(21) kommenttia

Raskas liikenne haluttiin kieltää asuinalueella − Yllättävä mittaustulos: Suurin osa liikenteestä onkin HSL:n busseja

Sokeritehtaantien turvallisuutta on selvitetty ja katsottu kohteita, joissa voitaisiin suhteellisen pienillä toimilla saada parannusta.

Puolet Kirkkonummen valtuustosta allekirjoitti vuosi sitten aloitteen, jolla haluttiin raskas liikenne pois Kantvikin läpi johtavalta tieltä.

Aloitteen vaatimus oli selkeä. Sokeritehtaan tietä Suomen Sokerille ja Avenalle ajavien rekkojen olisi käytettävä toista väylää, jollainen on suoraan kantatie 51:lle.

Asiaa on kunnan teknisessä toimessa tutkittu ja päädytty, ettei kielto oikein onnistu. Edessä on monta kysymystä.

Valtion ylläpitämällä Sokeritehtaantiellä tehtiin liikennemittaus, jolla haluttiin selvittää nimenomaan raskaan liikenteen määrä.

Vuorokauden mittaustulos oli se, että tiellä kulki yli 1 000 ajoneuvoa, mikä on melkoinen määrä.

Liikenteestä runsaat 250 ajoneuvoa oli raskasta ajokalustoa.

Mittauksen jälkeen Kantvikin suunnan bussiliikennettä on lisätty, joten arvio on nyt, että raskaasta liikenteestä jopa kaksikolmasosaa on busseja ja loput kuorma-autoja.

Raskaan liikenteen kieltäminen Sokeritehtaantiellä tarkoittaisi HSL:n linja-autoliikenteen palvelun lopettamista Kantvikissä Sokeritehtaantiellä, todetaan kuntatekniikan lausunnossa.

Liikenteen ohjaaminen toiselle tielle eli Båtvikintielle ja sitä kautta suoraan 51:lle on myös ongelmallista.

Båtvikintie ei ole suunniteltu raskaan liikenteen läpiajoon, eikä tien kunto ole kovin hyvä.

Myös Båtvikintien risteystä vilkkaalla 51:llä pidetään jo nyt erittäin ongelmallisena.

Pientä parannusta risteyksen turvallisuuteen ja liikenteen sujuvuuteen on ehkä luvassa.

Kunta ja Ely-keskus selvittävät, saataisiinko vähäisillä kaistajärjestelyillä parannettua risteyksen turvallisuutta.

Pidemmällä tähtäyksellä eli vuosien päästä on suunnitelmissa aluksi eritasoliittymän rakentaminen Vuohimäkeen ja jossain vaiheessa koko 51:n leventäminen ja perusparantaminen.

Jo eritasoliittymän saaminen rakenteille voi viedä vähintään viisi vuotta. Minkäänlaista rahoitusta ei ole hankkeelle.

(21) kommenttia
Kommentit (21)

Kommentit (21)

"Onhan tämä nyt tietämättömyyden aikaansaamaa hurmahenkistä typeryyttä. Joukkoliikenne onkin siis viherpunan mielestä nyt haitta?"

Aloitteen tekijät olivat kokoomuslainen ja demari...
Anonyymi
Onhan tämä nyt tietämättömyyden aikaansaamaa hurmahenkistä typeryyttä. Joukkoliikenne onkin siis viherpunan mielestä nyt haitta? Tehtaat = työpaikat tarvitsevat kuljetuksia ja ihmiset työpaikkoja ja kuljettamista työmatkoilla. Kantvikissa on jo kevyenliikenteen väylät ja matalat nopeusrajoitukset, merkityt ja maalatut suojatiet, hyvät näkyvyydet ja vielä nopeusnäyttö.
Minä minä
Kantvikissa, niinkuin muuallakin missä on teollisuutta ja asutusta on kulkenut raskasta liikennettä jo yli 50 vuotta ja nyt siitä on tullut ongelma!?
Mikähän nyt on muuttunut (lue muuttanut sinne), kun tilanne on muodostunut katastrofaaliseksi. Kohta Kantvikin satamaan tai Upiniemen, ei voi tulla laivojakaan ilman ihmisten hengenvaaraa ja ympäristökatastrofia.
Muuttakaa takaisin kaupunkiin tai oikeasti maalle, missä ei ole mitään kun variksia ja ulkohuussit!.
kirkkonummelainen
Yhden vuorokauden mittaus ei varmaankaan ole koko totuus. Onko täysin mahdoton ajatus tehdä uusi tie Upinniementieltä kohti Haapiorinteen asuinaluetta ja tulevaa Prikirannan aluetta josta yhteys Sokerimestarintien kautta Sokeritehtaantielle. Näin bussiliikenne palvelisi uusia asuinalueiden ihmisiä ja bussit ei kulkisi edestakaisin Sokeritehtaantiellä . 75 % autoilijoista (bussit ja rekat mukaanlukien) ajaa reilusti ylinopeutta.
huolestunut koululaisten mummi
Mietin vaan mitä Kantviikiläiset tekesivät jos heidän kauppa laitetaan kiinni kun sinne ei voi kuljettaa tavaraa ja samoin kävisi koulun ja päiväkodin kanssa. Ja kukaan ei voisi enään muuttaa pois sieltä kun ei kuormaautoa saa sinne tulla?
Ne jolla on öljylämmitys jäisi ilman löpö joten kylmää suihkua luvassa heille. Veneitä ei voi nostaa syksyllä ym ym.
Tällaista olisi elämä Kantviikissä ilman raskasliikenne.
Kantvik tarvii raskaslkiikenettä.
Mikähän pakkomieli jollain porukalla väkisin ajaa kaikki teollisuus suomesta pois on täällä kuitenkin hyvät laitteet vaikka piiperot toisin väittää
Turhaa urputusta
No johan jy kaikki tietää et mitä tapahtuu jos pyörät ei pyöri
Rekkamees 2 lla jiviaurolla
Tämän aamun ja päivän rekkarallin jälkeen tilasto on aivan toisen näköinen. Kumma juttu, että kivien kuljetus vain jatkuu, lisää tuodaan.

Bussien ajamisesta voisi sanoa, että ei-vuorossa olevia tyhjiä busseja on tosi paljon. Melusaaste ei yllä rekkarallin tasolle.
Pp
Alkavalla vasemmistolaisella hallituskaudella on täysin mahdollista teollisuuden siirtyminen ulkomaille. Kipsilevyjen, sokerin ja rypsiöljyn/rapsiöljyn ja miksei myös kaapeleiden. Valmistuksen siityminen on vain järjestely kysymys, koska kaikki ei ole edes suomalaisessa omistuksessakaan ja kilpailukyky sanelee tuotannon sijoituksen. Raskasliikennekin siirtyisi sinne missä sitä tarvitaan. Satama jäisi palvelemaan vihreitäarvoja ja pakolaisia halleihin laivat toisivat, vaikkapa. Bileitä, kulttuuri sirkusta,näytelmiä. Vihreitä arvoja, koulutusta.
nim. samaa menoa kaikkialla Suomessa, riitaa ja kieltoja
Pitäs varmaan pistää puomit ettei rekat eikä tösät kulje sais valittajat suljetun yhteisön surku vaan loppuisi sekin kehitys
Voi tota itkua
Ymmärtääkseni bussit käy myös tankkaamassa kantviikissa, eli siksi myös tyhjät bussit ajavat sinne.
Bussikuski sano niin
Kantviikkiin riittäisi varmasti raskaan liikenteen läpiajokielto. Jonkin verran oikaistaan Hangontieltä Upinniementielle Kanttulan läpi.
Anonyymi
Aloitteessa esitettiin rekkaliikenteen rajoittamista. Perusteltua. Upinniementiellä Bron ja Kolsarin liittymät lisäksi paljon muita liittymiä ja Sokerin tiellä paljon asutusta. Kolsarissa ei edes suojatietä bussipysäkille. Båtvikintiellä vain yksi asuttu liittymä. Korjattavaa tietä vain muutama satametriä Sokerille. Överbytien liikenne johtuu siitä, että keskustan silta on painorajoitettu. Kovaa ne rekat siellä ajavat. Se on valvonta kysymys ja kovaa ajaa muukin liikenne ainakin 40 alueella. Miksi sekoittaa julkinenliikenne tähän asiaan. Sitä pitää kehittää.
Yksi näkökanta
Kukkahattutätien pitäisi mennä keskieurooppaan katsomaan miten liikenne kulkee kylien halki, raskas liikennekin sinä seassa. Kantvik ei ole edes läpiajokylä, paikallisen tehtaan rakentama asutusalue joka yritetään häätää pois.
Ex Kanttulalainen
Raskas liikenne onkin siirtynyt Överbyntiellä, mukavan pienellä tiellä vedetään raskaalla Dumperilla ja täysperävaunullisilla. Hirveä pölypilvi seuraa kun vauhtia pidetään kovana. Tie ja asukkaat kärsivät mutta kukaan ei valita.
Jeppe från Överby
Kyllä ne piiperot lopettaa kaiken teollisuuden suomesta on siellä nyt sellaset kukkahattutädit jossain ne tehtaat kuitenkin pyörii
Turhaa vouhotusta
Juurikin näin, bussit voisivat ajaa varsin hyvin suoraan kylälle.Kantvikin väki voisi vallan mainiosti kävellä Upinniementien varteen sillä matkaa on maksimissaan vain 1800 metriä....
Anonyymi
Tällä menolla raskas liikenne siirtyykin muualle liikennöimään.
Puolassa on jo tuottavia sokeritehtaita ja kaupan omat tuotemerkit ostetaankin usein sieltä.
Sama koskee rypsiöljyä ja rakennuslevyjä kuten muitakin matalan jalostusasteen tuotteita.
Yritysten kannattaakin tuottavuusmielessä ostaa tehdas tai toiminnot yritysystävällisemmiltä markkinoilta.
Osaavasta työvoimasta on huutava pula lähes kaikissa EU-maissa sekä Pohjois-Amerikassa. Itsekin kymmeniä yhteydenottoja saaneena.
Ei olisi siis mikään ongelma halukkailla karistaa taloudellisesti ja polittisesti kuristettu Suomi jaloistaan.
Lähes kaikki yhteyttä ottaneet yritykset ovat lupautuneet auttamaan kotoutumisessa ja maksavat vielä ekstraa siltä ajalta.
Siinä vähän miettimistä tulevalle hallituskoalitiolle, mikä pahasti vaikuttaa kallistuvan vihervasemmistolaiseen utopiaan.
Mielenkiinto heräsi.
On se vaikeeta noilla viherpiiperoilla olis aika jättää oma auto kotiin ja ottaa se pyörä ja lopettaa vikinä
Pitäis näyttää esimerkkiä
Taannoisessa HSL:n kyselyssä usea henkilö antoi palautetta, että Upinniemen bussit kiertävät täysin turhaan joka kerta Sokeritehtaantien kautta pidentäen matka-aikaa. Siihen nyt ei tietenkään tullut muutosta vaan bussit menevät sieltä edelleen tyhjien pysäkkien ohi. Tämäkin toive huomioimalla olisi bussiliikenne Sokeritehtaantiellä vähentynyt.
Nacci
Siis ongelmahan on se, ettei mikään liikenne noudata nopeusrajoituksia, ei kunnioita suojateitä. Ei Upinniementiellä, ei Sokeritehtaantiellä.
Kävelkää aikuiset näillä teillä, vaikka koululaisten liikkuma-aikoihin. Huomaatte, miten turvatonta on!
pelkään, joka päivä

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä