(6) kommenttia

Uutta K-nummea: Asuntoja merenrannalla venesatamassa

Tältä voisi näyttää arkkitehdin visiossa vastaranta Kantvikin pienvenesatamasta. (kuva: Serum arkkitehdit Oy)

Uuden korkeatasoisen asuinalueen suunnittelu Kantvikiin on edennyt loppuvaiheeseen. Hanke on Helsingin kaupungin ja Kirkkonummen kunnan yhteinen.

Projekti on jo vanha, se lähti liikkeelle yhdeksän vuotta sitten Helsingin aloitteesta ja sai nimekseen Prikiranta. Nyt alueesta on valmistunut asemakaavaehdotus.

Kantvikin nykyisen pienvenesataman vastarannalla sijaitsevan noin 50 hehtaarin kaava-alueen omistavat suurin piirtein puoliksi Kirkkonummen kunta ja Helsingin kaupunki.

Kaavaehdotuksessa alueelle on kaavailtu 500 asukasta omakotitaloihin ja pienkerrostaloihin. Nykyisin alue on lähes asumaton. (sijainti, katso kartta alla)

Pientaloja alueelle on osoitettu hieman alle 50 ja pienkerrostaloja 15. 

Satama jää – sementtisiiloja lisää   

Helsingin kaupunki on halunnut alusta lähtien, että alueelle tulee korkeatasoinen venesatama, venepalveluiden keskittymä ja veneiden talvisäilytysalue, joka on tulossa rannasta jonkin matkaa sisämaahan päin.

Tarkoituksena on, että uuden venesataman ja Kantvikin nykyisen Hupisaaren-sataman toimintaa kehitetään yhdessä.

Kantvikin pienvenesatama ei kuuluu Prikirannan kaava-alueeseen eikä myöskään Suomen Sokerin satama ja teollisuuslaitos.

Kaava-alueella oleva Finnsement ja satama jatkavat toimintaansa. Kaava mahdollistaa myös kahden uuden sementtisiilon rakentamisen kolmen nykyisen viereen.

Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta käsittelee Prikirannan kaavaehdotusta 19.5.

> Lue lisää:  Espoosta mallia – veneiden talvisäilytys pois Kantvikin rannoilta (Viisykkönen 10.5.)

 


(6) kommenttia
Kommentit (6)

Kommentit (6)

Kun valtuutetut haluavat täyttää keskustan uudet ja vanhatkin vuokra-asunnot kehitysmaalaisilla veronmaksajien piikkiin, niin täytyyhän meille normi- ja vähän parempituloisillekin olla tosiaan omat asuinalueensa jatkossa. Kukapa kantasuomalainen työssäkäyvä haluaa asua kunnan keskustassa enää viiden vuoden päästä, kun alue tullee näyttäytymään katukuvaltaan huomattavasti "kansainvälisempänä"?
ja sinä maksat
Kuka haluaa muuttaa Kirkkonummelle? Kaikki palvelut ollaan ajamassa alas, tässä kunnassa ei enää uskalla edes sairastaa.
asukas, Kirkkonummi
Voimalaitoksissa poltettua kivihiiltä eli kivihiilituhkaa tuodaan satamaan ja siitä tehdään Gyproc-levyjä. Teollisuuden ja laivasataman läheisyys luo haasteellisen tavoitteen kaavoitukselle.
kari vierinen, Siuntio
Siiloissahan lienee Finnsementin välivarasto, vai?
Laivoilla tuodaan satamaan josta kuljetinhihnalla syötetään siiloinhin ja lopulta rekat sitten hakevat sementin siiloista. Tämän toiminnan ei pitäisi kauhiasti liata ympäristöään...

Hiilikasa, avonaisena siinä sataman kupeessa, oli olemassa jo 80- ja 90-luvuilla liaten jo silloin viereisen pienvenesartaman veneiden kannet. (Muistan yhä ystävieni purjeveneen kannen) Huomioiden 2000-luvun kehityksen kivihiilen osalta suoimessa niin voisi toivoa että tarve varastoida kivihiileä alueelle loppuisi jonain päivänä...

----
Kantvikin asukasyhdistksen kutsumana (suuri kiitos järjestäjille) kävin eilen tutustumassa suunniteltuihin uusin asuinalueisiin, Haapionrinne ja Prikinranta. Esityksen lopuksi jalkauduttiin paikan päälle katsomaan aluettakin ja itselleni jäi kyllä vaikutelma että sementtisiilojen suurin ongelma lienee näköalaa "rumentava" ominaisuus, erityisesti kun melko lähelle kaavoitettu pienkerrostalojakin.
Jerri Kämpe-Hellenius
Kunnan taloustilanteen soittaessa hälyytyskelloja, ei ihme että nyt yritetään kääntää kaikki kivet niiden vähän parempien veronmaksajien houkuttelemiseksi.
sivustakatsoja
No jo on. Siiloista piti päästä pian eroon ja siirtää bulkkisatama Inkooseen tms. Kantvikin veneilijöiden ainainen ongelma on ollut bulkkisataman hiilikasat, jotka likaavat ilman ja sitä myöden veneiden kannet.
Valvontaa kaavoituksen puuhastelulle kiitos

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx