(9) kommenttia

Turunväylälle on kaavailtu lisäkaistoja – moottoritien levennys Veikkolaan riippuu paljolti uudesta radasta

Veikkolasta pääsee moottoritielle hyvin sujuvasti.

Turunväylän lisäkaistojen rakentamisesta Espoosta Veikkolan läpi Vihtiin on tehty ensimmäisiä suunnitelmia. Hanke voitaisiin paloitella neljään osaan.

Moottoritie jatkuu nykyisin Espoon Tuomarilasta kaksikaistaisena Turun suuntaan.

Väylän profiili ei vastaa nykyisiä moottoriteitä. Kehä III:lta Valtatie 1 on aika mutkitteleva ja vaihteleva, koska Veikkolaan saakka moottoritie valmistui jo vuonna 1969.

Tieosuudella tapahtuu paljon onnettomuuksia. Veikkolan, Palojärven ja Ämmässuon liittymät mainitaan onnettomuustiedotteista harva se päivä.

Noin 20 kilometrin osuudelle Espoosta Vihtiin on tehty Ely-keskuksen johdolla aluevaraussuunnitelma. Se on hyvin alustava, eikä se sido mitään tahoa.

Hintaakin on haarukoitu. Kolmannet kaista molempiin suuntiin kustantaisivat arviolta noin 160 miljoonaa euroa.

Ensi kaavailuissa on todettu, että hanke voidaan tehdä neljässä osassa.

Kiireellisin ja jo lähivuosien asia olisi lisäkaista Tuomarilasta ja Kehä III:lle Espoossa.

Kehä III:lta eteenpäin Veikkolan ja Vihdin suuntaan moottoritien leventäminen riippuu aluevaraussuunnitelman mukaan pitkälti siitä, päätetäänkö oikorata Espoosta Lohjan kautta Saloon rakentaa.

Lisäkaistojen tarve ja sen arviointi kuulostaa äkkipäältä nurinkuriselta. Jos rakennetaan rata, pitää tietäkin leventää.

Ajatuksen logiikka on se, että junarata ja jo siitä päätöksenteko tuo paljon uusia asuinalueita ja asukkaita. Siten myös maantien käyttö lisääntyy.

Espoo on suunnitellut Histaan lähelle Kirkkonummen rajaa jopa 15 000 asukkaan kaupunginosaa. Se toteutus on kiinni siitä, päätetäänkö oikorata rakentaa.

Jos oikorataa ei päätetä rakentaa, lisäkaistat Kehä III:lta länteen ei katsota olevan ajankohtaisia ainakaan pariin kymmeneen vuoteen.

Tunnin juna -hankkeena kulkevan oikoradan suunnitelmat ovat hyvin pitkällä. Ratasuunnitelma valmistuu ensi vuoden aikana, minkä jälkeen rakentamispäätös alkaa olla mahdollista tehdä.

(9) kommenttia
Kommentit (9)

Kommentit (9)

Uusia kaistoja, uusia liittymiä ja uusia
junaratoja.
Samanaikaisesti kun puhtaan kriisiajoista
ja rahapasta monessa sektoreissa.
Taitaa mennä aika hyvin kuitenkin !
Mitäs logiikka siinä on, että rakennetaan
tuluvan radanvarrella asuntosa
monelle tuhansille henkilöille, eikä
pikajuna pysähdy ja otta heidät kyytiin.

Eikä oikorara rakenneta ellei ole matkustajia.

Minkätakia sitä junarata suunitellaan?

Ja paljonko suunittelu maksaa?
Ja ohan hukkaan ellei sitä
Pilvilinnarata ollenkaan rakenneta.
Humpuukkia, ja kuollut ennen syntymistä !
Sanotaan että aika on raha,
niin kyllä sen nyt huomaa,
muutaman minuutin aikasäästö
Turku- Helsinki matkalla, ja tule maksanaan niin suuria summia että ihan
hirvittää.

Mutta kun kiirettä on.
Ensi alkuun voisi laskea nopeusrajoituksen kehä III -Veikkola sataseen. Sillä luulisi onnettomuuksien vähenevän ja luontokin kiittää. Myös liikennevalvontaa kuten kehällä.
Tom
Yksinkertainen laskutehtävä.
Uusi oikorata 4000 000 000 €
Matkustajia 6000 / vuorokausi
Lipputuloista 10€ rakennuskustannuksiin

Takaisinmaksuaika noin 200 vuotta. Ei sisällä huoltoa eikä korjausta.
Jo tästä voidaan päätellä että rataa ei ikinä rakenneta jollei se perustu johonkin uskonnolliseen ideologiaan.
Kirkkonummilainen
Ei taida olla mitän rahapula tässä maassa
kun ruvetaan rakentamaan uusia juna
ratoja, vaikka toimivia sellaisia jo on.
Turku - Helsinki "syndrooma".
Joo, olisi kiirehdittäväsen sen radanrakentamisessa, kun ihmisillä on
kova kiire pästä sinne Turkuun.
Ja on kiire päästä sieltä pois myös !
Kiirettä on. Matti Myöhäinen.
Onhan sitä tuntirata pakko rakentaa !
Kun ihmisilä on niin kova kiire päästä
Turkuun ja sieltä pois.

Olisisyytä kiirehtiä sen radan rakentamisen kanssa.
Kiirettä on ! Ja kaistoja lisään !
Tuo Turun tuntirata hanke pitäisi haudata
pitkäksi aiaksi, tulevaisuuteen.
On tässä maassa nyt tärkeinpiä
rahareikiä täytettävänä kun turha tunti
rata !
Ja, jalat maassa !

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä