(28) kommenttia

Siltahanke meni solmuun valtuustossa – Väyläviraston edustaja piti Kirkkonummen toimintaa sekavana

Kirkkonummentien silta pyritään uusimaan nopealla aikataululla. Uusi silta voisi olla valmis lokakuussa 2023.

Kirkkonummentien siltahanke törmäsi melkoiseen solmutilanteeseen maanantai-iltana kunnanvaltuustossa, joka palautti asia uudelleen valmisteluun.

Valtuustossa oli päätettävänä Väyläviraston kanssa tehtävä sopimus uuden sillan rakentamisesta ja hankkeen kustannusarvio.

Hanke on tarkoitus toteuttaa tavalla, joka on Kirkkonummen kunnan hankkeissa varsin epätyypillinen, mistä syntyi valtuustossa epätavallisen paljon kysymyksiä ja epäselvyyttäkin.

Väylävirasto kilpailuttaa parhaillaan hanketta ja etsii urakoitsijaa, joka myös suunnittelee sillan. Suunnitelmat eivät siis ole lähimainkaan valmiit, vaan ne tehdään loppuun, kun urakoitsija on valittu. Urakka on niin kutsuttu STK-malli eli suunnittele ja toteuta -malli.

Kirkkonummen kunta maksaa hankkeen, jonka hinta-arvio on tällä hetkellä 11 miljoonaa euroa. Kunta on varannut hankkeeseen vain 7,5 miljoonaa euroa.

Valtuustossa hämmästeltiin hinnannousua, eikä selkeää syytä sille ollut esittää. Jopa näppäilyvirheeseen viitattiin.

Kokouksessa oli Väyläviraston puolesta hanketta esittelemässä aluepäällikkö Erkki Mäkelä. Hän joutui useita kertoja vastaamaan, voidaanko hanke tehdä halvemmalla kuin 11 miljoonalla eurolla.

Hinta määräytyy Mäkelän mukaan vasta urakkakilpailun jälkeen, ja tarjoukset voivat olla yhtä hyvin enemmänkin kuin 11 miljoonaa, koska rata-ja siltapuolella on nyt urakoitsijoilla paljon töitä.

− Mitään peruuttamatonta ei kuitenkaan ole vielä tehty. Tarjouksia ei ole pakko hyväksyä, Mäkelä totesi.

Toinen lukuisten kysymysten aihe oli valtuustossa sillan pituus, joka on yli nelinkertainen nykyiseen siltaan verrattuna eli noin 230 metriä. Hanke perustuu vuoden 2014 suunnitelmiin.

> Näin uusi ylikulku radan päälle rakennetaan: Kaksi selvästi nykyistä pidempää siltaa, hissit ja portaat päihin (Viisykkönen 8.4.)

Kysymyksiä esiteltiin useita, voidaanko hintaa pistää alaspäin, jos itse siltaa lyhennettään eli jätetään pidemmät penkereet kuten nytkin on.

Suunnittelun edetessä luvattiin lyhentää siltaa ainakin eteläpäässä. Asia on huomioitu jo kilpailutusasiakirjoissa.

Monimutkaiseksi hankkeen tekee tässä vaiheessa se, että Väylävirasto on jo käynnistänyt urakan kilpailutuksen, johon siis sisältyy myös sillan suunnittelu.

Ongelmana on nyt se, kuinka paljon kilpailutuksen tässä vaiheessa voidaan suunnitteluehtoihin laittaa muutoksia, vai pitäisikö kilpailutus keskeyttää, Vaarana on, että kilpailutuksessa voidaan joutua markkinaoikeuteen.

Valtuuskokouksessa ajauduttiin pitkälti juridiikan puolelle, eikä selviä vastauksia osannut kukaan sanoa.

Väyläviraston Mäkelä ehti jo vähän hermostua kokouksen kulkuun.

− Olen ollut siltahankkeissa 16 vuotta ja koskaan meillä Väylässä eivät asiat ole niin sekaisin kuin nyt Kirkkonummen kunnalle, Mäkelä tokaisi ja valitteli, että kyseessä on myös Väyläviraston maine urakoitsijoiden silmissä.

Valtuusto päätti lopulta palauttaa asian äänin 32-18. Valtuusto saattaa pitää siltahankkeesta ylimääräisen kokouksen. Asialla on kiire, koska käynnissä olevaa kilpailutusta ei voi määrättömästi venyttää.

> Uusi silta maksaa reilusti arvioitua enemmän – tavoite on saada hanke valmiiksi parissa vuodessa (Viisykkönen 19.3.)

(28) kommenttia
Kommentit (28)

Kommentit (28)

Eihän Kirkkonummen kunta voi välinpitämättömällä tyylillään omistaa siltaa tai muuta vastaavaa, kun eivät saa pidettyä yksinkertaista liiteriä tai muuta pienimuotoista rakennelmaa homehtumatta ym.
Pitäisi olla tällaiseen ammattitaitoista henkilökuntaa. Ei riitä että hännystellään konsultteja ja sitten ”osataan” aina ostaa palvelut siltä sopimushetkellä halvimmalta (huom halvin ei edullisin) konsultilta. Hinta, mukaanluettuna konsultin hinta, hilataan sitten ylös tuomalla pikkuhiljaa esille maksavia asioita. Alunperin hieman kalliimpaa oikein laskettua hitaa ei uskalleta koskaan ottaa, koska ei ole esim ammattitaitoa halvimmalla konsultilla eikä ostajalla.
Lypsylehmä
RPK täällä määrää se on nähty pitäs katsoa ketä äänestää
Tarkkana
"Miksi kunta ylipäätänsä omistaa tämän sillan, tuntuu oudolta että kunta omistaa?"

Kunta suuressa viisaudessa otti tämän sillan vastaan ilmaiseksi ELY-keskukselta kun ELY-keskus suuressa viisaudessaan lahjoitti sen kunnalle. Tästä suuresta viisaudesta saamme kiittää kuntapäättäjiä ja loppujen lopuksi äänestäjiä.
Voiko äänestäjiä vaihtaa?
M Berg
Olis ollut ihme jos jotain onnistuis mutta tämähän on aivan normi homma täällä
Anonyymi
Kannattaa todellakin katsoa Youtubesta kunnanvaltuuston kokous! Väyläviraston esittelijä hermostui täysin kokouksessa. Onkohan hänellä provisiopalkkaus kun noin voimakkaasti reagoi? Virkamiehillä kunnan kukkaro on jälleen täysin auki, he asuvat varmaankin eri kunnissa, joten Kirkkonummen veronmaksajien rahoilla ei ole väliä! Mutta miten RPK menee TÄSSÄKIN mukaan tällaiseen, hintalapuilla ei ole mitään merkitystä tälle puolueelle!
Katsokaa kokous YouTubesta
Miksi kunta ylipäätänsä omistaa tämän sillan, tuntuu oudolta että kunta omistaa?
??
Unohdetaan silta ja tehdään tunneli, jos se olisi vaikka halvempi.
Anonyymi
Rakennusteknisesti tuon sillan uudelleen rakentaminen ei olisi suurikaan urakka, sillä puinen silta olisi varsin edullinen, egologinen, kaunis ja myöskin helppo rakentaa ammattilaisten voimin eikä hinta lähestulkoon kokonaan kotimaisesta puuraika-aineesta olisi ollenkaan niin huima kuin nykysuunnitelmissa....
Olli, rakmest
Juuri olisi ollut mahdollista tiputtaa valtuutettujen määrä 51 -> 43, tämä olisi ollut hyvä asia näin pienessä kunnassa. Tällaistenkin asioiden hoitaminen helpottuisi kun ei olisi niin monta sopan keittäjää ihmettelemässä miten siltoja tulisi rakentaa.
Kalle
Voipi olla, että nykyisten päättäjien vatvosimella saadaan odottaa uutta siltaa hamaan tulevaisuuteen. Tuo ehdotus tasorata-liittymästä voisikin olla järkevin vaihtoehto tässä tilanteessa....
Uffe
” Valtuuskokouksessa ajauduttiin pitkälti juridiikan puolelle, eikä selviä vastauksia osannut kukaan sanoa.” Toivottavasti kaikki osalliset tiesivät mistä puhuivat.

Antaisivat ammattilaisten hoitaa tämän casen niin saataisiin kuntaan edes yksi onnistunut rakennushanke.
Jorma K.
Nyt homma seis, ja aloitetaan tasoristeyksen suunnittelu. Ei tarvitse mitään hissejä ja muita kommervenkkejä. Eiköhän tähän saisi museoviraston tukea
Joppe joutomies
Nyt on eka kerta kun todellinen hinta tiedetään ennen kun työ alkaa ja silloin kunnan päättäjät huomaa mitä työ maksaa, tähän asti on ensin otettu halpa ja sitten on maksettu työstä yli 100%.
Ota tai jätä.
Eihän tämä tee mitenkään poikkeusta muuhun maahan verrattaessa,milloin liito-oravia siellä täällä ja kääpiä tuolla.Normaalia kunnallispolitiikkaa ja päätöksentekoa,ei pidä ostaa sikaa säkissä.Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.Aikaa on maailmantappiin asti,ei ole päivistä kiinni.Päättäjät tulee kohtapuoliin vaihtoon,ei muuta kuin parempia etsimään.Hyvä vain jos kaikenmaailmanvalittajat vaihtavat maisemaa,tuskinpa se ruoho on vihreämpää siellä aidan toisella puolella.
hyvä hanke
Jos näin elintärkeästä infrahankkeesta ei osata päättää niin kunta pitäisi asettaa valtion holhoukseen. Uskoisin että tämän hankkeen osalta asia on jo vireillä.
Paul Kersey
Kirkkonummelainen päätöksenteko sekavaa, härre gud, eihän se nyt ole mahdollista! ;)
ex-luottamushenkilö
Katsokaapa YouTubesta valtuuston kokous. Voitte muodostaa käsityksen vielä paremmin kuin tästä artikkelista. Nyt kyllä hävettää olla kirkkonummelainen.
Vaalit tulossa vaiko?
Ei mikään yllätys tämä sähläys, aina sama juttu, kustannusarviot nousevat jokaisessa hankkeessa. Tulevalle sillalle voisi rakentaa samalla liikenneympyrän,kyllä rahaa riittää.
Ronny Österlund
Eipä yllätä yhtään, kirjoitin jo aiemmassa kommentissa ylityksistä, jotka kuuluvat aina Kirkkonummen toimintaan..
Liikaa projekteja kerralla ja lisää vaan suunnitellaan!
Jäitä hattuun..
Valmistelu oli erittäin epäselvää. Meille valtuutetuille ei näytetty yhtäkään kuvaa sillasta, josta olisimme havainnoineet mitä ollaan tekemässä. Lopulta kun pyysin nähtäville jotakin kuvaa, näytettiin piirros vuodelta 2014.
Äänestin itse asian jatkokäsittelyä, koska me tarvitsemme uuden sillan. Asiassa ei ole vaihtoehtoja enää. Lisäksi esitetty pidempi silta tukee Kirkkonummen kehitystä. Nyt on tulossa 2 siltaa, sitäkään ei ollut helppo hahmottaa asiasta.
Ymmärrän myös palautusta, koska nyt valtuustolle esitetty asia oli huonosti valmisteltu.
Muutama kunnon havainnekuva olisi auttanut päätöksentekijöitä asiassa. Lisäksi se, että hanke arvioitiin huomattavasti edullisemmaksi vielä muutama kuukausi sitten, ei auttanut asiaa. Olen määrätietoisesti tuonut yhdyskuntatekniikan alan hankkeiden ongelmia esille koko valtuustokauden. Valmistelu ei ole ollut aina hyvää, hankkeiden budjetit ylittyvät välillä merkittävästi ja ainoa sitovuustaso budjetissa on koko yhdiyskuntatekniikan toimialan investointien kokonaissumma. Tämä tarkoittaa sitä, että valtuuston myöntämällä määrärahalla voidaan toteuttaa 1 tai 10 hanketta per vuosi. Tässä on vielä tekemistä, että tämä asia saadaan Kirkkonummella korjattua kuntalaisten varojen käytön kannalta oikeaksi.
Noora Piili, valtuutettu, palvelutuotannon lautakunnan vpj
Tämä on mahdollista vain Kirkkonummella. Kaikkien kunnan isompien investointien suunnittelu on ollut pysähdyksissä tai palautuksissa parisen vuotta. Vaaditaan selvityksiä, joista suurin osa teatteria ja politiikkaa ja niiden seurauksena toteutus heikkenee ja kustannukset nousevat entisestään. Ja pahimmat jarruttajat puhuvat kauneimmin investointien tarpeista. Ja enemmistöä viedään kuin pässiä narussa säästöjen tai tarpeettomuuden perusteilla.
Hölmönummi
Kaikenlaista joutavaa täällä valtuusto hyväksyy sekä rakennetaan, usein on mennyt budjetti raskaasti yli. Nyt valtuuston apurit nillittää kerrankin tärkeästä asiasta, joka on kylän valtasuoni. Ei ihme, että Väyläviraston ammattilaisella riitti ihmettelemistä.
Jaatinen
Tämä on tyypillistä asioiden hoitamista Kirkkonummella. Vetkutellaan kauan ja todetaan hinnan olevan 30 miljoona. Sitten se voidaan toteuttaa. Kunhan ei häiritä Munkinmäessä eläviä eläimiä eikä kasveja! Ei ole onnistunut vielä radan ali menevä tunnelikaan, vaikka siitä on puhuttu kauan!
vielä jonkin aikaa kirkkonummelainen
Kannattaako noin massiivista siltaa rakentaa, mitä esityksessä oli? Ehkä lyhyempikin riittäisi. On tottta, että,Kirkkonummen valtuusto on poikkeuksellisen hyvä sotkemaan erilaisia hankkeita
Tero Strand
Onko kirkkonummelle olut joku hanke joka olisi onnistunut ilman häslinkiä
Normaali
Ei herranjestas! Jos väylävirasto on rakennuttamassa niin olisi hanke pitänyt hyväksyä ja pistää eteenpäin. Todella noloa toimintaa kunnalta, hävettää.
Lrt
Aivan uskomatonta suhmurointia. SIltahanke on elintärkeä kuntakeskukselle ja aivan välttämätön toteuttaa tuollaisena kuin se on nyt suunniteltu.
Jussi
Väyläviraston kannattaa varmaan valmistella asia selkeämmin eikä odottaa että rahahanat svataan.
Pk

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä