(16) kommenttia

Matkanteko hidastuu: Y-junavuoroja muuttuu U-juniksi − 8 pysähdystä lisää K-nummi-Helsinki -välillä

Lähiunavuoroihin tulee muutoksia 12.8. lähtien.

Aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteessä muutetaan kaksi Y-junavuoroa hitaammiksi U-juniksi ensi maanantaista lähtien. Taustalla ovat ruuhkat Espoossa.

Junavuorojen määrä pysyy Helsingin ja Kirkkonummi-Siuntion -osuudella ennallaan, mutta yksi Y-lähijunavuoro aamulla Helsinkiin päin ja yksi iltapäivällä takaisin ovat jatkossa U-junia.

Muutokset koskevat kello 7 jälkeen Siuntiosta tulevaa Y-junaa ja toisaalta Helsingistä kello 16 jälkeen lähtevää Y-junavuoroa.

Matka-aika U-junalla on noin 7-8 minuuttia pidempi Kirkkonummi-Helsinki -välillä kuin Y-junalla johtuen useammista pysähdyksistä.

Jo aiemmin HSL kertoi, että kaikki Y-junat alkavat pysähtyä myös Kauklahdessa. (Lue: Viisykkönen 15.7.)

U-junilla on pysähdykset myös Kilossa, Kerassa, Kauniaisissa, Koivuhovissa, Tuomarilassa, Jorvaksessa ja Tolsassa.

Junavuoromuutoksilla HSL pyrkii tasaamaan ruuhkia Espoon läntisimmällä osuudella eli lähinnä Leppävaaran ja Espoon keskuksen välillä.

Matkustajamäärät kasvavat rantaradalla koko ajan, eikä uusia junavuoroja vilkkaimpaan työmatkaliikenteen aikaa radalle mahdu.

Toisaalta junien pidentäminenkin on hankalaa, koska Jorvaksen seisakkeella ei riitä pituutta kolmen yksikön Flirt-junille.

Väliaikaista ratkaisua on kokeiltu siten, että joissakin U-junavuoroissa Kirkkonummelle saakka on viime talviliikenteen aikaan ajettu kolmella yksiköllä ja tyhjennetty Masalassa junan loppupää matkustajista toisiin yksiköihin.

> Kirkkonummen lähijunia pidennetään ruuhka-aikoina − junan loppupää tyhjennetään aina Masalassa (Viisykkönen 15.10.)

Kolmen yksikön junilla ei HSL:n mukaan ajeta ennen lokakuuta, koska kokemusten mukaan matkustajamäärät kasvavat pikkuhiljaa syksyn mittaan.

Jorvaksen seisakkeen remontti alkanee ensi vuonna. Kirkkonummen kunta on varautunut hankkeeseen ensi vuoden budjettisuunnitelmissaan 1,5 miljoonan euron määrärahalla ja valtiolta on luvassa loput.

Perusongelma rantaradan junien ruuhkaisuudessa ei ratkea kuitenkaan ennen kuin kaupunkirata eli lisäraiteet Leppävaaran ja Kauklahden välillä on saatu rakennettua.

Kaikki suunnitelmat ovat olleet jo pitkään valmiina, mutta valtion rahoitus puuttuu. Valtio ensi vuoden budjettiin odotetaan aloitusrahaa hankkeelle.

> Juna-aikataulut löytyvät reittioppaasta (HSL)

> Siuntio saa Y-junaliikenteen arkisin ennalleen – kaikkein kaivatuimmat työmatkajunat aloittavat jälleen (Viisykkönen 29.8.2017)

(16) kommenttia

Kommentit (16)

Sivut

Laittaisitteko kaikki nämä palautteet myös suoraan HSL:lle, tuskinpa käytäv lukemassa Viisykkösen jutun kommentteja siellä... https://www.hsl.fi/palaute
VTK
Muuttakaa vaikka Keravalle. Pääsette paljon vaivattomammin julkisilla Helsinkiin. Kirkkonummi on rakennettu yksityisautoilijoille sekä työttömille, joiden ei välttämättä tarvi kulkea lähikauppaa kauemmaksi.
pois muuttanut
Tosiaan, Kirkkonummen osallistuminen tähän HSL:n projektiin on huomioitu HSL:n mukaan osallistumismaksun korotuksena! (Viite: HSL:n uusi vyöhykejärjestelmä)

Mitä kirkkonummelainen saa tästä lisäarvona?

Yleensähän "uudistukset" ja niitä seuraavat hintakorotukset perustellaan jollain tavoin siten, että asiakkaat hyötyvät hintojen korotuksesta konkreettisesti lisäarvon muodossa.

POIKKEUS: Ai niin! Monopolit voivat tehdä asiakkaista riippumattomia päätöksiä.

Vinkki: harkitkaa oman auton hankintaa. Niin teen minäkin nyt.
roll out those lazy days of summer
Myös 911 bussin aikataulu on menty sössimään oikein kunnolla. Aamulla bussia aikaistettu 20min niin että lähtee Kirkkonummelta jo 8.15 ja lapset seisoo puoli tuntia koulun pihassa odottamassa oppitunnin alkamista. Iltapäivällä Bobäckin pysäkillä saakin sitten odotella tunnin verran bussia kun lähtee aina 48 Kauklahdesta, joten siihen ei ehdi kun oppitunti päättyy 55. Viime lukuvuonna aikataulut oli loistavat, mutta kun on Kirkkonummesta kyse niin muutettavahan ne on jos toimii liian hyvin.
Loistavaa HSL
Olisi hyvä miettiä ratkaisuja tehdessä vaikutuksia myös asiakkaiden arkeen, bussi+metro töihin kulkuvälineenä ei enää onnistu matka-ajan pituuden vuoksi perheellisillä. Juna-aikatauluje pidennys vaikuttaa myös merkittävästi valintoihin, jolloin jäljelle jää ainoaksi yksityisautoilu vaihtoehdoksi. Y-junassa on ollut rauha tehdä vaikka töitä, koska pysähdysten vähäisyyden vuoksi trafiikkia on vähemmän ympärillä.
Pettynyt julkisen liikenteen toimintaan

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx