(15) kommenttia

Metron jatke Kivenlahteen tuo muutoksia myös Kirkkonummen busseihin – HSL kysyy mielipiteitä

Kivenlahden metroasen ympärille on suunniteltu isoja rakennuskohteita. Alueen kaavoitus on kesken, mutta metroasema valmistuu vuonna 2023. (havainnekuva: Arkkitehtitoimisto HKP)

Metroliikenteen aloittaminen Kivenlahteen asti muuttaa Etelä-Espoon ja myös Kirkkonummen bussilinjoja, joiden pääteasema on tarkoitus muuttaa.

Länsimetron jatke valmistuu näillä näkymin noin kolmen vuoden kuluttua, jolloin Kivenlahti on metron pääteasema.

Samalla muutetaan lukuisten bussien liityntälinjojen reittejä ja kääntöpaikkoja, kun Espoonlahden metroasemalle uuden Kauppakeskus Lippulaivan yhteyteen tulee bussiterminaali.

Suunnitelmien mukaan kaikkien Kirkkonummen liityntäbussien pääteasema muuttuu Matinkylästä Espoonlahteen. Muutos koskee nykyisiä linjoja 171-174.

Kirkkonummen bussien on tarkoitus jatkossa ajaa mennen tullen myös aivan Kivenlahden metroaseman vierestä.

Tällöin vaihdon bussista metroon ja päinvastoin voi tehdä myös Kivenlahdessa.

HSL:n tavoitteena on, että uuden bussilinjaston luonnos olisi valmis alkavana syksynä ja itse suunnitelma ensi vuoden alkupuolella.

Tässä vaiheessa kysytään kansalaisten mielipiteitä. Omat kommenttinsa voi antaa kyselyssä, jonka on auki netissä 23.8. saakka.

Metron jatko-osalla on siirrytty jo ratatöihin ja kaikki uudet asemat ovat rakenteilla.

Metro laajenee viidellä uudella asemalla, jotka ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.

Kivenlahden metroaseman yhteyteen on suunniteltu uuden metrolinjan suurinta liityntäpysäköintipaikkaa.

> Lue lisää: Espoo aikoo karsia metron liityntäpysäköintiä Kivenlahdessa – Kirkkonummen mielestä paikkoja on tulossa liian vähän (Viisykkönen 3.2.)

(15) kommenttia
Kommentit (15)

Kommentit (15)

Kampista loppuu kohta laituripaikat, kun Elielinaukio kaavoitetaan uudisrakentamiselle ja ne bussit siirtyy Kamppiin. Tuo ehdotettu u-käännös Ruoholahdessa olisi oikeastaan ainoa toivo saada suora bussilinja. Sehän on ihan Kirkkonummen veronmaksajista kiinni, paljonko suostuvat veroprosenttiaan korottamaan tuon bussilinjan takia.
oma auto aina paras
Pistää miettimään asuinpaikkaa tai ainakin auton hankintaa. Metro Kivenlahdesta Kamppiin pidentänee työmatkaan käytettyä aikaa entisestään ja siihen liityntäliikenne ja vaihtoo kuluva aika vielä päälle. Käsittämättömän paljon aikaa kuluu suhteellisen lyhyeen matkaan vs. Porvoo-Hki. Kirkkonummelta Hkiin olisi hyvä olla edes ruuhka-aikaan pari nopeaa bussia. Kääntyköön vaikka Ruoholahdessa takaisin.
Bussimatkustaja
Hmm, eikö suorat bussiyhteydet olisi osiltaan järkevä yhteys Kamppiin sillä tuo ankeaan metroon vaihtaminen tuntuu jo nykyiselläänkin varsin ikävältä toimenpiteeltä....ja toiseksi mitä bussikuskit kokevat tällaisten uudistuksien osalta?
Ana K.
Tärkein syy, miksi suoria busseja Helsinkiin ei tule, on se, että Helsinki kieltää lähivuosina lähes kaiken paikallisbussiliikenteen keskustassa. Vain muutama linja jää jäljelle. Raide-Jokerin valmistumisen jälkeen tulee suuria muutoksia bussilinjoihin.
suoria ei tule
En tosiaan odota että merkittäviä parannuksia olisi tulossa juna-aikataulujen suhteen lähivuosina. Etenkään sen takia että se järkyttävän kallis Länsimetro tarvitsee oikeutuksen eli myös kirkkonummelaiset bussivaihtajat. Kivenlahden jatkettakin rakennetaan kuin iisakin kirkkoa, helppo pysyä aikataulussa.

Edellämainitun takia HSL ei tule ikinä suostumaan että Kirkkonummi alkaisi järjestämään suoria yhteyksiä Helsinkiin. Aina voi toivoa että jokin yksityinen yritys kiinnostuisi asiasta, mutta on sekin aika toiveajattelua.

Naurattaa tuo Turun tunnin juna -hanke. IC/Pendolino junatkin saavat Espoon Keskus-Helsinki välille 20km matkaan kulutettua 20min ja siihen ei Espoon Kaupunkirata ole tuomassa merkittävää parannusta. Tulee kiire ehtiä Turkuun "tunnissa" kun ensimmäiset 20min on vedetty 60km/h keskinopeutta.

Mielelläni kulkisin junalla HKI keskustaan, mutta kyllä se nyt vaan on mennyt siihen että hermojen ja ajan säästämiseksi on helpompi hypätä autoon ja ajaa Länsiväylää,
sdkfz
Eläämme vihreetä unelmaa. Kaikki liikkuvat julkisilla ja asuvat kerrostalossa matkakeskuksen vieressä. Junavarikko rakennetaan Luomaan , jne.
maksumies
@valintakysymys , kun on lapsia joilla kavereita, harrastuksia, hyvä koulu yms. ei ole niin mielekästä nostaa kytkintä niin helposti... mutta valintakysymys todella lopulta on. Toisekseen kun ollaan näin lähellä pääkaupunkia johon moottoritie vie suoraan niin kyllä se on helpompi muuttaa liikenneyhteyksiä sellaiseksi kuin kuuluisivat olla. Kuntavaaleissa se joka näitä ajaa saa ääneni.

Esim ruuhka-aikoihin muutama suorabussiyhteys Helsinkiin olisi hyvä alku ja halpaa kun saippua. Perustellaan usein että Helsinki ei ota tai ei mahdu terminaaliin enään ja käytetään perusteena hylätä tämä mahdollisuus, mutta miksi ihmeessä sinne termanaaliin pitää edes ajaa? Senkun ajaa Kamppiin terminaaln ulkopuolelle, jättää matkustajat, ottaa uudet kyytiin ja lähtee suoraan takaisin.
Riku
Jos matka Helsinkiin tuntuu vievän liian kauan aikaa elämästä, ostakaa asunto Helsingistä. Maksaa toki moninkertaisesti, mutta ei mene niin kauan aikaa matkustamiseen.
valintakysymys
sdkfz
Junayhteydet eivät parane ainakaan tulevan sadan vuoden aikana Kirkkonummella. Päin vastoin heikennyksiä on tullut kautta aikain: Turkuun ei pääse ja jatkossa mm. Upinniemen aamun bussivuorolla ei enää ole jatkoyhteyttä junaan.
Zxcv
Lahti - Helsinki junamatka kestää 1h 8min, etäisyys noin 100km.

Kirkkonummi - Helsinki, nopeimmillaan 41min, etäisyys noin 30km. Bussi metrolla noin reilu tunti.

Pitäisi pystyä helposti nopeampiin yhteyksiin.
Miksi ei?
Kirkkonummelaisia on hyvä istuttaa bussissa koko rahan edestä että saadaan kalliille metrolle käyttäjiä.

Onneksi Espoon kaupunkirata saatiin lisäbudjettiin niin on jotain toivoa että junayhteydet joskus paranisivat.
sdkfz
Ja taas lisätään kirkkonummelta stadiin vievää aikaa! Nyt kestää bussi metro yhdistelmä 1h10min ja muutoksen jälkeen voi ajan vain kuvitella.
Kuuma kuntako Kirkkonummi??? :D :D
nettoveronmaksaja
Nyt ei ole pääasia aikataulu vaan se että Metro säästää luontoa.
Omena-Appelsiini.
Tämä on aivan naurettavan huono yhteys Helsinkiin. Bussilla kestää käytännössä sama aika ajaa Espoonlahden kuin ison omenan terminaaliin, mutta metromatka pitenee edelleen kymmenellä minuutilla.

Äänestän kuntavaaleissa sitä ehdokasta joka ajaa Kirkkonummen eroa HSL:stä. HSL myös ajaa voimallisesti erilaisia ruuhkamaksuja
nettoveronmaksaja
Vuoroja Veikkola -Kirkkonummi kulkemaan myös viikonloppuisin jouhevilla vaihdoilla metroon,jotta käyttöaste saataisiin nousuun.Jos jatketaan nykylinjalla ,niin ihmiset ovat edelleen yksityisautoilun kannalla.
Vihannes Jorolainen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä