(2) kommenttia

Tolsa saamassa uuden seisakkeen

U-junat pysähtyvät Tolsassa. Seisake on vaarallinen, sillä jalankulku tapahtuu suoraan radan yli.

Tolsaan on tulossa uusi junaseisake nopealla aikataululla. Kirkkonummi varaa Tolsan seisakkeen rakennustöihin ensi vuodeksi kaksi miljoonaa euroa. Tolsan seisake on tarkoitus uudistaa täysin. Valtio on luvannut maksaa kuluista kolme neljäsosaa. Kaikkiaan uusi seisake maksaa kahdeksan miljoonaa euroa.

Rantaradan seisakkeet Kirkkonummella ovat pyörineet kiivaissa keskusteluissa koko syksyn. Päähuomio on kohdistunut Luoman seisakkeeseen, jonka Liikennevirasto on halunnut lakkauttaa parin vuoden päästä. Sama kohtalo olisi Mankin seisakkeella.

Myös junaliikenteen hoitaja HSL on ollut Luoman lakkautuksen kannalla. Kirkkonummen kunnanhallitus päätyi kuitenkin viime kuussa puoltamaan Luoman jatkoa äänin 9-4.

Kirkkonummen kunnanhallitus päätti maanantaina, että Tolsan seisakkeen perusparantamiseen varataan kaksi miljoonaa jo ensi vuonna. Samalla kunnanhallitus toisti kantansa Luomasta. Seisakkeen halutaan säilyvän.

Kunnanhallituksen ilmoitus liittyi Liikenneviraston tiedusteluun. Virasto halusi saada varmuuden kunnan osallistumisesta Tolsan kustannuksiin.

Luoma turvattu jonkin aikaa

Luoman seisakkeen kohtalosta ei ole selkeitä päätöksiä puoleen eikä toiseen. Seisaketta ei näillä näkymin lopeteta vielä vuonna 2015 kuten Liikennevirasto ja HSL olivat aikaisemmin suunnitelleet. Sen sijaan Mankin seisake suljettaneen kahden vuoden kuluttua.

Seisakkeiden tulevaisuudesta päättäminen on Helsingin seudulla melko monimutkainen prosessi. Seisakkeen ylläpidosta vastaa Liikennevirasto, ja junaliikennettä hoitaa Helsingin seudun liikenne (HSL). VR vastaa vain junien kulusta lähiliikenteessä.

Liikennevirasto voi päättää seisakkeen lopettamisesta. Samoin HSL voi päättää, etteivät junat pysähdy jollakin liikennepaikalla. Päätöksiin kysytään kuitenkin aina kyseisen kunnan kantaa, joten yksi taho tuskin tekee lopullisia päätöksiä.

Luoman kohdalla tulevaisuuteen vaikuttaa osaltaan tasoristeys, joista vaarallisuuden takia halutaan päästä eroon. Lähivuosille ei ole missään kaavailtu määrärahoja Luoman seisakkeen parannustöihin.

(23.09.) Luomassa tempaistiin seisakkeen puolesta

 

(2) kommenttia

Kommentit (2)

Yritin nousta Tolsan seisakkeella uuden malliseen junaan sunnuntai iltana. Se oli nliki mahdotonta . Juna oli kallellaan poispäin, hirveän korkealle oli yritettävä kiivetä, ei ollut mitään mistä vetää käsillä itseään ylöspäin, ovi alkoi jo piipittää, kontuktööriä ei näkynyt, vaikka yritin nousta lipunmyyntivaunuun.
Haloo VR, miksi nukutte. Muutenkin Tolsan seisakkeella on junaan kiipeäminen korkealle. Miten luulette että vanhemmat ihmiset pystyvät ryömimään junaan kun uusissa on suunnitteluvirhe, mistään ei saa otetta itsensä sisään vetämiseen!
Maire
Eikö valtionrautatiet vetänyt rahansa pois. Olisiko setä toimittajalla tutkimuksen paikka että miksi?
Muumi

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx