(25) kommenttia

Keskustan mittavat liikennehankkeet: Uusi silta ja toriparkki ensin, rautatien alikulku ehkä 9 vuoden päästä

Kirkkonummentien silta pitäisi saada kuntoon kiireellisesti. Käytännössä koko silta on rakennettava uudelleen. Samalla on tarkoitus parantaa jalankulkuyhteyksiä radan yli.

Kirkkonummen kunnalla on edessään paitsi valtavia taloinvestointeja myös erittäin suuret tarpeet korjata liikenneyhteyksiä erityisesti kuntakeskuksessa.

Kunnassa on hahmoteltu aikatauluja ja laitettu alustavia hintalappuja pitkät listat osana talouden tasapainotusohjelmaa. Talohankkeista on kerrottu jo aiemmin. (Lue: Viisykkönen 7.6.)

Suuriin liikennehankkeisiin pitäisi löytyä 10 vuodessa arviolta 50 miljoonaa euroa, jotta etenkin keskustan liikennesolmut saataisiin avattua ja estettyä uusia syntymästä.

Uudesta katuyhteydestä rantaradan ali on puhuttu pitkään. Radan alitusta on suunniteltu rautatieaseman länsipuolelta suurin piirtein Lidlin nurkalta.

Jo vuosia sitten oli ajatuksena rakentaa uusi alikulkuyhteys ensin ja sen jälkeen korjata Kirkkonummentien nykyinen rautatien ylittävä silta.

Järjestys muuttui sen jälkeen, kun silta todettiin niin huonokuntoiseksi, että raskailta ajoneuvoilta piti kieltää sillanylitys. (Viisykkönen 10.11.2017)

Kirkkonummentien silta pitää käytännössä rakentaa uudelleen. Samalla kuitenkin liikenteen pitää päästä rullaamaan radan yli, koska järkevää kiertotietä ei ole.

Siltahankkeeseen yritetään päästä melko nopeasti ja valmista pitäisi olla 3-4 vuoden kuluttua. Hinnaksi on hankkeelle arvioitu noin 8 miljoonaa euroa.

Uutta radan alikulkua saataneen odottaa pitkään, todennäköisesti 8-9 vuotta. Rakentamisaikatauluksi on hahmoteltu vuosia 2026-2028.

Keskustan isojen liikennehankkeiden listalle on viimeisimpänä kiilannut toriparkki eli noin 100 autopaikan pysäköintihalli Kirkkonummen torin alle. (Viisykkönen 18.1.)

Torin ympäristöön kaavaillaan parhaillaan useita uusia asuinrakennuksia. Kirjasto valmistuu ensi vuonna ja molemmille lukioille suunnitellaan yhteistä kampusta kirjaston naapuriin.

Nykyisen ison parkkialueen paikalle kaavoitetaan kerrostaloja. Tontin omistaa kunta. Torialueen pysäköinti pitää ratkaista ennen kuin uusista rakennushankkeista päätetään.

Kirkkotorin pysäköintilaitos maksaa arviolta 8 miljoonaa euroa. Rakentaminen voisi alkaa noin neljän vuoden kuluttua.

Kirkkonummentien ja Överbyntien risteysalueen parantamista on suunniteltu vuosiksi 2022-2023.

Masalassa suurin liikennehanke on Masalanportin ja lähialueen liikenneyhteyksien parantaminen. Se voisi olla ajankohtaista 5-6 vuoden kuluttua.

Veikkolassa ei ole näköpiirissä yli miljoonan euron liikennehankkeita lähivuosina muuta kuin meluaita moottoritielle. Se pitäisi olla valmis ensi vuonna.

Jos oikoratahanke etenee vauhdilla, voi Veikkolassakin tulla kunnalle mittavia rakennusinvestointeja.

(25) kommenttia

Kommentit (25)

Sivut

Kirkkonummelta puuttu kokonaisnäkemys kunnan kehittämisestä ja kokonaissuunnitelma rakentamishankkeiden osalta.
Surullinen
Siis maanalainen toriparkki on kallis turhake. Jos autojen määrä kasvaa niin ei kuitenkaan asukkaiden. Kuten on nähty. Pelkkä autojen lisäys ei edellytä turhaketta.
Radan alitus tai ylitys jalankulkijoille ja pyöräilijöille KCM:n ja Prisman välissä on ensiluokkaisen tärkeä. Hissit ja muut suljetut järjestelyt eivät toimi vaan lisäävät häiriköintiä. Tällä hetkellä Kirkkolaakson ja Heikkilän asukkaat, niin nuoret kuin vanhat, kulkevat Alkoon ja Prismaan Jolbyojan myötä radan alta jalkaisin. Poikkeuksena "korkean veden aika". Tätä reittiä kiitellään nimellä "Kunnan tarjoama reitti palveluihin".
Politiikka on kansalaisten kuuntelemista ja sen perusteella harkintaa yhteisten verovarojen käytöstä. Siitä on pula. Virkamiehistö on toinen asia. Kuka palkkanne maksaa VIRKAMIES/VIRKANAINEN ?
DEFg
Melusta kärsinyt. Sitten vasta Veikkolaan melua tulee kun tunnin juna ajaa ohi 250 km lasissa.
Maksumies
Ei hyvää päivää. Kirkkonummella kasvaneena ja sittemmin opiskeluajan Espoossa asuneena oli mielessä palata Kirkkonummelle ja ostaa sieltä asunto.

Viimeiseen viiteen vuoteen kunnassa on kuitenkin saatu tuskin mitään aikaan. Pitkään vatuloidut terveyskeskus- ja kouluhankkeet ovat edelleen työn alla. Yrittäjien toivomista uusista liiketila- ja toimistorakennuksista ei ole kuulunut pihaustakaan. Nyt radan alituskin siirtyy ensi vuosikymmenen loppuun?

Joo moro, kattellaan.
Hyväpalkkainen
Ei ole Veikkolassa lapio heilahtanutkaan meluaidan suhteen... unelma elää...
melusta kärsinyt vuodesta 1992

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx