Tästä pääsee ehkä pian radan ali!
Kirkkonummen keskustan polttavin liikennepulma on kohta historiaa. Toista yhteyttä keskustan pohjois-ja eteläosien välille päästäneen rakentamaan ensi vuonna.
Munkinmäen ja asemaseudun liikennettä ja rakentamista on suunniteltu kymmenen vuotta. Uusi tieyhteys radan toiselle puolelle on ollut suunnittelun johtoajatuksia.
Vain yksi yhteys radan yli on koettu jopa jonkinlaiseksi turvallisuusongelmaksi. Pelastuslaitos on radan eri puolella kuin keskusta, ja kiertotie on aika pitkä, jos silta on jostain syytä tukossa.
Uuden tieyhteyden suunnittelu jumiutui viitisen vuotta sitten, kun alueen iso maanomistaja Varuboden-Osla ei tiennyt miten se haluaan käyttää nyt jo lopetetun rautakaupan tonttiaan tulevaisuudessa.
Asia nytkähti kesällä eteenpäin, kun Varuboden-Osla oli löytänyt tontilleen ostajan, joka on valmis rakentaman paikalle kaupan suuryksikön. Tontin ostajaa ja hanketta ei ole julkistettu.
Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta hyväksyi keskiviikkoiltana alueen asemakaavan, joka mahdollistaa VBO:n entisen rautakaupan tontin rakentamisen ja tieyhden luomisen radan ali. Asemakaava etenee nyt kunnanhallitukseen ja kohti valtuuston lopullista käsittelyä.
Kirkkonummen kunta on valmis rakentamaan radanalituksen jo ensi vuonna. Rautakaupan tontin ostajaehdokas on puolestaan valmis ryhtymään rakennustöihin heti kun asemakaava on lainvoimainen.
Citymarketin ja Prisman välille ei uutta yhteyttä
Munkinmäessä on tehty muutakin kaavoitustyötä tänä vuonna. Lautakunta hyväksyi kaavamuutoksen, joka asettuu Prisman ja Teboilin ympäristöön.
Kaavamuutos mahdollistaa polttoaineen jakeluaseman ja autopesulan rakentamiseen Prisman viereen sekä tavaratalon laajennuksen.
Tavoitteena Prisman tontin lisärakentamisessa on luoda yhtenäistä ja nykyistä näyttävämpää näkymää 51:lle päin. Tällä hetkellä Kirkkonummen keskustaan idästä päin Kirkkonummen paraatinäkymä on pitkälti Prisman parkkipaikka ja tavaratalon lastauslaitureita.
Kaavoituksessa on tutkittu myös sitä mahdollisuutta, että Kirsikan kauppakeskuksen vierestä saataisiin radan ali kevyenliikenteen yhteys Prisman puolelle.
Radanalituksen rakentaminen on kuitenkin todettu liian vaikeaksi ja työlääksi.
Kaavamuutos mahdollistaa rautatien ylittävän sillan uudistamisen. Sillan alle on kaavailtu pysäköintitilaa 100 – 200 autolle.
> (3.12.) K-nummen keskustaan tulossa uusi kaupan suuryksikkö
Kommentit (5)
Toivottavasti kukaan ei valita asemakaavasta. Näissä kaavajutuissa on aina riski että tulee valitus ja vuoden viivästys. Alikulku tulee kyllä todelliseen tarpeeseen.
Kommentoi