(19) kommenttia

Katso kuvat! Näillä ideoilla Munkinmäkeä aletaan suunnitella – suuntaviivoista äänestettiin

Rakentamattomaan Munkinmäkeen suunnitellaan asuinkortteli. (kuva: Arkkitehdit Anttila & Rusanen Oy)

Kirkkonummen asemaseudun ja Munkinmäen suunnittelussa on nyt päätetty suurista linjoista, joilla alueen kaavoitusta lähdetään valmistelemaan.

Munkinmäen alueen suunnitelun pohjaksi arkkitehtitoimisto laati kaksi ideasuunnitelmaa.

Molemmat suunnitelmat perustuvat tiiviiseen kerrostalorakentamiseen, jolloin rakentamattomalle Munkinmäelle ja radan eteläpuolella olevien pysäköintialueiden paikalle tulisi 4-13-kerroksia asuintaloja.

Munkimäellä on vain vanha viljamakasiini, joka säilytetään. Sen sijaan Lidlin nykyinen myymälä jäisi kerrostalojen alle, ja sen siirtämisestä on jo keskustelu. (lue linkki jutun lopussa)

Uusia asukkaita arvoidaan suunnittelualueelle tulevan 700-850. Hotelli- tai asuntohotellitontti on myös varauduttu sijoittamaan alueelle ja vähäisessä määrin liiketiloja.

Pakoitus tapahtuisi kahdessa pysäköintilaitoksessa. Liityntäpysäköintipaikkojen määräksi on kaavailtu noin 100.

> Tältä Kirkkonummen asemaseutu voisi näyttää – satoja uusia asukkaita, hotelli ja tornitalo (Viisykkönen 9.12.)

Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta otti torstai-iltana kantaa ideasuunnitelmavaihtoehtoihin.

Lautakunta valitsi jatkosuunnittelun pohjaksi vaihtoehto 1:n. (Katso jutun alussa olevat kuvat).

Linjauksesta äänestettiin lautakunnassa. Matti Kaurila (kok.) esitti, että jatkoon valittaisiin kakkosvaihtoehto, joka on rakentamisen määrässä eli kerrosneliöinä jonkin verran ykkösvaihtoa pienempi.

Kaurila esitti lisäksi, että aivan radan viereen suunniteltu kortteli varataan myös liike ja/tai toimistorakentamiseen, palvelutoimintaan sekä liityntäpysäköintiin. Kortteli ei sovellu Kaurilan mielestä viihtyisään asuinrakentamiseen.

Lautakunnassa Pekka Rehn (kok.), Erkki Ahlsten (kesk.) ja Santtu Vainionpää (ps.) kannattivat Kaurilan esitystä, joka hävisi äänestyksessä 4-7.

Kaavahanke on tarkoitus käynnistää ensi vuoden aikana. Kaava kulkee nimellä Munkinmäenpuiston asemakaava.

Radan varteen suunnitellut kerrostalot vaatisivat toteutuessaan myös nykhyisen Lidlin myymälän purkamista. Kauppa toimii valtion omistamalla tontilla.

Lidlin siirtoa Munkinmäen entisen Sortti-aseman tontille on jo pohjustettu pari vuotta sitten.

> Lue lisää: Kirkkonummen Lidlille on ehdotettu muuttoa − uusi radan ali kulkeva katu ja kiertoliittymä vaatisivat myymälän siirtoa (Viisykkönen 18.1.2018)

 

(19) kommenttia
Kommentit (19)

Kommentit (19)

