(8) kommenttia

Oikoradan suunnittelu etenee: Veikkolan asemaa on hivutettu kohti asutusta, moottoritielle uusi liittymä

Veikkolan aseman paikkaa (ympyröity) on siirretty suunnitelmissa länteen päin. Huom. Kartat on laadittu väärinpäin. Kartan ylälaidassa on etelä. (kartta: Sitowise)

Pohjois-Kirkkonummen läpi suunnitellun Espoo-Salo -oikoradan suunnittelu on edennyt ja Veikkolan asemanpaikka tarkentunut.

Väylävirasto esitteli suunnittelutilannetta asukastilaisuudessa Veikkolassa tiistai-iltana.

Viime keväänä esiteltyihin karttoihin on tullut suunnittelun edetessä muutoksia Veikkolan kohdalla.

Ensimmäisissä suunnitelmissa Veikkolan asemaa kaavailtiin aika pitkälle Veikkolan moottoritieliittymästä Espoon suuntaan.

Nyt uusimmissa kartoissa asemaa on mallattu kilometrin verran ”kylälle” päin eli länteen.

Kirkkonummen kunta on toivonut aseman sijoittelua lähemmäksi asutusta ja toisaalta väljempään paikkaan.

Alkuperäinen sijoituspaikka rajautui aika tiukasti moottoritien ja Nuuksion kansallispuiston rajan väliin.

Uusi sijoitusehdotus on ollut mahdollista teknisten ratkaisujen takia.

Projektipäällikkö Seppo Veijovuori Sitowise Oy:stä valottaa ratkaisun taustaa.

− Asemat ovat neliraiteisia eli niissä pitää olla vaihteet, joita ei puolestaan voi asettaa mutkaan. Pitää olla suora osuus. Veikkolan asemalle on suunniteltu lähes 1,5 kilometrin neliraiteinen osuus ja tällöin radan vaihteet saadaan suoralle rataosuudelle, Veijovuori selvittää.

Oikoradan kaikki asemat suunnitellaan siten, että paikallisjunat pysähtyvät uloimmilla raiteilla ja kaukojunat kulkevat keskellä.

Ratkaisulla helpotetaan matkustajien kulkemista asemalla ja se on myös turvallisuustekijä, kun nopeat junat ohittavat aseman kauempana odotuslaitureista.

Kun Veikkolan asemavarausta on kartoissa siirrettyä vähän länteen päin, helpottuu myös maankäytön suunnittelu. Aseman välittömässä läheisyydessä on enemmän tilaa kaavoittaa uudisrakentamista.

Asemaratkaisu tuo lisää rakennuskustannuksia. Viime vuonna Väylävirasto arvio, että aseman paikan siirto maksaa runsaat 6 miljoonaa euroa lisää.

Summaa oltiin tuolloin työntämässä Kirkkonummen kunnan kontolle. Tämä siis siinä tapauksessa, jos rata joskus päätettään rakentaa.

Ratasuunnittelun yhteydessä suunnitellaan myös Veikkolan moottoritieliittymän kokonaan uusiksi.

Lähtökohtana on, että vanha silta korvataan uudella. Se tulee nykyisen sillan viereen. Myös rampit suunnitellaan uudelleen.

Espoo-Salo -oikoradan yleissuunnittelu on konsulttityönä parhaillaan menossa. Se valmistuu ensi vuoden aikana.

Kirkkonummen kunta valmistelee puolestaan ratalinjan vaikutusalueelle osayleiskaavaa, jonka luonnos valmistunee tämän vuoden puolella.

Oikoradan suunnittelun jatkosta ei ole mitään päätöksiä, eikä itse ratahankkeestakaan.

> Suunnitteluaineistoa löytyy Väyläviraston nettisivuilta

(8) kommenttia

Kommentit (8)

Sivut

Kunta varmaan järjestää luontoretkeen uuteen Veikkolan junaasemalle ei sinne metsään muuten löydä.
Siellä sitten voi bongata kun pikajunat ajavat ohi.
Turha asema.
Kuinka hartaasti odotetaankaan, että rantarata kunnostetaan, ja vielä, että junat pysähtyisivät Kirkkonummella!
Tilanteeseen parannusta odottava
Tarkennuksena uutiseen: asema voidaan tilaisuuden tietojen mukaan sijoittaa mihin tahansa kuvassa näkyvien neljän raiteen alueelle.
Aku Leijala
Tilaisuudessa oli hienoa kuulla että mikäli investointipäätös tehdään, olisi radan rakentaminen mahdollista aloittaa jo 6-7 vuoden kuluttua.
Toinen Veikkolalainen
Tätä lukiessani uskon, että asema toteutuu joskus kaukana tulevaisuudessa. Uutta asutusta rakennetaan, jopa kerrostaloja!! Olkaa huoleti, tällä ei tule olemaan vaikutusta moneen nykyasukkaista. Moni on jopa kuollut, kun juna vihdoin Veikkolassa pysähtyy. Tänne muuttaa vuosien saatossa ihan uutta väkeä, jotka näkevät luonnon helmassa olevan kehittyvän! kylän. Uudet asukkaat tulevat viemään tätä kylää eteenpäin sillä aikaa kun me tulevat mummot ja papat kiikumme keinutuoleissamme. Väistämättä.
Isä Veikkolasta

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx