(3) kommenttia

Nyt kaikki lähiliikennejunat ovat uusia – neljän vuoden päästä niitä voi ajaa joku muu kuin VR

Lähijunaliikenteeseen on hankittu 81 sveitsiläistä Flirt-junaa.

Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä on saatu päätökseen massiivinen junakauppa. Samalla VR:n on luopunut junayhtiöstä, ja uudet junat ovat kokonaan kaupunkien omistuksessa.

Uusista Flirt-lähijunista viimeinen otettiin käyttöön perjantaina. Kymmenessä vuodessa niitä on hankittu 81 kappaletta. Hintaa on kertynyt junille yli 500 miljoonaa euroa.

Tällä hetkellä pystytään koko HSL:n lähiliikenne ajamaan normaalioloissa uusilla Flirt-junilla.

Välillä HSL:n suunnitelmissa oli liikennöidä rantaradalla Kirkkonummelle vanhalla kalustolla vielä yli 10 vuotta, mutta kolme vuotta sitten päätettiin hankkia uudet junat koko lähiliikenteeseen. (Viisykkönen 9.9.2014)

Lähiliikennejunat omistaa nyt kokonaisuudessaan pääkaupunkiseudun kaupunkien ja HSL:n kalustoyhtiö.

VR luopui yhtiön osakkuudesta tällä viikolla, mutta hoitaa lähijunaliikenteen ainakin vielä vajaat neljä vuotta.

Järjestely on samantapainen, jota hallitus ajaa myös kaukojunaliikenteeseen ja jota veturimiehet vastustivat lakkoilemalla tällä viikolla.

HSL aloittaa tämän syksyn aikana valmistella lähijunaliikenteen kilpailutusta.

Kesällä 2021 saattaa lähijunia liikennöidä HSL:n alueella joku muukin kuin VR.

(3) kommenttia
Kommentit (3)

Kommentit (3)

Z-Juna ajaakin HSL-alueen ulkopuolelle.
Sepäse
Ikivanha juna ajaa Z-vuoroa edelleen.
kaikki ei ole uusia
Hienoa, että lähijunakalusto on uusiutunut. Nyt Kirkkonummen kuntapäättäjät! Kunnanhallituksen parinvuoden takainen päätös uudelleen pöydälle. Tuolloin Luoman seisake suljettiin toistaiseksi ja todettiin, että asiaan palataan, kun Flirt-junat ovat käytössä. Kyse on siis siitä, että Turun pikajunat pääsivät pari minuuttia nopeammin Helsingin ja Turun välin, kun hitaiden vanhojen paikallisjunien pysähtyminen Luomassa. lopetettiin. Nyt tämä este on poistunut ja Luoman seisake voidaan taas ottaa käyttöön. - Samalla tulee huolehtia siitä, että Luoman osayleiskaava valmistuu aikataulussaan ja omalta osaltaan turvaa asiakasmäärän kasvua Luoman seisakkeella! Juna on ekologisesti paras joukkoliikenneväline!
Hannu Valtanen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä