Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Uutta oikorataa varten perustetaan hankeyhtiö – Kirkkonummi pääsee mukaan isojen joukkoon ”minisummalla”
14.02.2020
09:24
(17) kommenttia
Uutta oikorataa varten perustetaan hankeyhtiö – Kirkkonummi pääsee mukaan isojen joukkoon ”minisummalla”
Valtio ja kunnat ovat päässeet sopuun uudesta osakeyhtiöstä, joka jatkaa jo pitkällä olevan Turun tunnin juna -hankkeen suunnittelua. Kirkkonummi on menossa mukaan osakkaaksi.
Valtio ja kunnat ovat neuvotelleet pitkin talvea hankeyhtiön perustamisesta. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tiedotti perjantaiaamuna, että asiasta on päästy sopuun.
Lähtökohtana on ollut, että valtio kustantaa puolet ja radan varren kunnat toisen puolen.
Rahaa tarvitaan yhteensä noin 80 miljoonaa euroa, mikä on vasta suunnittelukustannusta. Koko ratahanke maksaa noin 2,8 miljardia euroa.
Kirkkonummen kunnan osuus on hankeyhtiöstä 380 000 euroa. Espoo on lupautunut mukaan yli 10 miljoonalla eurolla. Vihdin ja Lohjan osuus on molemmilla noin 3,7 miljoonaa euroa.
Kunnanjohtaja Tarmo Aarnio on tyytyväinen Kirkkonummen osalta neuvottelutulokseen.
Rahaa ei tarvitse laittaa ”tiskiin” heti, vaan Aarnion mukaan sovitun summan maksaminen hankeyhtiölle jakautuu viidelle vuodelle sitä mukaan, kun ratahankkeen suunnittelu etenee.
− Tämä on pääsymaksu kunnalle siitä, että pääsemme mukaan kaikkeen, mitä hakkeen ympärillä tapahtuu.
Kirkkonummen osuus on huomattavan pieni verrattuna esimerkiksi naapurikunta Vihtiin.
Kirkkonummen osuuden suuruusluokasta ei ole Aarnion mukaan ollut erimielisyyttä. Hankkeen vaikuttavuus Vihdille ja Lohjalle on aivan toista luokkaa kuin Kirkkonummelle.
Uusi oikorata on linjattu Espoosta Veikkolan ja Nummelan kautta Lohjalle. Kirkkonummelle tulisi yksi asema Veikkolaan, jossa paikallisjunat pysähtyvät.
Hankeyhtiöön mukaanmenosta tarvitaan Kirkkonummella vielä poliittiset päätökset.
Lue lisää:
Kommentit (17)
18.01.2021
12:41
S-ryhmä avaa myymälöitä Espooseen – jo neljäs Prisma rakenteilla, uusi Alepa Kauklahteen
15.01.2021
16:11
Espoon kaupunkirata -hanke alkuun – näin se parantaa myös Kirkkonummen junaliikennettä
15.01.2021
14:09
Uusia linjauksia lukioihin: Abit pääsevät koululle, penkkarit perutaan ja tanssiaiset siirretään
15.01.2021
13:20
Kirjaston johtajan eläkepäivät koittavat – ura alkoi Kirkkonummella 42 vuotta sitten pienessä puutalossa
15.01.2021
10:27
Kirkkonummen vanhin ostoskeskus tyhjenee – viimeinenkin vaateliike lopettaa myymälänsä
14.01.2021
13:06
Kirjastoissa on käytössä ravintoloista tuttu palvelu – yllätyslukemista kassissa tai toivomusten mukaan
13.01.2021
14:56
Kommentit (17)
Katsokaa tilastoja, rataosuudella Helsinki-Turku toteutuneet matkustajamäärät ei mitenkään puolla tämän radan rakentamisen oikeata tarvetta. Esim Helsinki-Tampere välillä kolminkertainen määrä matkustajia ja monella muullakin osuudella selvästi enemmän.
Poliitikot (etenkin Turkulaiset) ovat taas populismin ohjaamina ”hoitamassa” jotakin hankkeitaan.
Voihan valtuustossa vielä, joku pölhökustaa esittää, että Kirkkonummen pitäisi maksaa vielä enemmän ratojen suunnittelusta. Rataa suunnitellaan yhä edelleen niin, että Veikkolaan on tulossa paikallisjunien seisake eikä siihen Kirkkonummen maksuosuudella ole vaikutusta.
Kaiken lisäksi Kirkkonummen alle 0,4 milj. euron kuntaosuus kuulostaa hatusta vedetyltä - kuten aina näissä asioissa on tapana.
Nykyinen ratayhteys ja junat pysähtyy Kirkolla.
Kommentoi