(25) kommenttia

Keskustan mittavat liikennehankkeet: Uusi silta ja toriparkki ensin, rautatien alikulku ehkä 9 vuoden päästä

Kirkkonummentien silta pitäisi saada kuntoon kiireellisesti. Käytännössä koko silta on rakennettava uudelleen. Samalla on tarkoitus parantaa jalankulkuyhteyksiä radan yli.

Kirkkonummen kunnalla on edessään paitsi valtavia taloinvestointeja myös erittäin suuret tarpeet korjata liikenneyhteyksiä erityisesti kuntakeskuksessa.

Kunnassa on hahmoteltu aikatauluja ja laitettu alustavia hintalappuja pitkät listat osana talouden tasapainotusohjelmaa. Talohankkeista on kerrottu jo aiemmin. (Lue: Viisykkönen 7.6.)

Suuriin liikennehankkeisiin pitäisi löytyä 10 vuodessa arviolta 50 miljoonaa euroa, jotta etenkin keskustan liikennesolmut saataisiin avattua ja estettyä uusia syntymästä.

Uudesta katuyhteydestä rantaradan ali on puhuttu pitkään. Radan alitusta on suunniteltu rautatieaseman länsipuolelta suurin piirtein Lidlin nurkalta.

Jo vuosia sitten oli ajatuksena rakentaa uusi alikulkuyhteys ensin ja sen jälkeen korjata Kirkkonummentien nykyinen rautatien ylittävä silta.

Järjestys muuttui sen jälkeen, kun silta todettiin niin huonokuntoiseksi, että raskailta ajoneuvoilta piti kieltää sillanylitys. (Viisykkönen 10.11.2017)

Kirkkonummentien silta pitää käytännössä rakentaa uudelleen. Samalla kuitenkin liikenteen pitää päästä rullaamaan radan yli, koska järkevää kiertotietä ei ole.

Siltahankkeeseen yritetään päästä melko nopeasti ja valmista pitäisi olla 3-4 vuoden kuluttua. Hinnaksi on hankkeelle arvioitu noin 8 miljoonaa euroa.

Uutta radan alikulkua saataneen odottaa pitkään, todennäköisesti 8-9 vuotta. Rakentamisaikatauluksi on hahmoteltu vuosia 2026-2028.

Keskustan isojen liikennehankkeiden listalle on viimeisimpänä kiilannut toriparkki eli noin 100 autopaikan pysäköintihalli Kirkkonummen torin alle. (Viisykkönen 18.1.)

Torin ympäristöön kaavaillaan parhaillaan useita uusia asuinrakennuksia. Kirjasto valmistuu ensi vuonna ja molemmille lukioille suunnitellaan yhteistä kampusta kirjaston naapuriin.

Nykyisen ison parkkialueen paikalle kaavoitetaan kerrostaloja. Tontin omistaa kunta. Torialueen pysäköinti pitää ratkaista ennen kuin uusista rakennushankkeista päätetään.

Kirkkotorin pysäköintilaitos maksaa arviolta 8 miljoonaa euroa. Rakentaminen voisi alkaa noin neljän vuoden kuluttua.

Kirkkonummentien ja Överbyntien risteysalueen parantamista on suunniteltu vuosiksi 2022-2023.

Masalassa suurin liikennehanke on Masalanportin ja lähialueen liikenneyhteyksien parantaminen. Se voisi olla ajankohtaista 5-6 vuoden kuluttua.

Veikkolassa ei ole näköpiirissä yli miljoonan euron liikennehankkeita lähivuosina muuta kuin meluaita moottoritielle. Se pitäisi olla valmis ensi vuonna.

Jos oikoratahanke etenee vauhdilla, voi Veikkolassakin tulla kunnalle mittavia rakennusinvestointeja.

(25) kommenttia
Kommentit (25)

Kommentit (25)

Kirkkonummelta puuttu kokonaisnäkemys kunnan kehittämisestä ja kokonaissuunnitelma rakentamishankkeiden osalta.
Surullinen
Siis maanalainen toriparkki on kallis turhake. Jos autojen määrä kasvaa niin ei kuitenkaan asukkaiden. Kuten on nähty. Pelkkä autojen lisäys ei edellytä turhaketta.
Radan alitus tai ylitys jalankulkijoille ja pyöräilijöille KCM:n ja Prisman välissä on ensiluokkaisen tärkeä. Hissit ja muut suljetut järjestelyt eivät toimi vaan lisäävät häiriköintiä. Tällä hetkellä Kirkkolaakson ja Heikkilän asukkaat, niin nuoret kuin vanhat, kulkevat Alkoon ja Prismaan Jolbyojan myötä radan alta jalkaisin. Poikkeuksena "korkean veden aika". Tätä reittiä kiitellään nimellä "Kunnan tarjoama reitti palveluihin".
Politiikka on kansalaisten kuuntelemista ja sen perusteella harkintaa yhteisten verovarojen käytöstä. Siitä on pula. Virkamiehistö on toinen asia. Kuka palkkanne maksaa VIRKAMIES/VIRKANAINEN ?
DEFg
Melusta kärsinyt. Sitten vasta Veikkolaan melua tulee kun tunnin juna ajaa ohi 250 km lasissa.
Maksumies
Ei hyvää päivää. Kirkkonummella kasvaneena ja sittemmin opiskeluajan Espoossa asuneena oli mielessä palata Kirkkonummelle ja ostaa sieltä asunto.

Viimeiseen viiteen vuoteen kunnassa on kuitenkin saatu tuskin mitään aikaan. Pitkään vatuloidut terveyskeskus- ja kouluhankkeet ovat edelleen työn alla. Yrittäjien toivomista uusista liiketila- ja toimistorakennuksista ei ole kuulunut pihaustakaan. Nyt radan alituskin siirtyy ensi vuosikymmenen loppuun?

Joo moro, kattellaan.
Hyväpalkkainen
Ei ole Veikkolassa lapio heilahtanutkaan meluaidan suhteen... unelma elää...
melusta kärsinyt vuodesta 1992
”Tarmoa nyt peliin”- nimimerkille tiedoksi että tuota Prisman ramppiehdotusta, eikä samantien kevyenliikenteenväylää Tolsasta ei voi tuohon toteuttaa, koska se kuuluu kunnan ykkös-selitysaiheisiin, jotta ei tarvitsisi tehdä mitään ja voidaan jatkaa rauhallista oleskelua kunnantoimistossa. Olkoon vaikka kuinka toimiva, tarpeellinen tai edullinen ratkaisu. Väärien ja tarpeettomien asioiden puuhastelu on etusijalla ja tahdonpuute olomuoto. Selitys Ratahallintokeskuksen raidevarauksesta ei saisi estää nykypäivän tarpeiden toteuttamista.
Vuosikymmenet kuluvat hölmöläisinä
Ei mitään alikulkuja kun rata tunneliin ja kansi päälle. Kannelle puistoa ja kulkuyhteyksiä. Näin tehdään mm. Saksassa. Väylävirastoa konsultoimaan caan.
Mutta Tarmoa ja kumppaneita kiinnostaa vain yksityisautoilu pääkaupunkiin, ei kunnan julkinen tai muukaan liikenne. Kunnanjohtaja oli uutisissa heti kommentoimassa ruuhkamaksuja, vaan ei ole kommenttia näkynyt kun julkista liikennettä pitäisi kehittää.
Matti K.
Kannatan alikulkua ensin, niin sillan uusimista voi lykätä vaikka 20v. Tähän liittyen, koska K-Raudan liittymä on hengenvaarallinen, niin se pitäisi sulkea ja uusi liittymä tehdä Pedersin pellolle ja sieltä Makasiinitien jatkeelle johon se alikulku juuri ennen ratapihan alkua. Samalla ihmettelen miksei olla ajateltu Prisman viereisen rampin ruuhka-ajan sumpun ratkaisua, avaamalla yhteys moottoritieltä Munkinmäentielle idästä, heti meluvallin jälkeen, siellä puita kasvavalle vanhalle tien pohjalle, joka on helppo raivata uudelleen käyttöön.
Kun Prisman rampilta noin kolmasosa autoista ruuhka-aikaan kääntyy Prismaaan, niin
sumppu rampilta poistuisi näin edullisesti ja nopeasti.
Tarmoa nyt peliin.
Kuulkaas nyt kunnan tunarit, siis poliitikot ja virkamiehet!
On turha taas syyttää valtiota rahoitusten puutteesta! Suunnitelmat ja ja rahoitustarpeet pitää AINA tehdä tulevaisuutta silmälläpitäen eikä vasta sitten kun märkä housuissa alkaa jäähtymään.
Yllä mainitut päättäjät, vastatkaa rehellisesti tämän jutun kommentteihin, koska on anottu rahoitusta rautatien alituksen rakentamiseen? On vastuutonta aina vaan syyttää esim valtiota rahoituksen puuttumisesta. Kertokaa nyt kerrankin totuus, mikäli jonkunlaista selkärankaa löytyy.
katastrofi tulossa sekundakuntaan
Tuo toriparkki onkin varsin tarpeellinen, ei tarvii miettiä päivittäisiä torilla käyntejä kun pääsee ostoksille ihan likelle ja muummuassa aamukaffelle::DDD
Uffe
Onhan se alitus paljon tärkeämpi kun joku toriparkki tai joku meluaita ei pitäisi antaa rakennuslupia moottoritien viereen
Alitus
Jussi, ei mitään alikulkua eikä mitään liittymiä. Ollanhan me tähänkin asti pärjätty ainakin näin valtion konttorissa ajatellaan. Pitää vaan muistaa että nykytilanteessa suurin hävijä on yritykset ja yrittäjät koska kunta on kun Turku, toispuoleinen ei veden vaan radan takia.
Kaupat menettävät rahaa joka päivä.
Eihän tämä voi olla tottakaan!
Tunnelin rakentaminen pitäisi olla kiireellisin hanke jotta kylän useisiin parkkihalleihin riittää käyttäjiä. Muita palveluita keskustassa ei juuri enää ole, kiitos pitkäpiimäisen ”suunnittelun”.

Eikö kunnassa ole enää muunlaista ammattitaitoa kuin suunnitella jopoiluväyliä ja parkkeja? Osa meistä liikkuu vielä raskaalla kalustolla, mutta ei kirkkonummen liikenneympyröissä tai jopoparkeissa.
Anonyymi
Kyllä on ahdas paikka rakentaa kiertotietä ylikulkusillan purun ja uuden rakentamisen ajaksi, varsinkin kun uudesta sillasta pitäisi ehdottomasti tehdä nelikaistainen liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi. Ohjataanko liikenne sitten tolsan kautta työmaan ajaksi jos alikulkua ei ole olemassa? Läntisen alikulun lisäksi pitäisi rakentaa myös itäinen alikulku prisman ja cittarin välille + suora liittymä siihen moottoritieltä, jota pitkin helsingistä tuleva liikenne voitaisiin ohjata siltatyömaan ajaksi.
Jussi
No,ehkä sinne valtion instanssien suuntaan pitäisi jonkun pitää ääntä.Tuolla pitkin maakuntia rakennetaan,vaikka mitä valtion avustuksella.
Et sillee
Tuo alikulkutunneli olisi tietty ollut ensisijainen rakennushanke, sillä kylä jakaantuu tältä osin nyt ikävästi kahteen osaan.
Anonyymi
Ihmettelijöille selvennykseksi:

Rautatien alituksen osalta Lidl:n takaa niin osa investointikuluista kuuluu valtion maksettavaksi. Niitä rahoja ei vaan ole valtiolta näkynyt... (vrt. miten kauan on Veikkolan meluvalllia odotettu.)

51:n liittymä
niin kuten Jalmari kertoo on pisaraliittymäsuunnitelmat olemassa. Mutta taas on valtion ELY-keskuksen rahoitusta vailla se hanke. Nythän ovat köyhän miehen suunnitelmissa liikennevaloja tuomassa risteyksiin. (Ja kun joku puhui Masalasta niin siellä on ihan samat ongelmat Kehä III liittymien kanssa.)


Oishan se siis ihan kiva että valtio maksaisi oman osuutensakin.
Jerri Kämpe-Hellenius
Eihän sitä alitusta ole kuin 20 vuotta ajo lupailtu... Ihme hommaa päättäjiltä, keskusta on ihan tukossa ruuhka-aikoina.. Ja mihin kummaan niitä parkkiksia pitää rakentaa kokoajan. Keskustassa on kuitenkin jo parkkitalo ja kohta avataan ne uudet liityntäpysäköintipakatkin kunhan tuo monen vuoden tietyöurakka valmistuu.
Ihme päätöksiä
Siis mitä, mitä, mitä!
Kolmen - neljän vuoden kuluttua olisi siltahanke valmis?
Miten ihmeessä näitä älyttömiä päätöksiä tehdään kuulematta kuntalaisia, kun luontevin ja järkevin tapa olisi välittömästi alkaa rakentaa rautatien alitusta suunniteltuun kohtaan, jolloin sen valmistuttua voi purkaa olemassa olevan sillan ja tehdä sen nopsaan valmiiksi, eikä sen valmistuminen todellakaan voi kestää kestä vuosia.
vaikeimman kautta taas
Mittavia investointeja tiedossa. Eli velkarahalla tullaan painelemaan vuosia joka antaa taas painetta äyrin korotukseen. Jotenkin ajatus vesitornista Kirkkonummelle tuntuu aivan järjettömältä ajatukselta koska korvaavaa ja PALJON halvempaa ratkaisuakin olisi tarjolla .
A.Polkko Kirkkonummen PS
Lisäksi Kirkkonummentien 51 liittymä pitäisi ehdottomasti muuttaa tuplapisaraksi ennen kuin liikenne onnistutaan vielä tukkimaan siltaremontilla
Jalmari
Maalaisjärki kun ei tunnu tässä maalaiskunnassa olevan muodissa.
Kultainen monumentti kunnanjohtajille
Rautatie alistua välttämätön. Muilta osin kuinkahan kauan tämän hölmöilyn veronmaksajien rahoilla annetaan jatkua? Jos asukkailta kysyttäisiin sitä miten mielestänne Kirkkonummen kunta on onnistunut näissä infra ja julkisen rakentamisen hankkeissa niin tulos olisi todennäköisesti julkaisu kelvoton (?) Koulut rakennettu kahteen kertaan ja nyt suunitellaan / rakennetaan uutta keskustaa Kirkkonummelle kun vanha ei kaupallisesti vetänyt. Kasvu tapahtuu jatkossa kuitenkin Veikkolan (ratahanke) ja Masalan suunnasta (Espoo). Uuden keskustan rakentamisen sijaan Kirkkonummen keskusten välisiä yhteyksiä mukaanlukien kevyen liikenteen väylät (pyörätiet ja luontopolut jne) kannattaisi ehkä vahvistaa (Masala - keskusta -> länsiväylä puuttuva pätkä jne) ja parantaa (asfaltoinnit) kaupallisista ja asukasviihtyvyys syistä. Masalanportin liikennemäärät mlk kehä III ovat sellaiset, että huomioiden tulevat ja meneillään olevat rakennushankkeet 5-6-vuotta on aivan liian pitkä aika - homma pamahtaa käsille ennen sitä. Sama meno Kirkkonummella kuitenkin jatkunee ja mitaleita ”hyvistä veronmaksajia palvelemista suorituksista” jaetaan jatkossakin näille samoille kavereille.
Veronmaksaja
Ostin juuri asunnon Helsingin keskustasta. Ja voi sitä iloa ja riemua! Palvelut vieressä ja keskustaan 10min kävelymatka. Autolla hallipaikka. Eikä ensimmäistäkään epämääräistä rakennus projektia tulossa ympärille. Suosittelen <3 Säästyy aikaa, vaivaa ja rahaa.
Ei ikinä enään Kirkkonummelle, voi mikä ilon päivä :)
Näin maalaisjärkenä käyttäen niin ensin tekisin sen rautatiealituksen jotta liikenne saatais sinne kun silta uusitaan, ja se toriparkki jättäisin kokonaan pois.
Näin on.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä