Prismaa muutetaan paikallisemmaksi
S-ryhmän Prismoissa pyritään tavarat pitämään samassa järjestyksessä, mutta paikallisuutta lisätään. Kirkkonummen Primassa on menossa mittava remontti.
Kirkkonummen Prisman 15-vuotisen historian suurin remontti on loppusuoralla. Vanhaa osaa muutettiin jo jonkin verran, kun laajennus valmistui vuonna 2007. Prismapäällikkö Ella Heiskasen mukaan nyt oli korkea aika laittaa kaikki uusiksi. Prismassa uusitaan hyllyt ja kylmälaitteet.
Sisällä on vielä täysi touhu. Remonttimiehet ovat Heiskasen mukaan töissä vielä viikonloppunakin, mutta avajaiset pidetään 10.4.
Muutostöissä laajennetaan päivittäistavaraosastoa 400 neliöllä. Seinät pysyvät samoilla paikoilla, joten osastoja on muutettu. – Tavaravalikoimaa ei juurikaan ole pienennetty, samat asiat löytyvät kuten ennenkin.
Uudistustöissä tuodaan Heiskasen mukaan Prismaan paikallisuutta, ja se pyritään uudella ilmeellä tuomaan paremmin asiakkaiden tietoisuuteen.
- Paikallisia tuotteita halutaan lisää. Täältä löytyy vihanneksia ja salaattia Kirkkonummelta ja Siuntiosta, perunoita ja kanamunia Tenholasta, leipää Kauklahdesta. Tuottajat eivät voi kuitenkaan olla kovin pieniä, koska volyymit tällaisessa myymälässä ovat melkoiset, Heiskanen kertoo.
Remontin yhteydessä Prismaan rakennetaan myös pienkeittiö, josta saadaan valmisruokia. – Se on ollut nimenomaan asiakkaiden toive. Täällä käy paljon Helsingin suunnassa töissä käyviä kiireisiä asiakkaita, jotka haluavat ostaa valmisruokaa.
Muutenkin remontissa on haluttu ottaa asiakkaiden toiveita huomioon. – Kirkkonummella on hyvin kriittisiä asiakkaita, palautetta tulee paljon. Se on erittäin hyvä. Se helpottaa myymälän kehittämistä.
Kilpailu kovaa
Kaupan kilpailu on Heiskasen mukaan kovaa ja kovenemaan päin. Oman osansa päivittäistavarakaupan kilpaan tuo S-ryhmä itse. Naapuriosuukaupan kaksi Prismaa houkuttelevat Espoossa runsaan kymmenen kilometrin päässä, ja sinne moottoritie vie nopeasti.
Moottoritien vaikutuksesta ei Heiskanen osaa kovin paljon sanoa. On väitetty, että Espoon vetovoima on kasvanut. – Ei moottoritie ainakaan ole huonontanut meidän kaupankäyntiä. Kirkkonummi kasvaa kuitenkin, ja ostovoimaa tulee lisää. Alko on meille iso vetovoimatekijä, Heiskanen sanoo.
Prisma on myynniltään Kirkkonummella selvä markkinajohtaja. Kilpailijoihin, joista suurin on K-Citymarket, suhtaudutaan Heiskasen mukaan kunnioittavasti. – Kaikkihan tässä toisensa luona käyvät vertailemassa. Ideoita otetaan puolin ja toisin.
Myös Lidl on Kirkkonummella pystynyt haastamaan Prismaa. Heiskanen myöntää, että Lidl on vahva tietyissä tuotteissa. Esimerkiksi juomat ovat olleet Lidlillä nousussa.
Lidlin viimeisin panostus eli paistolinjat eivät Heiskasen mielestä ole Kirkkonummella ehkä niin hyvin purreet, koska Prismastakin sellainen löytyy ja vielä suurempana. Kirkkonummella ryhdyttiin ensimmäisenä Suomen Prismoista paistamaan leipää.
Laajennus vielä?
Prisman remontilla pyritään luonnollisesti vastaamaan kilpailuun. Panostus on varsin iso. Hintoja ei kerrota, mutta Heiskasen mukaan ei remontti miljoonalla vielä ihan hoidu. Kylmälaitteet ovat erityisen kalliita.
Heiskanen uskoo vakaasti Prisman tyyppisen hypermarketin kehitykseen myös Kirkkonummella. – Uskoisin, että kymmenen vuoden päästä seiniä on laajennettu niin paljon kuin tontti ja rakennusoikeus antavat myöden.
Kaupan sisälläkin tulee varmasti muutoksia vuosikymmenessä. – Itsepalvelukassoja on asiakkaiden valittavana. Myyjiä ei kuitenkaan korvaa mikään. Lähiruokaa on nykyistä enemmän kuin myös luomua, Heiskanen ennustaa.
Sitten ovat eettiset arvot, joiden merkitys kasvaa kaupassa. – Mietityttää kyllä myös terveyspuoli. Diapetes on kasvava kansantauti. Sokeri ja makeiset, terveellinen ravinto. Mitä kauppa voi siinä suhteessa tehdä, varmasti paljonkin.
Arkisto (4.3.) Prisman viereen bensa-asema - uusi Sale Lindaliin
Kommentoi