Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Junavarikot: Suurin mahtuisi Luomaan, kallein olisi Vuohimäki, myös Mankki ulottuisi Kirkkonummen puolelle
12.05.2020
18:21
(12) kommenttia
Junavarikot: Suurin mahtuisi Luomaan, kallein olisi Vuohimäki, myös Mankki ulottuisi Kirkkonummen puolelle
Väyläviraston tekemän selvityksen mukaan Rantaradalle kaavaillut kolme junavarikkovaihtoehtoa vaatisivat jokainen Kirkkonummen kunnan kaavoituspäätöksiä.
Väylä julkaisi tiistaina entistä laajemman varikkoselvityksen, jossa on tutkittu yhteensä viittä vaihtoehtoa. Luoman lisäksi tarkastelussa on ollut sijoituspaikat Vantaalla ja Keravalla.
Selvityksessä todetaan, että Helsingin seudulle tarvitaan ennen pitkää kolme varikkoaluetta, joista ensimmäiseksi olisi toteutettava joko varikko Rantaradalle tai Vantaan Petakseen Kehäradan varteen.
Selvityksessä on entistä tarkemmin tarkemmin luonnosteltu eri sijoituspaikoissa sitä, minkä kokoisia varikkoja voitaisiin mihinkin sijoittaa ja mitä ne maksaisivat.
Suurin yksikkö mahtuisi selvityksen mukaan Kirkkonummen Luomaan.
Kunnossapito- ja säilytysvarikolla voitaisiin säilyttää ja huoltaa 82 lähijunayksikköä.
Varikko täyttäisi kokonaan Rantaradan ja Kehä III välisen alueen, jolle voisi sijoittaa yhteensä 20 raidetta. Varikkoalue olisi pitkälti yli kilometrin pituinen.
Mankissa varikkoalue jäisi Luomaa pienemmäksi. Kapasiteetti olisi 52 junayksikköä.
Mankin varikko ei mahtuisi kokonaan Espoon kaupungin alueelle, vaan se ulottuisi 200-300 metriä Kirkkonummen puolelle. Molemmissa vaihtoehdoissa Kehä III:n maantiesilta pitäisi uusia.
Vuohimäessä alustavan suunnitelman mukaan junavarikko voisi olla 77 junayksikön kokoinen.
Vantaan Petaksessa varikon koko olisi 76 junayksikköä ja Keravan Jäspilässä vain 38.
Luoma ja Mankki olisivat alustavien arvioiden mukaan lähelle samanhintaisia, Mankki 145 miljoonaa euroa ja Luoma 161 miljoonaa. Toisaalta Luoma olisi selvästi suurempi yksikkö.
Vuohimäen vaihtoehdon hinta nousee vertailun kalleimmaksi noin 250 miljoonaa euroon.
Hintaa nostaa yli 90 miljoonaa euroa maksava Kauklahti-Vuohimäki -yhdysraide, joka olisi muun junaliikenteen takia välttämätön rakentaa varikkoa varten.
Kommentit (12)
15.01.2021
16:11
Espoon kaupunkirata -hanke alkuun – näin se parantaa myös Kirkkonummen junaliikennettä
15.01.2021
14:09
Uusia linjauksia lukioihin: Abit pääsevät koululle, penkkarit perutaan ja tanssiaiset siirretään
15.01.2021
13:20
Kirjaston johtajan eläkepäivät koittavat – ura alkoi Kirkkonummella 42 vuotta sitten pienessä puutalossa
14.01.2021
13:06
Kirjastoissa on käytössä ravintoloista tuttu palvelu – yllätyslukemista kassissa tai toivomusten mukaan
13.01.2021
14:56
Arkkitehdit paheksuvat: Seurakuntataloa ei saa purkaa – ”Suunnittelijansa merkittävimpiä kohteita”
13.01.2021
11:44
Kommentit (12)
Onko Luomassa otettu huomioon että koko pohja pn paalutettava jos siitä meinaa saada tukevan. Vuohimäki on peruskallion päällä.
Jos kirkkonummelaiset eivät varikkoa halua niin sitten on turha nurista huonosta lähijunaliikenteen palvelutasosta (=nykytaso).
Paras paikka olisi Vantaan Petas
seuraavaksi Inkoon pellot, jotka eivät ole tässä suunnitemassa
Kommentoi