Tämä on sitä kunnanarkkitehdin peräänkuuluttamaa pienkaupunkiympäristön haavekuvaa. Kunhan vain kunnantalolta on näköyhteys Festbergetin ja Månskensbergetin rinteeseen yli koirapuiston. Heh. Kolmetoista kerrosta Munkinmäkeen, jees. Se ai haittaa kunnantalon näkymiä minnekään.
Arkkitekt, arkkitehti
Nimimerkille Outoa, radan toiselle puolelle on tehty isot parkkipaikat. Tämän uudistuksen myötä niitä varmasti käytettäisiin enemmän. Logistisesti ne kyllä ovat huonommat, koska vaatii monen tapauksessa radan ylittämisen.
Keijo
Millä tavalla se on pois keneltäkään, mikäli kunta /keskusta kehittyy ja elävöityy, tai että verotulot kasvaisi.. Mikäli joku haluaa asua automatkan päässä palveluista, niin asukoon, itse valinnut asuntoni niin, että voin kävellen /pyöräillen päästä paikasta a paikkaan b, toki autokin löytyy . Elämässä kannattaa tehdä päätöksiä/tekoja joista pitää kiinni, ja täten antaa muidenkin toimia samalla tavalla, eikä katkeroitua sen takia kun omat päätökset ei kannattanut /kantanut..
Johan Vietävä
Ei muuta kuin rakentaa vaan pois, kyllähä hautomokennostoja tarvitaan lisää. Purkaa entiset huonokuntoiset ja autioiksi jäävät pois, vihreät haluaa ennallistaa. Keskittämällä rakentaminen työ ja kulkuvälineiden äärelle, se on suurin ekoteko. Autot vaan pois ja pellavasta vihreät hameet päälle.
nim. kotiteollisuutta, lähiompelimosta vaatteita
Tästä onkin hyvä jatkaa eli asia lienee kvittu eli kuitti....
Anonyymi
Tämä oli hyvä uutinen.
Anonyymi
Ei noita rakennuksia kunta ole maksamassa. Kunta luo kaava-alueen ja myy tontit. Joten tämänkin suunnitelman lopputulos on enemmän rahaa kunnalle.
Joku vaan
Kovin tulee esille aina tuo että hyvä kun on radan varrella niin ei tarvitaan autoja. Varmasti näin on jos asuu Kirkkonummen asemalla ja töitä tekee Pasilassa. Silloin voi käyttää juna ja ostaa kaiken Triplasta.
Vaan harva Kirkkonummella pärjää ilman autoja ja nämä juuri mainittuja eivät tuo Kirkkonummen yrittäjille mitään vaan kaiken menee Helsinkiin.
Uskon vahvasti myös siihen että nämä jotka muuttavat taloon missä ei autopaikkoja huomaavat että Kirkkonummen kaupat ja esim. uimahalli eivät ole radan varrella ja jos on niin on korkea aita välillä.
Kyllä ajatus autoton Kirkkonummi on todella kaukana nykyajasta.
Asutaan Landella ainakin toistaiseksi.
Koko ajan patistetaan käyttämään julkisia yhteyksiä kulkemiseen. Aika erikoista että junaaseman iso parkkialue poistetaan. Kirkkonummi on laaja kunta ja asemalle päästääkseen tarvitaan oma auto. Kaipa sitten jatkossa ajellaan sillä omalla autolla työpaikalle asti kunnan tahdon mukaisesti,
Outoa
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Keskustaan tarvitaan lisää asukkaita ja radanvarsi on hyvä paikka. Mahdollistaa elämisen ilman autoa.
tylsä kunta
Voi nyyhky tätä itkua ja valitusta joka asiaan. Ei saa rakentaa junavarikkoa, ei asuntoja. Palvelut on huonot, mikään ei kehity. Miksiköhän?
Kunta ei näitä taloja rakenna eikä myöskään hotelliyrittäjäksi ole ryhtymässä. Sen sijaan kunta luo mahdollisuuksia kehitykselle, jota tämä kylä todella tarvitsee. Kunta omistaa osan kaavoitettavista maista ja saa niistä myyntivoitot. Jatkossa myös lisää verotuloja.
Kyllästynyt
Sinulle voi, voi.. Meillä veronmaksajilla on todellakin oikeus kyseenalaistaa näitä kaikkia korkealentoisia suunnitelmia mitä täällä Kirkkonummella sataa. Jos sinua ei kiinnosta mihin veroeurosi käytetään anna sitten asioiden olla! Minua ainakin kiinnostaa, siksi on hyvä herätellä keskustelua..
Oikeus kommentoida
Täällä on samanlaista räksytystä kuin parin oppositiopuolueen toimesta eduskunnassa.Mikään ei kelpaa,mutta itse ei pystytä sen parempaan.Antaa pyörän pyöriä,ei tämä maailma näihin suunnitelmiin kaadu.Onpahan maahantulijoille kämppää valmiina,kun leirit purkautuu ja aalto tulee.
voi voi
Munkinmäkeen voi rakentaa ASUINTALON rataan kiinni , mutta Luomaan ei voi rakentaa varikkoa pellolle.
Masalalainem
Hotelli!? Ja kukahan siellä sitten yöpyisi??? Eihän tässä kylä pahasessa ole mitään syytä tai tarvetta hotellille. Keskittyisivät nyt vaan saamaan jo hajonneet rakennetut paikat kuntoon ja remontoimaan tai poistamaan vanhat. Mitä esim enään tehdään vanhasta poliisitalosta aina kirkolle asti olevilla rakennuksilla? Ne on niin järkyttävän näköisiä ja huonokuntoisia. Siivoavaisivst ne nyt ensin pois. Ja mistä kunnalla on rahaa palkata näitä arkkitehteja suunnittelemaan yhtään mitään. Hyvä Veli kauppako siinäkin toimii? Onko nämä arkkitehti firmat kunnan päättäjien kavereitten? Työllistääkö kunta niitä huvin vuoksi?
Typerin suunnitelma ikinä!
Kyllähän arkkitehdit toimeksiannon saaneena suunnittelevat mitä vaan ja myös laskuttavat. Mitä on tällä kertaa tilattu ja kuka on tilannut? Mihin tarvitaan hotelli? Kenen keksintö se on? Kuka siellä yöpyy, ilmeisesti ne onnettomat jotka ovat nukahtaneet viimeiseen junaan ja tarvitsevat yösijan. Mitä tarkoittaa että Lidlin siirtoa on ”pohjustettu” pari vuotta sitten? Sitäkö että silloin huomattiin suunnittelumoka,e eli että joskus vuosikymmenten päästä toteutettava alikulku josta on ollut puhetta ainakin jo kaksikymmentä vuotta ei mahdu mihinkään.
Kirkkonummi ruususen unessa
Jos me saataisimme tuo kävelyalikulku kuntoon olisimme jo iloisia puhumattakaan siitä jos tuo uusi autoille varten alikulku Finnsbacka-Munkinmäki valmistuisi joskus.
Odotamme joululahja.
Hi8eniii kAi phsäkäintiä valvois parkkipate
Pekkalöö
Tuntuu Kirkkonummella olevan ylimääräistä irtorahaa sen verran isot suunnitelmat ovat? No ei voi ainakaan kunnianhimottomuudesta moittia päättäjiä:(
Justiinsa

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx