(22) kommenttia

Espoo: Junavarikkoa ei Luomaan eikä Mankkiin – vaihtoehtoja tutkittava vielä kuten Kirkkonummen Vuohimäki

Uutta junavarikkoa on kaavailtu Luomaan Kehä III:n ja rantaradan väliselle metsä -ja peltoalueelle. (kuva: Väylävirasto)

Espoon otti selväsanaisesti kantaa rantaradan varrelle suunnitelluun junavarikkoon. Espoon kaupunginhallitus torjuu sijaintivaihtoehtoina sekä Mankin että Luoman.

Kaupunginhallituksen mielestä alueen arvot ja lähtökohdat eivät puolla varikon sijoittamista.

Väylävirasto on selvittänyt varikon sijoituspaikkoja ja esitellyt syyskuussa alustavia suunnitelmia.

Alueet, joille varikkoa on kaavailtu ovat Luomassa ja Mankissa lähes vierekkäin, toinen on Espoon puolella ja toinen Kirkkonummen alueella.

> Lähes 100 lähijunan varikon paikkaa on soviteltu Kirkkonummella kolmeen kohteeseen (Viisykkönen 18.9.)

Espoon mielestä varikkojen sijoittamiseksi on ensin laadittava useita vaihtoehtoisia arvioita.

Kaupunginhallituksen lausunnossa nostetaan esille yhtenä vaihtoehtona Kirkkonummen keskustan länsipuoli kuten esimerkiksi Vuohimäki.

Lisäksi Espoo esittää ainakin tutkittavaksi Ilmalan varikon kehittämistä ja varikkotarpeiden vähentämistä junaliikennettä kehittämällä.

Vuohimäki on mukana Väyläviraston tarkastelussa Kirkkonummen kunnan toiveesta. Alustavassa selvityksessä Mankkia ja Luomaa pidettiin varikkopaikaksi parempana kuin Vuohimäkeä.

Espoon kaupunginhallitus otti maanantai-iltana kantaa Uusimaa maakuntakaavaan.

Myös Kirkkonummen kunnanhallitus käsitteli maanantaina muistusta Uusimaa-kaavaan. 

Kunnanhallitus otti samansisältöisen kannan kuin Espoo, muittei maininnut Vuohimäkeä vaihtoehtona.

> Luoma säikähti junavarikon tulosta kylämaisemiin – seurojentalo täyttyi, kun asiasta päästiin viimein kysymään (Viisykkönen 2.10.)

(22) kommenttia

Kommentit (22)

Sivut

Kaikkeahan sitä aina vastustetaan jotta ei omaan elämänpiiriin tule muutoksia, tämä toki on ihmiselle ihan luontaista.

Asutuksen keskittyessä Helsingin seudulle on selvää että Kirkkonummi ei voi säilyttää koko kuntaa maatalousalueena, vaan lopulta muuttuu asutummaksi. Tämä tuo meille investointeja, eikä se ole aivan sama missä sitä töissä käydään. Tuloja kunnalle tulee yritystoiminnan ansiosta paljon muustakin kuin työntekijöiden tuloverosta.

Me kaikki haluamme paremmat ja luotettavammat yhteydet junalla muualle, vaj onko hauskempaa kirota laiturilla kun junat ei kulje puuttuvan talvihuollon vuoksi?
Nimby
Voi voi voi eikö saada mitään järkeä näille ihme vastustajille joka ainossa hankkeessa
Päättäjät päättömiä
Onneton päätös. Eipä tänne haluta työpaikkoja eikä tänne kohta kukaan enää haluakaan...
Tero
Eikö sitä voisi rakentaa nykytrendin mukaisesti maan alle, ei jäisi mielensäpahoittajien silmien eteen provosoimaan.
lapio maahan ja syvälle
Varikon työllisyysmerkityksen ajattelu on pelkkää haihattelua. Kirkkonummelainen työtön voi mennä uudelle varikolle töihin riippumatta siitä rakennetaanko se Espooseen, Kirkkonummelle tai Helsinkiin. Yli kuntarajojen suuri osa ihmisistä käy töissä muutenkin. Turha kuvitella Kirkkonummelaisten saavan jotain hyötyä varikkohankkeesta. Jos näin olisi vaatisivat Helsinkiläiset ehdottomasti varikon pysyvän Ilmalassa! Nyt halutaan vain työntää ruma varikko pois omista silmistä. Kuka nyt sellaisen omalle asuinalueelleen haluaisi!?

Järjen ääni

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx