia.
Vuohimäessä alustavan suunnitelman mukaan junavarikko voisi olla 77 junayksikön kokoinen.
Vantaan Petaksessa varikon koko olisi 76 junayksikköä ja Keravan Jäspilässä vain 38.
Luoma ja Mankki olisivat alustavien arvioiden mukaan lähelle samanhintaisia, Mankki 145 miljoonaa euroa ja Luoma 161 miljoonaa. Toisaalta Luoma olisi selvästi suurempi yksikkö.
Vuohimäen vaihtoehdon hinta nousee vertailun kalleimmaksi noin 250 miljoonaa euroon.
Hintaa nostaa yli 90 miljoonaa euroa maksava Kauklahti-Vuohimäki -yhdysraide, joka olisi muun junaliikenteen takia välttämätön rakentaa varikkoa varten.
Kommentit (12)
20.05.2022
17:51
Poliisi pitää ravintolassa tapahtunutta kuolemantapausta tappona – myös ampuma-ase mainitaan
20.05.2022
17:30
Motoristi ajoi harvinaisen vaarallisesti Veikkolassa – poliisi pyytää yleisövihjeitä tapauksen selvittämiseksi
20.05.2022
08:12
Prisman maastoon tulee lähes 500 paneelin aurinkovoimala – rakennustyöt ovat käynnissä
19.05.2022
20:30
Passiruuhka oli yhtä paha 16 vuotta sitten – Kirkkonummella puretaan jonoa reilun kuukauden ajan
18.05.2022
19:17
Palokunnat hälytettiin samaan aikaan neljään maastopaloon, joista kaksi oli Kirkkonummella
18.05.2022
17:01
Sisarravintolat pitivät pintansa Suomen parhaat ravintolat -listalla – tunnustus sekä Kirkkonummelle että Espooseen
18.05.2022
15:16
Poliisikoirat kisaavat Kirkkonummella − Kaksivuotias Patrik antaa välillä medialle lausuntoa SM-kisan tunnelmista
17.05.2022
19:13
Kommentit (12)
Onko Luomassa otettu huomioon että koko pohja pn paalutettava jos siitä meinaa saada tukevan. Vuohimäki on peruskallion päällä.
Jos kirkkonummelaiset eivät varikkoa halua niin sitten on turha nurista huonosta lähijunaliikenteen palvelutasosta (=nykytaso).
Paras paikka olisi Vantaan Petas
seuraavaksi Inkoon pellot, jotka eivät ole tässä suunnitemassa
Kommentoi