Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Uutta oikorataa varten perustetaan hankeyhtiö – Kirkkonummi pääsee mukaan isojen joukkoon ”minisummalla”
14.02.2020
09:24
(17) kommenttia
Uutta oikorataa varten perustetaan hankeyhtiö – Kirkkonummi pääsee mukaan isojen joukkoon ”minisummalla”
Valtio ja kunnat ovat päässeet sopuun uudesta osakeyhtiöstä, joka jatkaa jo pitkällä olevan Turun tunnin juna -hankkeen suunnittelua. Kirkkonummi on menossa mukaan osakkaaksi.
Valtio ja kunnat ovat neuvotelleet pitkin talvea hankeyhtiön perustamisesta. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tiedotti perjantaiaamuna, että asiasta on päästy sopuun.
Lähtökohtana on ollut, että valtio kustantaa puolet ja radan varren kunnat toisen puolen.
Rahaa tarvitaan yhteensä noin 80 miljoonaa euroa, mikä on vasta suunnittelukustannusta. Koko ratahanke maksaa noin 2,8 miljardia euroa.
Kirkkonummen kunnan osuus on hankeyhtiöstä 380 000 euroa. Espoo on lupautunut mukaan yli 10 miljoonalla eurolla. Vihdin ja Lohjan osuus on molemmilla noin 3,7 miljoonaa euroa.
Kunnanjohtaja Tarmo Aarnio on tyytyväinen Kirkkonummen osalta neuvottelutulokseen.
Rahaa ei tarvitse laittaa ”tiskiin” heti, vaan Aarnion mukaan sovitun summan maksaminen hankeyhtiölle jakautuu viidelle vuodelle sitä mukaan, kun ratahankkeen suunnittelu etenee.
− Tämä on pääsymaksu kunnalle siitä, että pääsemme mukaan kaikkeen, mitä hakkeen ympärillä tapahtuu.
Kirkkonummen osuus on huomattavan pieni verrattuna esimerkiksi naapurikunta Vihtiin.
Kirkkonummen osuuden suuruusluokasta ei ole Aarnion mukaan ollut erimielisyyttä. Hankkeen vaikuttavuus Vihdille ja Lohjalle on aivan toista luokkaa kuin Kirkkonummelle.
Uusi oikorata on linjattu Espoosta Veikkolan ja Nummelan kautta Lohjalle. Kirkkonummelle tulisi yksi asema Veikkolaan, jossa paikallisjunat pysähtyvät.
Hankeyhtiöön mukaanmenosta tarvitaan Kirkkonummella vielä poliittiset päätökset.
Lue lisää:
Kommentit (17)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (17)
Katsokaa tilastoja, rataosuudella Helsinki-Turku toteutuneet matkustajamäärät ei mitenkään puolla tämän radan rakentamisen oikeata tarvetta. Esim Helsinki-Tampere välillä kolminkertainen määrä matkustajia ja monella muullakin osuudella selvästi enemmän.
Poliitikot (etenkin Turkulaiset) ovat taas populismin ohjaamina ”hoitamassa” jotakin hankkeitaan.
Voihan valtuustossa vielä, joku pölhökustaa esittää, että Kirkkonummen pitäisi maksaa vielä enemmän ratojen suunnittelusta. Rataa suunnitellaan yhä edelleen niin, että Veikkolaan on tulossa paikallisjunien seisake eikä siihen Kirkkonummen maksuosuudella ole vaikutusta.
Kaiken lisäksi Kirkkonummen alle 0,4 milj. euron kuntaosuus kuulostaa hatusta vedetyltä - kuten aina näissä asioissa on tapana.
Nykyinen ratayhteys ja junat pysähtyy Kirkolla.
Kommentoi