Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Moottoritien ramppien liikennevalot valmistuvat – valoissa on älyä, joka seuraa ja säätelee autojonoja koko ajan
16.09.2020
15:32
(15) kommenttia
Moottoritien ramppien liikennevalot valmistuvat – valoissa on älyä, joka seuraa ja säätelee autojonoja koko ajan
Moottoritien ramppien päissä Kirkkonummen keskustan kohdalla Munkkullassa vilkuttavat liikennevalot jo keltaista, ja ne otetaan käyttöön piakkoin.
Useita vuosia hankkeilla ollut valojärjestelmä on rakennettu samaan aikaan, kun koko silta on remontoitu.
Muuten silta on kaistoineen ja ramppeineen samanlainen kuin ennen.
Uudet liikennevalot herättävät poikkeuksetta keskustelua. Pääkysymys on, sujuvoittavatko vai ruuhkauttavatko ne liikennettä.
Munkkullan sillalla valot ohjaavat liikennettä kaikista suunnista, niin Upinniementieltä, keskustasta kuin myös kahdelta moottoritien rampilta.
Projektipäällikkö Olli Rossi Traffic Management Finland Oy:stä kertoo, että liikennevalojärjestelmässä on paljon ”älyä”.
Se ei ole vanhakantainen valojärjestelmä, joka raksuttaa orjallisesti samalla tavalla kuin se on säädetty riippumatta liikennevirroista.
Munkkullaan risteysalueille on Rossin mukaan asennettu tutkia ja tien alle silmukoita, jotka seuraavat ajoneuvoja ja säätävät valo-ohjausta sen mukaan.
Esimerkiksi Helsingistä päin keskustaan nousevalla rampilla jonkun matkan päässä on tunnistin.
Jos auto seisoo sen päällä yli 10 sekuntia, se on merkki, että autojono on kasvanut ja vihreää valoa annetaan vähän pidempään jonolle.
Toisaalta jos jostakin suunnasta ei ole tulossa ketään, punainen ei vaihdu, vaan risteävä liikenne saa pidemmän vihreän.
Valo-ohjaus Munkkullasta kytketään myöhemmin myös valtakunnalliseen valvomoon, josta päästään ohjaamaan tarvittaessa järjestelmää.
Valtakunnalista kauko-ohjausjärjestelmää rakennetaan parhaillaan pohjoisesta alkaen. Uudellamalla päästäneen järjestemätöihin ensi vuonna.
Tulevaisuudessa on tulossa risteykseen myös hälytysajoneuvoille vihreäaalto, joka laukeaa päälle esimerkiksi paloautossa olevalla tunnistimella. Järjestelmää rakennetaan parhaillaan valtakunnallisesti.
Munkkullan liikennevalot siirtyvät valmistuttuaan Traffic Management Finland -yhtiön hallintaa, joka on liikenneministeriön alainen valtion omistama yhtiö.
Se hoitaa muun muassa maanteiden noin 700 liikennevaloristeystä ympäri Suomea.
Liikennevalojen käyttöönoton päivämäärää ei ole päätetty. Tällä viikolla sillalla ja rampeilla tehdään viimeiset päällystystyöt ja ensi viikolla kaistamaalauksia, jos säät sallivat.
Siltaurakan on toteuttanut Ely-keskus. Kustannukset ovat hieman yli miljoona euroa, jonka valtio maksaa kokonaan.
Ely-keskus päätyi liikennevaloratkaisuun, koska risteykset ruuhkautuvat aika ajoin vilkkaimpina vuorokauden aikoina.
Laajempiakin, useita miljoonia maksavia suunnitelmia Munkkullan risteysalueille on tehty. Niiden toteutuksesta ei ole mitään tietoa.
Kommentit (15)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (15)
Moottoritiet päätetään liikennevaloihin eikä liikennettä jaeta ajoissa liittymillä lähialueille niin ettei kaikkien täytyy ahtautua samaan sumppuun. Olkoonkin älysensoreita, ahdasta tulee seuraavissa valoissa.
Pahin suunnittelun kukkanen on samasta kohdassa tietä olevat poistuvien ja tielle saapuvien liittymät, jossa liikenne kulkee ristiin. Ison Veden takana näitä on poistettu hengenvaarallisina.
Lisäksi muoti-ympyröistä tehdään niin pieniä että aina jostain suunnasta tuleva tiuhempi liikenne dominoi ympyrää.
51 tie EI OLE MOOTTORITIE.
Kirkon lähellä olevan valoristeyksen saa toimimaan huomattavasti paremmin muuttamalla kaistamaalauksia ja siis kaistajakoa ympyrästä valoille. Sinne Kirkkotallintielle kääntyy niin harvakseltaan autoja ettei niilletarvitse koko matkalle omaa kaistaa. Tästä on tehty muutossehdotuksia jo vuosia sitten useita kuntaan vastuuhenkilölle, mutta ei ole johtanut mihinkään, koska pitäisi tehdä jotain....
Tärkeintä on että kun vihreä vaihtuu niin ollaan hereillä ja lähdetään. Jos jokainen tupeksii siinä sen 1-2 sekuntia etsien ykkösvaihdetta niin yksistä vihreistä pääsee muutama auto vähemmän.
Todennäköisesti tästä on sellainen seuraus että 16-17 välillä kylän liikennevaloristeys on entistä pahemmin jumissa kun Helsingistä tulevat eivät jumita Prisman rampille. Tässä vinkkinä että jos on menossa Kuusalan/Ravalsin/Finnsbackan/Överbyn suuntaan niin voi ajaa liikenneympyrästä vasemalle ja aseman ohi Nummitietä Överbyntielle. Ehkä kiertää vähän, mutta ei tarvitse valoissa odotella.
Kommentoi