(4) kommenttia

Kirkkonummen rautatieasemalla alkaa taas remontti – katto uusitaan, mutta maalataan vasta vuoden tai kahden kuluttua

Kirkkonummen rautatieasema saa uuden peltikaton.

Viime vuosisadan alussa rakennettu Kirkkonummen rautatieasema on menossa jälleen remonttiin. Tällä kertaa vanhan asemarakennuksen katto uusitaan.

Asemalla tehtiin perusteellinen julkisivuremontti kaksi vuotta sitten. Samalla kunnostettiin R-kioskille uudet tilat entisen odotussalin paikalle. (Viisykkönen 11.9.2015)

Aseman ympärille pystytetään parhaillaan rakennustelineitä.

Kunnossapitopäällikkö Ville Rantala VR:ltä arvio, että katon uusiminen jatkuu heinäkuun alkupuolelle riippuen siitä missä kunnossa alusrakenteet ovat ja joudutaanko niitä korjaamaan.

Asema saa uuden peltikaton niin kuin rakennuksessa on alun perinkin ollut.

Asema on suojeltu, ja kaikki korjaukset tehdään Museoviraston valvonnassa.

Materiaalina käytetään sinkittyä peltiä. Remontti ei valmistu vielä alkavana kesänä, sillä peltipinnan annetaan olla maalaamattomana ainakin yhden vuoden.

Arkkitehti Pirjo Huvila VR:ltä kertoo, että sinkkipellin pitää ensi hapettua ennen kuin siinä pysyy maali.

Katosta tulee lopulta punainen niin kuin nytkin.

Vanhojen asemien alkuperäinen kattomateriaali on Huvilan mukaan ollut yleensä sinkitty pelti.

− Tiilikattoisiakin näkee, mutta ne ovat myöhempää perua.

VR:ltä ei osattu tiistaina kertoa, miksi kattoremonttia ei tehty jo kaksi vuotta sitten, kun koko rakennus oli remontissa.

Kirkkonummen rautatieasema on rakennettu vuosina 1901-1903.

Rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Bruno Granholm, joka on piirtänyt lukuisia VR:n vanhoja asemia.

Kauklahden ja Siuntion asemat ovat lähes samanlaiset kuin Kirkkonummen.

Kauklahti on VR:n omistama, ja sille etsitään vuokralaisia. Siuntion asema on yksityisomistuksessa.

(4) kommenttia
Kommentit (4)

Kommentit (4)

Samalla, kun uudistetaan, voitaisiin junat siirtää lähtemään asemarakennuksen kohdalta eikä enää kaukaa lännestä. Lisäksi asemalle voisi laittaa opasteen Karjaan bussille, joka kuulutuksen mukaan lähtee Kirkkonummen asemalta mutta jota ei koskaan näy missään.
Anonyymi
Ja joku voisi oikeasti pitää aseman alikulkutunnelin ja hissin PUHTAANA!!
Aina se sama deeku istuu siellä juomassa ja kuseksimassa pitkin nurkkia ja kukaan ei korjaa sitä sieltä pois. Hissi haisee kuin viemäri ja sinne ei todellakaan voi mennä niin kusen peittämä se on AINA!
Oksettavaa
Voisivat purkaa koko rakennuksen ja rakentaa nykyaikaisen odotushallin tilalle. Koko Museovirasto voisi lakkauttaa, siitä on vaan harmia ja se estää kehityksen kulkua. Penkkejä perongeille tarvitaan myös..
Tuomo Suominen
Kyllä tämä alkaa olla tosi vastenmielinen matkustajalle. Olisi kiva jos olisi vapaita penkkejä muillekin kuin paikallisille deekuille.
nonalcohol

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä