(11) kommenttia

Oikorataa Espoosta Veikkolan kautta Saloon alkaa suunnitella yhtiö, jossa Kirkkonummikin on osakkaana

Oikorata Espoosta Saloon kulkisi Pohjois-Kirkkonummen, Nummelan ja Lohjan kautta.

Nopeaa junayhteyttä Helsingistä Turkuun ryhtyy suunnittelemaan viime vuonna perustettu hankeyhtiö, jossa Kirkkonummikin on pienosakkaana mukana.

Niin sanotun Turun Tunnin Junan suunnittelu on siirtynyt Väylävirastolta hankeyhtiölle. Ennen Suomessa ei ole junayhteyksiä suunniteltu hankeyhtiön avulla.

Koko osuus on jaettu viiteen osaan, ja niille kilpailutettu suunnitteluyhtiöt. Sopimusten arvo on yhteensä 21 miljoonaa euroa.

Ratasuunnitelman Espoo-Vihti -välille tekee Sweco Infra&Rail Oy. Työ alkaa heti ja suunnitelmat valmistuvat vuoden 2023 aikana.

Hanketta varten perustettiin viime vuonna Turun Tunnin Juna Oy, jossa on valtio mukana 51 prosentilla ja radan varren kunnat loppuosuudella.

Kirkkonummen osuus yhtiöstä on 0,48 prosenttia ja perustamisvaiheessa osakkeita on merkitty noin 4 900 euron arvosta.

Seuraavan viiden vuoden aikana Kirkkonummi sitoutuu rahoittamaan uutta hankeyhtiötä enintään 380 000 eurolla.

EU:lta on saatu suunnittelukustannuksiin rahoitusta puolet, mutta enimmillään 37,5 miljoona euroa.

Ratahankkeesta on aikaisemmin tehty yleisuunnitelmaa ja ympäristövaikutusten arvionti (YVA) on käynnissä.

> Uutta oikorataa varten perustetaan hankeyhtiö – Kirkkonummi pääsee mukaan isojen joukkoon ”minisummalla” (Viisykkönen 14.2.2020)

> Oikoradan suunnittelu etenee: Veikkolan asemaa on hivutettu kohti asutusta, moottoritielle uusi liittymä (Viisykkönen 22.10.2019)

(11) kommenttia
Kommentit (11)

Kommentit (11)

Det finns redan en järnvegslinje till Åbo
Resenär.
Pitäis ensin saada olemassa oleva
junaliikenne toimimaan ennen kun ruvetaan uusia ratoja suunnittelemaan.
Ehkä olisi hankittava nopeimpia junia,
Kun nykiään ej keritä pysähtymään
Kirkkonummella.
Kun Hki - Tutku matkustajilla on niin kova kiire päästä perille että muutama minuutti
lisää matkustamisaika heille on hyvin
vastenmilistä.
K.nummi - Turku matkestaja.
On kiire selvittää vaihtoehtoiset hyöty vai hukkainvestointi vaikutukset eri vaihtoehdoille , jotka ovat: uusi ns. tunnin juna tai nykyisen rantaradan peruskorjaus. Kirkkonummen kannalta lopputulos on selvä hukkainvestointi ennen uutta selvitystäkin ja suorastaan suuri haitta kunnan kehitykselle. Voiko niin pitkälle nähdä, etttä tunnin juna joskus pysähtyisi Veikkolassa ? Pahinta on, että Kirkkonummi sitoutuisi mahdollisen tunnin juna -hankkeen rakentamiskustannuksiin.
Voitto Mäkipää
Voi kun rantaradan junat saataisiin taas pysähtymään Kirkkonummella! Säälittää aina katsoa Turun suunnasta tulevia ja meneviä varusmiehiä, jotka joutuvat tekrmään sen puoli tuntia Espooseen ja takaisin -kiepsautuksen. Onko se Hki-Turku välillä Kirkkonummen ohihurahduksella säästetty pariminuuttinen ihan välttämätön? Eli paukut kunnalta rantaradalle!
Resiina
Jotta juna pysähtyisi Veikkolassa, sinne tarvittaisiin hurjasti lisää väkeä. Ja nyt jo yksi tuleva kerrostalo herättää älämölön.
Ohi hurahtaa
Junaa, pysähdy! Olen menossa Turkuun en Leppävaaraan.
Tämä ensin kuntoon!
Kirkkonummen asemalla
TURHA RATA
K-nummihan ei halunnut olla tässä mukana, mutta muut kunnat painosti. Toivottavasti ei toteudu koskaan.
ei junia
Jos meinaa ajaa tunnissa Turkuun niin ei tule pysähtymään missään Kirkkonummella...
---po
0,48%.
Tarkoittaako tämä sitä että myös rakennuskustannuksista maksetaan sama osuus, noin 25 miljoonaa euroa. Vai onko prosenttiosuus suurempi.
Nopeasti laskin
Valmis toimiva rata löytyy, kunhan vaan junat pysähtyisi. Luulevatko nyt kuntalaiset että tämä uusi rata jotenkin palvelee meitä?
Rahat kankkulan kaivoon.
Tehköön sen junavarikon samalla jonnekin skutsiin, missä ei ole asutusta lähellä !
Järjen ääni

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä