(15) kommenttia

Moottoritien ramppien liikennevalot valmistuvat – valoissa on älyä, joka seuraa ja säätelee autojonoja koko ajan

Liikennevalotolpat ovat risteyksissä pystyssä ja valot vilkulla. Sillalla tehdään vielä viimeisiä töitä.

Moottoritien ramppien päissä Kirkkonummen keskustan kohdalla Munkkullassa vilkuttavat liikennevalot jo keltaista, ja ne otetaan käyttöön piakkoin.

Useita vuosia hankkeilla ollut valojärjestelmä on rakennettu samaan aikaan, kun koko silta on remontoitu.

Muuten silta on kaistoineen ja ramppeineen samanlainen kuin ennen.

Uudet liikennevalot herättävät poikkeuksetta keskustelua. Pääkysymys on, sujuvoittavatko vai ruuhkauttavatko ne liikennettä.

Munkkullan sillalla valot ohjaavat liikennettä kaikista suunnista, niin Upinniementieltä, keskustasta kuin myös kahdelta moottoritien rampilta.

Projektipäällikkö Olli Rossi Traffic Management Finland Oy:stä kertoo, että liikennevalojärjestelmässä on paljon ”älyä”.

Se ei ole vanhakantainen valojärjestelmä, joka raksuttaa orjallisesti samalla tavalla kuin se on säädetty riippumatta liikennevirroista.

Munkkullaan risteysalueille on Rossin mukaan asennettu tutkia ja tien alle silmukoita, jotka seuraavat ajoneuvoja ja säätävät valo-ohjausta sen mukaan.

Esimerkiksi Helsingistä päin keskustaan nousevalla rampilla jonkun matkan päässä on tunnistin.

Jos auto seisoo sen päällä yli 10 sekuntia, se on merkki, että autojono on kasvanut ja vihreää valoa annetaan vähän pidempään jonolle.

Toisaalta jos jostakin suunnasta ei ole tulossa ketään, punainen ei vaihdu, vaan risteävä liikenne saa pidemmän vihreän.

Valo-ohjaus on Munkkullasta kytketty myös valtakunnalliseen valvomoon, josta päästään ohjaamaan tarvittaessa järjestelmää.

Tulevaisuudessa on tulossa risteykseen myös hälytysajoneuvoille vihreäaalto, joka laukeaa päälle esimerkiksi paloautossa olevalla tunnistimella. Järjestelmää rakennetaan parhaillaan valtakunnallisesti.

Munkkullan liikennevalot siirtyvät valmistuttuaan Traffic Management Finland -yhtiön hallintaa, joka on liikenneministeriön alainen valtion omistama yhtiö.

Se hoitaa muun muassa maanteiden noin 700 liikennevaloristeystä ympäri Suomea.

Liikennevalojen käyttöönoton päivämäärää ei ole päätetty. Tällä viikolla sillalla ja rampeilla tehdään viimeiset päällystystyöt ja ensi viikolla kaistamaalauksia, jos säät sallivat.

Siltaurakan on toteuttanut Ely-keskus. Kustannukset ovat hieman yli miljoona euroa, jonka valtio maksaa kokonaan.

Ely-keskus päätyi liikennevaloratkaisuun, koska risteykset ruuhkautuvat aika ajoin vilkkaimpina vuorokauden aikoina.

Laajempiakin, useita miljoonia maksavia suunnitelmia Munkkullan risteysalueille on tehty. Niiden toteutuksesta ei ole mitään tietoa.

> Tällaiset olisivat uudet pisaraliittymät 51:ltä Kirkkonummen keskustaan – katso kuvat ja video, näin liittymässä ajetaan (Viisykkönen 22.8.2017)     

(15) kommenttia
Kommentit (15)

Kommentit (15)

Minkä takia tänään liittymässä oli merkki että suljettu 17.9. Vaikka oli jo 18.9. Eikä pitänyt olla suljettu? Aiheutti paniikki jarrutuksia ja vaaratilanteita!!!
Juki
Tämä lienee paras ratkaisu varsinkin ruuhka-aikoihin, toivottavasti kaikki autoilijat ovat tähän tyytyväisiä ja se jääköön nähtäväksi....
Sepänkannaksen kyylä
Kantatie 51 on moottoritie Helsingistä Kirkkonummelle asti. Siinä on moottoritie merkinnät, vihreät kilvet.
Muistaakseni
Vain Suomessa.
Moottoritiet päätetään liikennevaloihin eikä liikennettä jaeta ajoissa liittymillä lähialueille niin ettei kaikkien täytyy ahtautua samaan sumppuun. Olkoonkin älysensoreita, ahdasta tulee seuraavissa valoissa.
Pahin suunnittelun kukkanen on samasta kohdassa tietä olevat poistuvien ja tielle saapuvien liittymät, jossa liikenne kulkee ristiin. Ison Veden takana näitä on poistettu hengenvaarallisina.
Lisäksi muoti-ympyröistä tehdään niin pieniä että aina jostain suunnasta tuleva tiuhempi liikenne dominoi ympyrää.
Välimerkki Piste
Pieni korjaus kirjoittajan tekstiin.
51 tie EI OLE MOOTTORITIE.
Faktat oikein!
Onhan se irvokasta nähdä muistutuksena millaiset olisivat olleet pisaraliittymät koska Kirkkonummelle niitä ei saada ja nimenomaan ei Kirkkonummelle. Se taho joka päätti että pisaraliittymät eivät mahdu, olemassaolevat pohjatyöt huomioiden, voisi tässä foorumissa esitellä ja ns todistaa niiden mahdottomuuden. Nyt ei tarvita kunnan virkamiesten tavanomaisia selittelyjä vaan faktaa esim. Ely keskuksen konsulteilta.
Kirkon lähellä olevan valoristeyksen saa toimimaan huomattavasti paremmin muuttamalla kaistamaalauksia ja siis kaistajakoa ympyrästä valoille. Sinne Kirkkotallintielle kääntyy niin harvakseltaan autoja ettei niilletarvitse koko matkalle omaa kaistaa. Tästä on tehty muutossehdotuksia jo vuosia sitten useita kuntaan vastuuhenkilölle, mutta ei ole johtanut mihinkään, koska pitäisi tehdä jotain....
mahdottoman äärellä elävä
Munkinmäki
pä finska
Täysin samaa mieltä kuin Juppi. Nyt saadaan sellainen "sirkus" Kirkkonummi liikenteelle että terve. Siinä kun ruuhkaa pukkaa aamulla ja illalla niin hermot siinä menee. Sekaan kun saadaan hälytysajoneuvot hälytyksessä, voi vaan odottaa montako kolaria syntyy lisää.
Kilinkolin
Tuo risteys toimisi todella hyvin JOS kuljettajat ymmärtäisi että ei ajetaan risteykseen jos jono ei liiku. Hyvin nopeasti joku seisoo risteysalueella ja autot jotka tulee Stadista ja kääntyvät Upinniemeen ei pääsekkään sinne.
Aamukiire.
Kuulosta hyvältä että valot reagoivat liikennemääriin, silloin ne pystyvät helpommin purkamaan pääsuuntien ruuhkaa. Kyllä se vihreällä sujuvammin menee kuin se että jokainen joutuu pysähtymään STOP -merkille. Myös rampilta vasemmalle kääntymiset molemmista suunnista hoituvat helpommin kun ei tarvitse kytätä vapaata rakoa molemmista suunnista samaan aikaan.

Tärkeintä on että kun vihreä vaihtuu niin ollaan hereillä ja lähdetään. Jos jokainen tupeksii siinä sen 1-2 sekuntia etsien ykkösvaihdetta niin yksistä vihreistä pääsee muutama auto vähemmän.

Todennäköisesti tästä on sellainen seuraus että 16-17 välillä kylän liikennevaloristeys on entistä pahemmin jumissa kun Helsingistä tulevat eivät jumita Prisman rampille. Tässä vinkkinä että jos on menossa Kuusalan/Ravalsin/Finnsbackan/Överbyn suuntaan niin voi ajaa liikenneympyrästä vasemalle ja aseman ohi Nummitietä Överbyntielle. Ehkä kiertää vähän, mutta ei tarvitse valoissa odotella.
sdkfz
Lyhentääkö valot, nyt kasvanutta pitkää jonoa?
Paikallinen
Silmämääräisesti katsoen, vaikuttaisi siltä, että sillalla ei enää "pitäisi ajaa" autoilla kevyenliikenteenväylällä Upinniemen suuntaan. Hyvä asia! Donald laittaisi muurinkin!
Apostolin kyydillä
Ai kun ihana kun tulee valot. Nyt voi rauhassa istua autossa ja odottaa vihreetä valo jollon laitan kytkin pohjaan ja ykkönen silmään. Rauhallisesti eteenäin kun minnekkään ei ole kiire kun on vihree valo minulla.
Aivan super kiitos.
Tuutte näkemään täys liikenne kaaos
Juppi
Nyt sitten vain pitäisi cittarin kohdalle vielä saada valot niin liikenne toimisi. Valot + ympyrä + valot on omituinen yhdistelmä. Kaikki ympyröinä olisi varmasti tehokkain, mutta nyt on kahdet valot jo tehty.
Duunari joka jonottelee

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx