(4) kommenttia

Jalkapallosta tykkäävä kaveriporukka tekee oman äijäoluen – "Olkoon se Masalan nimikko-olut"

Patrik Harper (vas.), Kaarlo Reipas, Petrik Saari ja Patrik Viljanen sekä pata, jossa tehdään porukan omaa äijäolutta.

Yhteinen jalkapalloharrastus ja lajin innokas seuraaminen innosti kaveriporukan tekemään myös oman oluen, josta on parhaillaan kypsymässä 500 litran erä.

Neljä kaverusta häärii Lohjalla panimon säiliöiden ja letkujen lomassa, ilmassa leijuu aromikas oluenpanon tuoksu.

Isoon säiliöön sekoitellaan oman reseptin mukaan olutainekset. Kuukaudessa muhii ”padassa” olut ”After Game – Ruis-Apa”, jolle on etikettikin jo valmiina.

Ihan hetkessä ei ole tähän vaiheeseen tultu. Oluenteko on ikään kuin sivujuonne jalkapalloharrastuksesta.

Olutprojektissa on seitsemän kaveria, joista kaksi pelaa espoolaisessa FC Kaljamahat -jalkapalloseurueessa. Yhdistyksellä on miehekäs joukkue, jota yhdistää olut, jalkapallo ja ystävyys.

Porukassa ei ole tyydytty kaupan hyllyoluisiin. Oluenteon harrastusta löytyi omasta takaa, ja ensimmäinen ”After Game” olut korkattiin vajaa vuosi sitten.

− Se oli sellaisesta parveke-olutta 30 litran astiassa tehtyä, kertoo Patrik Harper, porukan olutekspertti.

Oma räätälöity olut maistui niin, että syntyi ajatus edetä oluenpanemisen jalossa aatteessa.

Lohjalla toimii UG Brewery -panimo, joka vuokraa "patoja" tiloissaan alan harrastajille tai ammattilaisille. Tilojen ja laitteiden vuokraajia kutsutaan kiertolaispanimoiksi.

Panimolla on nykyaikaiset välineet ja jopa tölkityskone. Panimoyritys hoitaa myös oluen myyntiprosessin, jolle yrityksellä on tarvittavat luvat.

Lohjalla kypsyvää oluterää ei jalkapalloporukalla ole tarkoitus itse juoda muuta kuin kohtuuden nimissä.

Ruis-Alea syntyy noin 1 500 normitölkkiä (0,33). Valmiiksi suunniteltu etiketti pyöräytetään kokomustan tölkin ympärille.

Olut on 4,7-prosenttista American Alea ja se on valmistettu saksalaisen 500 vuotta vanhan Reinheitsgebot-hengen mukaisesti. Vain vettä, mallasta, humalaa ja hiivaa.

Mukana on ruis-, vehnä- ja ohramallasta. – Ruismallasta ei voi käyttää määränsä enempää, ohraa pitää olla mukana. Olut on jonkin verran vähemmän kitkerää kuin Indian Pale Ale, Harper kuvaa olutlaatua.

− Kohderyhmä on 20-40-vuotiaat miehet ja naiset, jotka seuraavat urheilua. Se on helppo ottaa mukaan ja juoda. Mottona on ”hyvä bisse, huumori ja urheilullisuus”, markkinoinnista vastaava Petrik Saari sanoo.

Kaverusten olutprojekti ei ole aivan nappikauppaa, raaka-aineet ja muut kustannukset ovat aika mittavat.

Siksi tölkillekin tulee myyntihintaa selvästi enemmän kuin massaoluissa. Kuinka paljon tölkki maksaa, sitä ei ole päätetty. Loppuhinnanhan päättää tietysti kauppias.

−Tarkoitus ei ole ansaita rahaa, kunhan päästäisin vähän plussan puolelle, Saari painottaa.

Jatkoa on kuitenkin mietitty ja seuraavakin oluterä voi syntyä. Porukalla on ideoita kokonaista After-olutperhettä: After Sauna, After Season, After Work.

Kenties kiertolaispanimo saa joskus kotipesän eli oman pienpanimon. Se ei ole poissuljettua.

Seuraava vaihe on markkinointi ja tavoite saada olutta joihinkin kauppoihin myytäväksi. Oluterää on jo markkinoitu muun muassa Kirkkonummella kauppiaille.
Tiedusteluja voi tehdä info(at)kamabrewery.fi.

Kaksi projektissa mukana olevaa, Saari ja Patrik Viljanen asuvat Masalassa.

− Olkoot olut vaikkapa Masalan oma nimikko-olut, Saari päättää.

> Tässä pannaan ravintolan nimikko-olutta Kirkkonummelle − mallasjuomaa syntyy käsityönä omalla reseptillä (Viisykkönen 17.4.2018)

(4) kommenttia
Kommentit (4)

Kommentit (4)

Viina ja urheilu ei sovi yhteen lainkaan. Urheilu ja käymisteitse valmistettu mallasjuoma tuote sopii yhteen monella eri tasolla, terveys, histori, kulttuuri sekä yhteisöllisyys. Miten kirkko ja viini sopii yhteen? Doh doh doh. Miten Homer Simpson ja Duff sopii yhteen? Vallan mainiosti. Oluen silikoni pitoisuus vahvistaa luita. Olut vai leipä, kumpi tuli ensin? Saksan olympiajoukkue käyttää olutta palautusjuomana. Humala auttaa univaikeuksiin. Kyllä se vaan kylmä fakta on että Saksassa ja Englannissa, missä hieman avartuneempi ajatusmaailma kuin Suomessa, niin olut ja urheilu ovat kulkeneet käsi kädessä menestyksellä jo pitkän tovin.

“Whoever drinks beer, he is quick to sleep; whoever sleeps long, does not sin; whoever does not sin, enters Heaven! Thus, let us drink beer!”
Martti Olut Uskonpuhdistaja
Hienoa, olut sopii vallan mainiosti urheiluun ja on todettu jopa parhaimmaksi palautusjuomaksi urheilutreenin jälkeen:)
Anonyymi
Aivan loistavaa, että Kirkkonummi olut saa jatkoa.
MmR
Miten urheilu ja viina sopii yhteen.
Nuorisolle esimerkki.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä