(19) kommenttia

Pakotetaanko parkkipaikkoja rakentamaan liikaa Kirkkonummella? – Autopaikkanormeja ehdotetaan uusiksi ja parkkipirkot valvomaan pysäköintiä

Tuoressa selvityksessä otaksutaan, että keskustassa ja Masalassa käytetään yleisiä parkkipaikkoja asukaspysäköintiin.

Kirkkonummen keskustan ja Masalan alueella on kartoitettu ensimmäistä kertaa kerros-ja rivitaloyhtiöiden parkkipaikat ja niiden käyttö. Pienemmillään käyttöase on vajaat puolet.

Asuinkiinteistöjen parkkipaikka-asia liittyy ensisijaisesti kaavoitukseen ja uusien asuinalueiden rakentamiseen. Kunta määrää kuinka paljon autopaikkoja on vähintään rakennettava.

Kirkkonummella on käyty poliittista keskustelua siitä, että nykyiset autopaikkanormit ovat vanhentuneet ja ylimitoitettuja. 

Parkkipaikkoja vaaditaan monien mielestä uudiskohteisiin liikaa, mikä nostaa rakentamiskustannuksia ja saattaa jopa hidastaa keskustassa ja Masalassa uudiskohteiden toteutusta.

Useissa kunnissa on normeja löyhennetty eli vaadittavia autopaikkamääriä on vähennetty. Muun muassa rakennusyhtiöt ovat ajaneet väljempiä normeja.

Kirkkonummen kunnan yhdyskuntatekniikka on tehnyt isännöintiyhtiöille kyselyn autopaikoista.

Kysely näyttää, että asuintalojen parkkipaikoilla on monesti varsin väljää. Keskustassa kiinteistöjen autopaikkojen käyttöaste on kyselyn perusteella pienimmillään 55-60 prosenttia ja Masalan keskusta-alueella noin 65.

Selvityksessä ilmeni myös, että asukkaiden autoja säilytetään ainakin jossain määrin yleisillä pysäköintipaikoilla oman talon parkkipaikkojen sijaan.

Kirkkonummella ei ole kunnallista pysäköinninvalvontaa, josta on kyllä useaan otteeseen puhuttu.

Virkamiesselvityksessä kehotetaan pikimmiten tuomaan Kirkkonummen keskustojen kaduille kunnalliset parkkipirkot samalla, kun rakennusyhtiöiden velvoitetta rakentaa autopaikkoja pihoille vähennetään.

Ehdotetuissa asukaspysäköintipaikkanormeissa on tarkoitus jakaa keskusta-alueet vyöhykkeisiin.

Vähiten autopaikkoja velvoitettaisiin rakentamaan niissä kohteissa, jotka ovat lähellä bussilinjoja ja rautatieasemia eli joukkoliikennettä.

Tuoreen selvityksen rajaamalla alueella keskustassa ja Masalassa asuu 8 680 asukasta 4 936:ssa asunnossa. Autopaikkamäärä selvitysalueen kiinteistöissä on yhteensä 4 680.

Asukaspysäköintialueiden keskimääräinen käyttöaste oli selvityksen perusteella koko alueella kaikissa rivi- ja kerrostaloissa keskimäärin 73 prosenttia.

Tämä tarkoittaa, että keskimäärin peräti neljännes kiinteistöjen laskennallisista autopaikoista on käyttämättä. 

Selvityksessä otaksutaan toisaalta, että osa asukkaista pysäköi autonsa kaduille tai yleisille pysäköintialueille, jolloin välttyy maksamasta kiinteistölle korvausta tarvitsemastaan autopaikasta.

Pysäköintinormiasia on noussut esille erityisesti Vesitorninmäen ja Masalan kaavoituksen yhteydessä.

Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta käsittelee pysäköintiasiaa 19.1.

> Pysäköintipaikkaselvitys löytyy täältä  

 

(19) kommenttia
Kommentit (19)

Kommentit (19)

Utan bilar stannar Finland !

Parkkipaikkojen lukumäärän lisäksi olisi syytä päivitttää parkkipaikkojen leveysnormeja. Monessa paikassa on niin kapeat paikat että jos auton lopulta saa ajettua naapuriautojen väliin, niin on vaikea päästä ulos ja sisään autoon.
Ralf Mether
Jos kokoomuksen Maria käy katsomassa Gesterbyn p-paikkoja öisin niin aikalailla täysiä ovat. Luonnollista onkin, että aina on pientä väljyyttä ja päivisin aika tyhjää, ihmiset kun käyvät töissä, jotkut vuorotöissäkin. Gesterbyssä on ennemminkin pula vieraspaikoista.
Gesterbyssä vieraileva
Uffen kannattais varmaan siirtyä 1000km pohjoiseen on lapsilla leikkitilaa eikä autot häiritse ,
Siellä ei ahdista.
Olen pitkään ihmetellyt, että miksi noita parkkipaikkoja ei rakennettaisi osin kerrostalojen alle jolloin viheralueiden osuus kasvaa kuin itsestään. Samalla häviää myös jatkuva kitinä parkkipaikoista kun taloyhtiön asukas voi kurvailla autonsa sinne talon alle rakennettuun autotalliin/-halliin. Helsingin Merihaka on loistava esimerkki toimivasta ratkaisusta.
Rainer Enqvist
Asuntojen hintoihin parkkipaikoilla ei ole mitään vaikutusta. Autoton ostaa sen asuntonsa samalla hinnalla kuin aikaisemminkin, vaikka p-paikkaa ei olisikaan. Säästö valuu suoraa rakennusfirmojen taskuihin. Eihän niistä p-paikoista ole tähänkään asti maksettu todellista hintaa, vaan ne on myyty osakkaille halvemmalla ja vastaavasti osa p-paikkojen hinnoista on leivottu asuntojen hintoihin, myös autottomille.
autoton
Ei kait maa voi olla niin kallista,että ei voi taloyhtiölla olla muutama vieraspaikka niin vihreät vieraatkin saa luvalla parkkeera ei jää parkki pirkoille turhia hommia.
Parkki pirkko
Juuri näin, ei kukaan järkevä asukas halua mitään parkkipaikkaa asuinympäristönsä lähimaastoon. Asuinympäristön varsinkin kerrostalo-alueella pitää olla viihtyisä viher-alueineen ja lasten leikkipaikkoineen. Parkkipaikat voi sijoittaa hieman kauemmas eli vähintään kilometrin päähän asutuksesta...
Uffe
Isoja parkkikenttiä voidaan tulevaisuudessa kaavamuutoksilla ottaa rakentamiskäyttöön. Gesterbyssä on valtavia parkkialueita ja osa aikalailla tyhjänä. Onhan sekin hyvä, että asukkaat saavat ainakin sen yhden paikan lähes jonottamatta. Espookin tarkisti juuri parkkipaikkanorminsa ja parkkipaikkapula sen kuin pahenee. Mutta summa summaarum tarkoitushan onkin vähentää yksityisautoilua ja tukeutua julkisiin kuten metroo. Metro tulee ja ilmeisesti joskus myös knummelle jolloin parkkikentillekin löytyy käyttöä myös liityntäpysäköinnin muodossa. Kaikella on tarkoituksensa.
Maria, kokoomuksen yhdyskunta ja liikennepolitiikan vaikutta
Isoja parkkikenttiä voidaan tulevaisuudessa kaavamuutoksilla ottaa rakentamiskäyttöön. Gesterbyssä on valtavia parkkialueita ja osa aikalailla tyhjänä. Onhan sekin hyvä, että asukkaat saavat ainakin sen yhden paikan lähes jonottamatta. Espookin tarkisti juuri parkkipaikkanorminsa ja parkkipaikkapula sen kuin pahenee. Mutta summa summaarum tarkoitushan onkin vähentää yksityisautoilua ja tukeutua julkisiin kuten metroo. Metro tulee ja ilmeisesti joskus myös knummelle jolloin parkkikentillekin löytyy käyttöä myös liityntäpysäköinnin muodossa. Kaikella on tarkoituksensa.
Maria, kokoomuksen yhdyskunta ja liikennepolitiikan vaikutta
Kyllä te ne parkkipirkot tarvitsette. Teillä on aina VAPAITA parkkipaikkoja, mutta silti te perustatte LAITTOMIA parkkipaikkoja. Siitä on nyt kertakaikkiaan tultava loppu.
Jalankulkija
Tarvitaan lisää autoilijoiden kyttäämistä, yksityisautoilun rajoittamista, erilaisia viher- ja haittaveroja autoilijoiden kiusaksi ja vielä päälle kielletään autoilu ylipäätään!
vihreän knummen puolesta
Onhan se aika tyhmää jos tällaisella kylällä tarvitaan niitä parkki pöhköjä,paitsi jos vitosen säästäjät pitää sitä arvotonta koslaa kadulla !!!!!
Anonyymi
Keskustassa ei ainakaan ole liikaa parkkipaikkoja. Kirkkonummen keskusta on niin epäsiisti ja ruma etten halua kävellä siellä metriäkään enemmän kuin tarve vaatii.
Bussi- ja junaliikenteen aikataulut eivät oikein pelaa yhteen.
Parkkipaikkoja lisää
Vihreä kaupunkisuunnittelu on myönteisesti tulevaisuuteen suuntautunutta, asukkaita ja asumista tukevaa ja liike-elämän huomioivaa. Ihmiset asuvat keskustoissa lähellä palveluita, palvelut ovat lähellä meitä. Autoilla on paikkansa edelleen kaupunkimaisessa kuvassa, ihmisten ja palveluiden rinnakkainelon ja vuorovaikutuksen väliin niillä ei kuitenkaan kiilata. Keskusta-alueilla juna- ja linja-autovuorojen viereen ihmisille on rakennettava entistä enemmän kotipaikkoja, vähemmän parkkipaikkoja. Tästä syntyy keskusta-aluevetoisesti Kirkkonummen elinvoimaista tulevaisuutta. Vihreät eivät ole tässä se taho, joka peruuttelee.
Juha Tarvainen, vihreä
Kuulostaa vihreältä kaupunkisuunnittelulta; kieltoja, rajoituksia ja isovelivalvontaa. Mites jos kokeiltaisi joskus lähestyä asioita positiivisen kautta?
JRV
Pitäisiköhän ensiksi järjestää pysäköinninvalvonta ja sen jälkeen tehdä kysely uudestaan ?Jos nyt säädetään vihreät-pysäköintinormit ja sitten lisätään pysäköinninvalvonta niin sillähän saadaan nämä keskustoissa asuvat autoilevat ihmiset varmaankin todella tyytyväisiksi. Rakennusliikeiden haluttomuus rakentaa pysäköintipaikkojahan on selkeää. Kunhan vain saadaan mahdollisimman paljon asuntoja tontille ja rahat pois niin eipä kiinnosta asukkaiden pysäköinnit sen jälkeen. Eipä kuulu pysäköintiongelmat takuun piiriin-
Kall Järvinen
Pikaisella katselulla niin ihmetyttää eri alueiden erilaiset kohtelut.

Vaikuttaa siltä kuin nyt huomioidaan vain lähitulevaisuuden uudistuotantoalueet (jopa vanhan kunnantalon lähialuuet nyt liitetty mukaan kun Juhlakallion kaava oli juuri lausunnolla).

Kun yhtenä tärkeänä mitoituksen kriteerinä käytetään julkisen liikenteen saavutettavuutta niin eikös tämä loisi mahdollisuuden juurikin tutkia näillä alueilla tiettyä etäisyyttä tiestä kriiteeriksi?

Itseäni nyt kovasti ihmetyttää erityisesti Heikkilän rajaus alueiden ulkopuolelle vaikka on juna-asemat (keskusta ja Tollsa) ja hyvä bussiliikenne Vanhalla rantatiellä & Tolsantiellä.
Jerri Kämpe-Hellenius
Parkkipirkothan tästä hulluudesta vielä puuttuukin!
Ei voi kuin ihmetellä
Jos parkkipaikkoja on liikaa niin miksi silloin tarvitaan pysäköinninvalvontaa? Eikö valvonnan tarkoituksena ole juurikin se että esim. kiekkopaikalla ei pidetä autoa liian kauan, jotta se on paremmin kaikkien käytössä. Nyt jos paikkoja on aina vapaana niin mikä on peruste valvonnalle? Tottakai autoja pysäköidään väärin, mutta kyllä kunta ne nykyäänkin pyynnöstä laputtaa siirtokehotuksilla.
Keijo

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä