(6) kommenttia

Ison siltaurakan aloitus on viivästynyt – rakentaja lupaa, että työt alkavat ensi kuussa

Ensin rakennetaan uusi silta nykyisen sillan viereen.

Kirkkonummentien uuden sillan rakentamisen piti olla käynnissä jo kesän alussa, mutta työmaalla on edelleen hiljaista.

Aloitus on viivästynyt kohteen urakoitsijan Kreate Oy:n mukaan noin kaksi kuukautta, koska suunnittelu- ja valmistelutyöt ovat edenneet arvoitua hitaammin.

− Väylävirastolta on saatu nyt lupa töiden aloittamiseen. Työt alkavat elokuun puolella, kertoo johtaja Sami Rantala Kreatesta.

Uuden sillan rakennuttamisesta vastaa Väylävirasto ja Kirkkonummen kunta maksaa kustannukset. Vanha silta on kunnan omaisuutta ja kunnan katualuetta.

Urakkasopimuksen mukaan kaksiosainen uusi silta pitäisi olla valmiina kahden vuoden kuluttua kesällä.

Liikennettä ei katkaista radan yli missään vaiheessa. Painorajoitukset huonokuntoisella sillalla ovat olleet jo muutaman vuoden voimassa.

> Kirkkonummen suurin siltaurakka alkaa pian, ensin silta B ja sitten A − näin työt etenevät (Viisykkönen 28.4.2022)

− Alkuviivästys ei vielä vaikuta aikatauluun. Jos maailma ei ihan hulluksi mene, urakka valmistuu ajallaan ja pysyy budjetissa, Rantala sanoo.

Viime kuukaudet varsinkin ovat olleet Rantalan mukaan rakentamisessa aika turbulenttista ja rajuja käänteitä. Muun muassa rakennustarvikkeiden hankinnassa on haasteita.

Alun perin oli tarkoitus hyödyntää siltatyömaalla junaliikenteen katkaisemista juhannuksena, kun rantaradalla tehtiin muita ratatöitä.

Kirkkonummentien uusi silta maksaa urakkasopimuksen mukaan noin 10,8 miljoonaa euroa.

Kunta on lisäksi varannut noin 700 000 euroa muun muassa katutöihin. Munkinmäentietä siirretään leveytensä verran etelään, jotta rata-alueella on tilaa tulevaisuuden lisäraiteille.

> Kirkkonummentien uudelle sillalle on valittu rakentaja – valtuusto myönsi 1,5 miljoonan euron lisärahan (Viisykkönen 29.2.2022)

(6) kommenttia
Kommentit (6)

Kommentit (6)

On selvää, että 10,8 milj. euroa ei riitä urakkaan, jos sen pitäisi olla valmis kahdessa vuodessa.
Aloituksen viivästys merkitsee sitä, että aikataulusta kirimisestä tulee lähes mahdotonta - varsinkin - kun tiedetään materiaalihankintojen haasteet.
Kunnan budjettiin varatun 0,7 miljoonaa euroa voisi käyttää pikaisiin korjaushankkeisiin, kuten liikennemerkkien ja reunakivien kunnostamiseen. Niihin ei ole pitkään aikaan kajottu; horsmista ja koivuista päätellen.
Anonyymi
Onneksi pari kuukautta ei tätä haittaa juurikaan muuta. Liikennejumi tulee kestämään joka tapauksessa pitkään. Mielummin suunnittelu nyt hyvin niin ei tarvitse töiden aloituksen jälkeen miettiä.
Pekko
Ja näin taas kerran hidastetaan ihmisten liikkumista töihin Kirkkonummella. Kesällä olisi ollut hiljaista aikaa hoitaa tätäkin hommaa mutta ei. Se on aloitettava pahimpaan hetkeen. Kun lomat loppuu ja työt ja koulut alkaa.
Voi #####!
Mikähän siinä on, että järjestään kaikki rakennus- ja infrahankkeet myöhästyy reilusti tai budjetti pettää pahan kerran. Esim. Hanko-Karjaa -radan sähköistys piti alunperin kestää puoli vuotta, nyt projektin kestoksi arvioidaan 1,5 vuotta ja eiköhän se veny vielä siitäkin. Työt ovat siis olleet jo vuoden käynnissä ja aina ilmoitetaan uusi aikataulu töiden valmistumiselle. Kesähessutko näitä aikatauluja ja kustiksia väsäävät??
Epäluotettavaa touhua
Täällä maksetaan joka tapauksessa.. Tsekkaa aiemmat projektit...
Kirkkonummen tyyliin...
Hyvä että suunnittelutyö tehdään rauhassa, ettei käy kuten Turun Logomon sillan kanssa. Maksetaan moninkertainen hinta, jos suunnitelmat ovat amatöörien tekemiä.
Tom

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä