(4) kommenttia

Vihti valmistautuu tosissaan uuteen rataan − kunta ostamassa jo junayhtiön osakkeita 1,5 milj. eurolla

Uutta oikorataa on suunniteltu Espoon Kauklahdesta Veikkolan, Nummelan ja Lohjan kautta Saloon. (kartta: Tunnin juna)

Vihdissä ollaan huomattavasti enemmän tosimielellä mukana Espoo-Salo -oikoratahankkeessa kuin Kirkkonummella.

Vihdin kunnanvaltuusto päätti maanantai-iltana, että kunta varautuu tänä vuonna ostamaan Tunnin juna -hankeyhtiön osakkeita 1,5 miljoonalla eurolla.

Hankeyhtiötä ei ole vielä perustettu, mutta valtio on luvannut osakepääomaksi 10 miljoonaa euroa, kun saman verran rahaa haetaan muualta.

Hankeyhtiön on tarkoitus lähteä viemään hanketta eteenpäin ja varsinkin hankkimaan sille rahoitusta.

Kirkkonummella oikoratahankkeeseen on suhtauduttu hyvin nihkeästi. Kunta ei vielä viime syksynä ollut valmis edes aloittamaan ratasuunnitelman vaatimaa kaavoitusta.

Pienen patistelun jälkeen ratakäytävän osayleiskaavatyö Pohjois-Kirkkonummella päätettiin käynnistää.

> Lue lisää: Valtuusto otti nyt todesta Espoo-Salo -oikoradan, kaavoitus alkaa − Veikkolan asemalle lisähintaa 6,5 milj. euroa (Viisykkönen 4.3.)

Oikoradan yleissuunnittelu on menossa. Sen teettää valtion Väylävirasto ja tarkoitukseen on varattu 40 miljoonaa euroa.

Vihdissä ja Lohjalla on pidemmän aikaan valmistauduttu suunnitellun oikoradan asemaseutujen rakentamiseen.

Vihdissä on tehty päätös uuden päiväkodin ja koulukeskuksen rakentamisesta Etelä-Nummelaan juna-aseman läheisyyteen.

Toteutuessaan asemalta olisi matkaa tulevaan koulukeskukseen 1,4 kilometriä.

Hankkeen kustannusarvio on noin 50 miljoonaa euroa ja tavoitteena on hankkeen ensimmäisen vaiheen valmistuminen vuoden 2022 loppuun mennessä.

− Tulemme kehittämään lähivuosina vahvasti Etelä-Nummelan asemanseutua yhdessä yksityisen sektorin kanssa ja jo loppuvuoden aikana lähelle asemaa tullaan avaamaan esimerkiksi 3,5 miljoonan euron palloiluhalli, Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola toteaa.

Vihdin asema sijoittuisi Turun moottoritien, Porintien ja vanhan Turuntien välittömään läheisyyteen.

> Mitähän oikoradalle nyt kuuluu? − Suunnittelijat kiertävät taas kertomassa infoilloissa (Viisykkönen 18.3.)

(4) kommenttia
Kommentit (4)

Kommentit (4)

epa, Ainakin Kirkkonummella juna vetää toista sataa ohi aseman mutta ekä sitten kun tuo " halpa oikorata " valmistuu niin ehkä juna voisi pysähtyä Kirkkonummen asemallakin?
Taas luulen että sen jälkeen junat eivät kulje Kirkkonummen kautta vaan joutuu ensin matkustaa Pasilaan jotta siihen " nopeaan " junaan pääsee ????
Rahan haaskautta.
Tämä on varmasti kaikille vihtiläisille hyvä uutinen, pääsee vihdoinkin matkustamaan Helsinkiin ja Turkuun ja varsin pikaisesti....
Anonyymi
Mahtaako juna pysähtyä vihdissä ja veikkolassa.
epa
Anoppila sijaitsi Nummelassa, jossa keskustelu oikoradasta Nummela-Hki kävi kuumana jo seitsemänkymmentäluvun puolessa välissä. Vielä ei Vihtiläisten kannata rahojaan lyödä likoon, jos vierähtää vielä toinen mokoma.
kuntalainen_

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä