Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Pyöräilyreitti halkoo nyt koko etelärannikon – Kirkkonummella opasteet ohjaavat pikkuteille
21.06.2022
10:38
(9) kommenttia
Pyöräilyreitti halkoo nyt koko etelärannikon – Kirkkonummella opasteet ohjaavat pikkuteille
Etelärannikon pyöräilyreitille on pystytetty opasteet usean sadan kilometrin matkalle. Täksi kesäksi saatiin merkittyä itäinen osa rannikkoa.
Reitti on merkitty mahdollisimman pienille teille, joiden varsilla on nähtävyyksiä ja taajamia. Isoja valtaväyliä on reitistössä vältelty.
Viime vuonna saatiin tehtyä Kirkkonummi-Kaarina -osuus, ja nyt valmistuivat opasteet Helsingin ja Vaalimaan välille.
Reitti on osa eurooppalaista pyöräilyverkostoa, jota kehitetään useassa maassa.
Pohjois-Euroopassa tavoitteena on yhtenäinen reitti Itämeren ympäri rannikkoa seuraten.
Reitti on merkitty Vaalimaan raja-asemalle saakka. Tulevaisuus näyttää, miten Venäjän-osuuden käy.
Kirkkonummella EuroVelo10-reitti on opastettu Sundsbergistä Masalan kautta Vanhaa Rantatietä Överbyntielle ja sieltä Siuntioon ja Inkooseen.
Opasteet sijoittuvat enimmäkseen alemmalle maantieverkolle ja pyöräteille.
EuroVelo 10 -reitti kulkee myös katuverkkoa pitkin kuntien keskustojen kautta sekä lyhyitä osuuksia yksityistieverkolla.
Espoossa reitti on kartalla opastettu Rantaraitille. Helsingin on meneillään oma pyöräilyreittihanke, joka täydentyy.
Kirkkonummi on mukana myös toisessa pyöräilyreittihankkeessa, joka kattaa reittejä Kouvolasta Hankoon.
EuroVelo -reittejä on ympäri Eurooppaa yhteensä 12, mutta niiden valmiusaste vaihtelee paljon.
Suomen EuroVelo-reitistön virallisena koordinoijana toimii toissa vuonna perustettu Pyörämatkailukeskus.
Reittien suunnittelusta vastaa ely-keskukset ja alueen kunnat osallistuvat kustannuksiin.
Kommentit (9)
16.08.2022
11:07
Tulevia tähtiä on nähty lavalla − Kirkkonummi-päivät syntyivät 50 vuotta sitten ison muuttoliikkeen saattelemana
16.08.2022
09:26
Merimetsojen määrä putosi selvästi Kirkkonummella – vuosi sitten oli vielä yksi suurimmista yhdyskunnista
11.08.2022
17:38
Hintojen raju nousu tuo päänvaivaa kunnalle – investointeihin pitäisi löytyä kymmeniä miljoonia lisää
11.08.2022
10:49
Uusi ikäryhmä rokotusten piiriin – lähes kaikki 60 vuotta täyttäneet voivat saada neljännen piikin
09.08.2022
15:40
Osuuskauppa kasvaa yhä ja investoi miljoonilla – seuraavana Veikkolan S-marketin remontti
05.08.2022
14:52
Meikon ulkoilualueella voi kohdata poliisin – esimerkiksi luvatonta tulentekoa valvotaan
03.08.2022
14:23
Kommentit (9)
Yleensä nuo kaksi rinnan tilanteet letkoissa liittyvät siihen, että vetäjä letkassa vaihtuu säännöllisesti etenkin pidemmillä lenkeillä. Joskus tulee myös tilanteita, että edessä on este ja kun kärki kaveri joutuu vetämään liinat kiinni niin reaktioajat ovat todella lyhyet ja hetkellistä kasautumista syntyy (vrt. autojonot). Pääsääntöisesti noissa pyöräilyporukoissa sisäinen ajokuri ja sääntöjen noudattaminen + merkkien näyttö ohjeistus (vaarat / esteet jne) on aidosti todella tiukka. Jos mokaat niin a) olet täysin suojaton ja auton tai muun ajoneuvon kanssa pyöräilijälle käy aina huonosti b) vaarannat myös ryhmän muut jäsenet. Etenkin kansainvälisissä pyöräilyn massatapahtumissa jos mokaat letkassa tai et noudata sääntöjä niin tunnet sen kyllä todella nahoissasi jne.
Toki pyöräilijöissäkin on niitä jotka hölmöilee mutta niin on kaikilla muilla kulkuvälineillä liikkujissakin mlk. autoilijat. Jos ei olisi niin eipä tuolla teillä poliiisin tarvitsisi valvoa liikennettä. Pyörien keskinopeudet kuitenkin kieltämättä ovat nousseet niin paljon, että jonkinlainen lakisääteinen ajokoulu mopojen tapaan ei olisi huono ajatus.
Näillä meidän mutkikkailla ja kapeilla maanteillä tekee vaan sen että ohittaminen turvallisesti on puolittain mahdotonta. Nämä ryhmät eivät todellakaan väistä autoja tai muuta liikennettä, saatikka käyttäisi pyöräteitä. Ymmärrettävästä syystä ei myöskään liiveissä näy seurojen nimiä tai logoja.
Kyllä sen pyöräilykulttuurin puutteen huomaa näistä "kisapyöräilijöistäkin".
Porkkalantieltä !
Se on liian varallinen heille
Kommentoi