Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Turunväylälle on kaavailtu lisäkaistoja – moottoritien levennys Veikkolaan riippuu paljolti uudesta radasta
25.08.2022
17:05
(9) kommenttia
Turunväylälle on kaavailtu lisäkaistoja – moottoritien levennys Veikkolaan riippuu paljolti uudesta radasta
Turunväylän lisäkaistojen rakentamisesta Espoosta Veikkolan läpi Vihtiin on tehty ensimmäisiä suunnitelmia. Hanke voitaisiin paloitella neljään osaan.
Moottoritie jatkuu nykyisin Espoon Tuomarilasta kaksikaistaisena Turun suuntaan.
Väylän profiili ei vastaa nykyisiä moottoriteitä. Kehä III:lta Valtatie 1 on aika mutkitteleva ja vaihteleva, koska Veikkolaan saakka moottoritie valmistui jo vuonna 1969.
Tieosuudella tapahtuu paljon onnettomuuksia. Veikkolan, Palojärven ja Ämmässuon liittymät mainitaan onnettomuustiedotteista harva se päivä.
Noin 20 kilometrin osuudelle Espoosta Vihtiin on tehty Ely-keskuksen johdolla aluevaraussuunnitelma. Se on hyvin alustava, eikä se sido mitään tahoa.
Hintaakin on haarukoitu. Kolmannet kaista molempiin suuntiin kustantaisivat arviolta noin 160 miljoonaa euroa.
Ensi kaavailuissa on todettu, että hanke voidaan tehdä neljässä osassa.
Kiireellisin ja jo lähivuosien asia olisi lisäkaista Tuomarilasta ja Kehä III:lle Espoossa.
Kehä III:lta eteenpäin Veikkolan ja Vihdin suuntaan moottoritien leventäminen riippuu aluevaraussuunnitelman mukaan pitkälti siitä, päätetäänkö oikorata Espoosta Lohjan kautta Saloon rakentaa.
Lisäkaistojen tarve ja sen arviointi kuulostaa äkkipäältä nurinkuriselta. Jos rakennetaan rata, pitää tietäkin leventää.
Ajatuksen logiikka on se, että junarata ja jo siitä päätöksenteko tuo paljon uusia asuinalueita ja asukkaita. Siten myös maantien käyttö lisääntyy.
Espoo on suunnitellut Histaan lähelle Kirkkonummen rajaa jopa 15 000 asukkaan kaupunginosaa. Se toteutus on kiinni siitä, päätetäänkö oikorata rakentaa.
Jos oikorataa ei päätetä rakentaa, lisäkaistat Kehä III:lta länteen ei katsota olevan ajankohtaisia ainakaan pariin kymmeneen vuoteen.
Tunnin juna -hankkeena kulkevan oikoradan suunnitelmat ovat hyvin pitkällä. Ratasuunnitelma valmistuu ensi vuoden aikana, minkä jälkeen rakentamispäätös alkaa olla mahdollista tehdä.
Kommentit (9)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (9)
junaratoja.
Samanaikaisesti kun puhtaan kriisiajoista
ja rahapasta monessa sektoreissa.
tuluvan radanvarrella asuntosa
monelle tuhansille henkilöille, eikä
pikajuna pysähdy ja otta heidät kyytiin.
Eikä oikorara rakenneta ellei ole matkustajia.
Minkätakia sitä junarata suunitellaan?
Ja paljonko suunittelu maksaa?
Ja ohan hukkaan ellei sitä
Pilvilinnarata ollenkaan rakenneta.
niin kyllä sen nyt huomaa,
muutaman minuutin aikasäästö
Turku- Helsinki matkalla, ja tule maksanaan niin suuria summia että ihan
hirvittää.
Uusi oikorata 4000 000 000 €
Matkustajia 6000 / vuorokausi
Lipputuloista 10€ rakennuskustannuksiin
Takaisinmaksuaika noin 200 vuotta. Ei sisällä huoltoa eikä korjausta.
Jo tästä voidaan päätellä että rataa ei ikinä rakenneta jollei se perustu johonkin uskonnolliseen ideologiaan.
kun ruvetaan rakentamaan uusia juna
ratoja, vaikka toimivia sellaisia jo on.
kova kiire pästä sinne Turkuun.
Ja on kiire päästä sieltä pois myös !
Kun ihmisilä on niin kova kiire päästä
Turkuun ja sieltä pois.
Olisisyytä kiirehtiä sen radan rakentamisen kanssa.
pitkäksi aiaksi, tulevaisuuteen.
On tässä maassa nyt tärkeinpiä
rahareikiä täytettävänä kun turha tunti
rata !
Kommentoi