(0) kommenttia

Y-junan muutokset täyttävät parkkipaikat

Kirkkonummen aseman parkkipaikka täyttyy arkisin jo hyvissä ajoin.
Toimittaja: 

Suunnitelmat Y-junaliikenteen lopettamisesta Inkooseen ja Karjaalle saattavat täyttää Kirkkonummen asemaseudun parkkipaikkoja, jotka jo nyt alkavat olla aika täynnä.

VR:n aikeet typistää Y-junien liikenne ensi syksystä lähtien vain Siuntioon saakka on herättänyt  pienoisen kansanliikkeen Inkoossa ja Karjaalla. Suunnitelma tuli melkoisena yllätyksenä. Liikenneministeriö on sanonut, että asia ratkaistaan vielä tässä kuussa.

Jos Y-junat kääntyvät ensi elokuusta lähtien Siuntiossa, vaikuttaa se melkoisella varmuudella myös Kirkkonummen puolella. Nykyisinkin Kirkkonummen asemanseutu on monille lännestä päin Helsinkiin matkaaville työmatkaisille suosittu parkkipaikka, josta pääsee kätevästi Kirkkonummelta lähteviin juniin tai busseihin.

Pysäköinti maksutonta vielä

Parkkipaikat alkavat olla rautatieaseman lähellä arkipäivisin varsin täynnä. Myös aseman lähellä oleva parkkitalo on yhä suositumpi pysäköintipaikka.

Kaikki pysäköinti on toistaiseksi Kirkkonummen keskustassa ilmaista. Pysäköintiä rajoitetaan vain Aseman Ostarin (entinen Senaattori) parkkipaikalla, jossa pitää käyttää kolmen tunnin pysäköintikiekkoa. Yksityinen valvontafirma hoitaa valvontaa hyvin aktiivisesti, ja pysäköintimaksuja on kirjoitettu vilkkaasti.

Aseman Ostari –kauppakeskuksen mukaan pysäköintikiekkovalvonta on pakko olla, koska ennen valvontaa kauppakeskuksen asiakkaiden oli vaikea saada parkkipaikkoja. Erityisesti kellarihalli täyttyi jo heti aamusta juniin menevien työmatkalaisten autoista.

Kuka maksaa liityntäpysäköintipaikat?

Liityntäpysäköinti yleistyy Helsingin seudulla kaiken aikaa. Mitä lähempänä Helsinkiä ollaan, sitä vaikeampi parkkipaikkaa on saada juna-asemien läheltä.

Esimerkiksi Kauklahdessa vanha parkkipaikka alkoi käydä kolmisen vuotta sitten liian pieneksi, mutta tilanne parani kun toiselle puolelle rataa tehtiin uusi parkkialue. Kauklahti on suosittu liityntäpysäköintipaikka, koska sinne tulee neljä junaa tunnissa ja joukkoliikenteen seutulippu on Kirkkonummea halvempi.

Liityntäpysäköintipaikkoja pyritään rakentamaan Helsingin seudulla lisää. Isot kaupungit ovat alkaneet valittaa sitä, että niiden pitää maksaa naapurikuntien autoilijoille parkkipaikat.

Jossakin määrin sama asetelma alkaa olla Kirkkonummellakin. Keskustan parkkipaikkoja käyttää jo nyt länsipuolen naapurikuntien asukkaat, ja käyttö voi lisääntyä huomattavastikin, jos Y-junan liikennöinti muuttuu syksyllä.

Tosin Siuntio on liityntäpysäköintipaikkana Kirkkonummea houkuttelevampi, koska junamatka Helsinki-Siuntio on halvempi kuin Helsinki-Kirkkonummi. Kirkkonummelta ostetulla HSL:n seutulipulla voi kuitenkin vaihtaa toiseen liikennevälineeseen esimerkiksi Helsingissä.

Y-junasta neuvotellaan edelleen

Y-junan liikennöinnin mahdolliset muutokset ovat pitkälti liikenneministeriön käsissä, sillä se myöntää Inkoon ja Karjaan paikallisjunaliikenteeseen valtionavustuksen. Asiasta on neuvoteltu viimeksi torstaina.

VR perustelee Y-junan pääteaseman muuttamista Karjaalta Siuntioon lähinnä sillä, että Y-juna sotkee Turun pikajunaliikennettä ja aiheuttaa kaukojunille myöhästymisiä.

Toisaalta VR:n mukaan erityisesti Inkoon matkustajamäärä on pieni, vain noin 40 matkustajaa päivässä. Karjaalta suurin osa työmatkalaisista käyttää jo VR:n mukaan kaukojunia.

Turun pikajunien liput ovat kalliimpia kuin Y-junissa. Siksi monet työmatkalaiset haluavat kulkea paikallisjunalla.


(0) kommenttia
Kommentit

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä