Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Lisäraiteiden rakentaminen alkaa Espoossa – junaliikenne katkaistaan täysin viikoiksi ainakin kahtena kesänä
15.06.2022
12:36
(5) kommenttia
Lisäraiteiden rakentaminen alkaa Espoossa – junaliikenne katkaistaan täysin viikoiksi ainakin kahtena kesänä
Espoon uuden kaupunkiradan varsinaisiin rakennustöihin päästään muutaman kuukauden kuluttua, jolloin alkavat yli viisi vuotta jatkuvat ratatyöt.
Leppävaarasta Kauklahteen rakennetaan kaksi uutta raidetta, minkä jälkeen Helsinki-Kauklahti -osuudella voidaan ajaa lähijunia tiheällä vuorovälillä.
Väylävirasto kertoi keskiviikkona, miten ratatyöt aiotaan sovittaa rantaradan junaliikenteeseen.
Tiedossa on pitkiä katkoksia kesäisin muun muassa Kirkkonummen junaliikenteeseen.
Ainakin kesinä 2024 ja 2025 ja ehkä kahtena seuraavanikin kesänä katkaistaan junaliikenne Espoossa viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen.
Lyhyempiä katkoksia on tulossa muitakin. Junavuorot korvataan busseilla.
– Viiden viikon katko on järeä toimenpide, mutta koimme, että se on matkustajan kannalta helpompi kuin toistuvat, eri pituiset katkot koko sulan maan kauden aikana, perustelee hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta.
Espoon kaupunkiratahanke maksaa arviolta 275 miljoonaa euroa. Uudet raiteet ovat tämän hetken arvion mukaan käytössä vuonna 2028.
Hankkeen yhteydessä uusitaan myös asemia kuten esimerkiksi Kauklahdessa.
Kaupunkiradan jatke liittyy usealla tavalla myös Kirkkonummeen, vaikkei kunta ole itse hankkeessa millään tavalla mukana.
Lisäraiteet Kauklahteen mahdollistavat vuorotiheyden lisäämisen myös Helsinki-Kirkkonummi -liikenteessä.
Kirkkonummelle voidaan saada myös enemmän nopeampia nykyisenlaisia Y-junavuoroja, joilla on Espoossa vähemmän pysähdyksiä kuin U-junilla.
Kaupunkirata liittyy kiinteästi lisäksi lähijunavarikkohankkeeseen, jollaisen sijoituspaikaksi on ehdolla Mankki Espoossa tai Luoma Kirkkonummella.
Jos Kauklahteen ryhdytään liikennöimään hyvin tiheällä vuorovälillä, tarvitaan lisää junakalustoa.
HSL on edellyttänyt, että uusia lähijunia varten tarvitaan välttämättä uusi varikko rantaradalle.
Ennen koronaa hanketta pidettiin kiireellisenä. Matkustajamäärien pudotus korona-aikana on hillinnyt hankkeen kiireellisyyttä.
Kaupunkirata sivuaa lisäksi Pohjois-Kirkkonummea.
Suunniteltu Espoo-Salo -oikorata Veikkolan, Nummelan ja Lohjan kautta edellyttää lisäraiteita Espoossa, jotta kaukoliikenne ja lähiliikenne saadaan mahtumaan rantaradalle koko Espoon alueella.
Oikoratalinjaus erkanee rantaradasta Kauklahden jälkeen kohti Histaa ja Veikkolaa.
Kommentit (5)
05.07.2022
13:00
Kunta on kaupitellut vuosia vanhaa taloa, jossa kyläläiset haluaisivat yhä kokoontua
01.07.2022
13:34
Kirkkonummi laittoi jälleen myyntiin lomatontit aivan Nuuksion kansallispuiston naapurissa
01.07.2022
10:04
Kirkkonummelle on avattu iso vastaanottokeskus ukrainalaisille – kerrostaloasuntoja käytetään majoitukseen
30.06.2022
16:41
Gesterbyn koulukeskuksen hinta tuli monille shokkina – suunnittelua on tehty jo pitkälle
30.06.2022
16:01
Miten olisi kuntokilpa? – Veikkolan kuntoportaissa on nyt laskuri ja vertailu Jerikon portaiden kanssa onnistuu
30.06.2022
10:33
Uuden koulukeskuksen hinta on noussut rajusti – määrärahaa tarvittaisiin lisää 17 milj. euroa
29.06.2022
17:43
Tarjoilija ampui asiakasta kolme kertaa, kaksi laukausta osui päähän – tuomio lähes 10 vuotta vankeutta
29.06.2022
13:36
Kommentit (5)
Ainoa huono puoli on että hankkeessa oltiin hieman kunnianhimottomia - ehkä kustannusten takia - jonka johdosta radan huippunopeutta ei nosteta vaan se pysyy 120km/h tasossa, ja ainakin Tuomarilan, Koivuhovin mutkissa mennään vielä hitaammin.
Junat saataisiin jatkossa kulkemaan jouhevasti joka suuntaan.
Kommentoi