(14) kommenttia

Veikkolan bussiyhteydet pyritään turvaamaan – HSL: Vuoroväli voi harventua, jo nyt on liityntälinja Espooseen

Pohjolan Liikenteen ilmoitettua lopettavansa liikennöinnin Länsi-Uudellamaalla ovat HSL ja Ely-keskus ryhtyneet selvittämään, miten erityisesti Veikkolan joukkoliikenne turvataan.

Pohjolan Liikenne ilmoitti helmikuun alussa, että se lopettaa 31.5. kaiken Länsi-Uudenmaan markkinaehtoisen eli ilman yhteiskunnan tukea ajamansa bussiliikenteen. 

HSL-alueen matkustajiin Pohjolan Liikenteen vetäytyminen vaikuttaa erityisesti Pohjois-Kirkkonummella ja Veikkolassa. Yhtiö ajaa valtaosan Kampin ja Veikkolan välisen U-linjan 280 vuoroista, joten linjan liikennöinti saattaa harventua. 

Veikkolasta ajetaan myös HSL:n tilaamaa bussiliikennettä. Linjalla 243(V) pääsee myös jatkossa Veikkolasta rantaradan varteen Espoon keskukseen, joten linja tarjoaa vaihtoehtoisen liityntäyhteyden Helsingin suuntaan, HSL muistuttaa tiedotteessaan. 

− HSL:n ja ELY:n tavoitteena on turvata toimivat bussipalvelut Länsi-Uudellemaalle myös toukokuun jälkeen, ryhmäpäällikkö Aleksi Manninen HSL:stä sanoo.

HSL:n liikenne ajetaan Kirkkonummella jatkossakin normaalisti ja yhtenä vaihtoehtona selvitetään vuorojen lisäämistä HSL:n nykyisille linjoille.  

Veikkolan bussiyhteyksistä Helsingin suuntaan luvataan kertoa lisää kevään kuluessa.

Länsi-Uudenmaan bussiyhteyksiä toukokuun jälkeen joudutaan miettimään laajemminkin. Erityisesti Pohjolan Liikenteen päätös vaikeuttaa Lohjan ja Vihdin joukkoliikenneyhteyksiä Helsinkiin.

 

(14) kommenttia
Kommentit (14)

Kommentit (14)

Veikkolalle tule käymään niin kun
on käynyt maalaiiskunnille muualla Suomessa, tyhjenee ja autioitunee.
Kaupunkiin päin !
Totuus ettei tällä väkimäärällä mitä pääkaupunkiseudulla ja ympäryskunnissa asustaa. Joukkoliikenne on toimivaa ja tehokasta ainoastaan kehä ykkösen sisäpuolella. Muualla ajellaan yksityisautoilla.
Autoilija
Korona varmaan yksi syy, mutta jatkuva kilpailuttaminen pelkällä hinnalla ei kestä kauaa. Kohta ei kukaan enä viitsi näitä linjoja ajaa
Veikkolalainen
Voi voi kun ihmiset ymmärtäisivät sen,että yhteisessä pussissa ei ole sitä hilloa ylettömästi.Jonkunhan se on nämäkin huvit maksettava,ei näitä talkoilla tehdä.Eihän tämä ole kunnan vika,jos liikennettä vähennetään.Mikäli käyttöä ei ole tarpeeksi ja bussit ajelee tyhjinä,miksi ylläpitää sellaista palvelua.
voi voi
Miksi linja 234V ei voisi liikennöidä Veiikola-Kauklahti väliä. Saataisiin tänne Haapajärvi-Lapinkylä-Oitmäki välille nopeampi yhteys rantaradalle.
Autoilija
Monessa asiassa taitaa olla ongelmana, että ne jotka näistä asioista päättävät, eivät ole ikinä olleet siinä tilanteessa, että joutuisi käyttämään julkisia. Eli näkökanta on täysin olematon.
Silds
Kovia veroja suomessa maksamme. Luulisi, että niillä rahoilla saisi kunnon linjurilinjat...?
Heippa
Vihreä siirtymä osui Veikkolaan.

Terveisin,
kestävä kehitys
Agenda21
No,ehkä sitä rautatietä ej tarvita rakentaa,
kun bussilekenne jatkaa toimintaansa.
Kumipyörällä joustavammin !
Ja yksityisautoilu lisääntyy, töihin pitää lähteä puoli tuntia aikaisemmin, kun ruuhkat lisääntyy.
ei järkeä
Tässä mielenkiintoinen sivu. Näkyy liikkeellä oleva HSL kalusto. Suurin osa liikenteestä tapahtuu Kehä III sisäpuolella.
https://liikenne.live/HSL-kartta.html
Seuraaja
Samaan aikaan kun käyttäjämäärät romahtivat, on myös polttoainekustannukset räjähtäneet. Ei ole myöskään takeita että epidemian rauhoituttua julkisen liikenteen käyttäjämäärät nousisivat sitä edeltäneelle tasolle (varsinkin jos yritykset ottavat etätyöjärjestelyt pysyväksi käytännöksi) ja polttoaineiden hinnoissa nähtäneen vain yksi suunta, rakettimainen kasvu. Mutta ehkä tämäkin on nyt sitä paljon puhuttua ja peräänkuulutettua "vihreää siirtymää", mitä vähemmän liikennettä teillä niin sitä parempi?
Vihreää siirtymää?
Kirkkonummihan taas näyttää panostavan parhaalla mahdollisella tavalla siihen että kunnassa asuvien on omistettava vähintään kaksi autoa per talous jotta ihmiset voivat elää normaalia elämää jotta pääsevät kotoaan yhtään mihinkään useammin kuin pari kertaa päivässä.

Tämä on varmaan osa sitä suurta asukas ja lapsiystävällistä kuntaa.

Meillä on nyt perheessä neljä autoa jotta pääsemme kaikki kulkemaan ja elämään normaalilla tavalla. Autot tankkaamme aina kirkkonummen ulkopuolella aivan kuten hoidamme kauppa ostoksemmekin. Ja jos tarvitsemme taksia, tilaamme sen Espoosta.

Kirkkonummi on kuitenkin vain reilu 30km stadista niin luulisi vuonna 2022 julkisen liikenteen toimivan niinkuin Helsinki, Espoo Vantaa akselilla toimii. Mutta kun ei. Tulee pakostakin olo että kirkkonummen kunta ihan tarkoituksella pistää asukkaansa elämään sota/keskiajalla.
Emme kuluta rahojamme kirkkonummen kunnan ns palveluihin
Kun tämä korona alkoi, silloinkin 280 linjan liikennöinti vähentyi dramaattisesti. Ihme ettei jo silloin, vajaa kaksi vuotta sitten , yhdellekkään päättäjälle tullut mieleen että voi tulla hetki että linjan liikennöinti nykyisellä tavalla saattaa loppua. Varsinkin kun veikkolalaiset ovat olleet jo vuosia tyytymättömiä linjan kulkuun.
Paljon kertoo myös hsl:stä, kun nähdään että veikkolasta kulkee kohta ainoastaan pari bussilinjaa, jotka ei oikeasti palvele kunnolla veikkolalaisia, ovat se ratkaisu. Tosin, hsl:n kanssa saa sitä mitä ei oikeasti halua, sen ovat espoolaisetkin huomanneet kun länsimetron tultua suoria bussiyhteyksiä helsinkiin lopetettiin ja monenkin ihmisen työssäkäynti vaikeutui, osa jopa joutui hankkimaan auton että pääsi espoosta helsinkiin töihin.
Sitähän voi miettiä mitä virkaa on sellaisella kuntien yhteisellä joukkoliikennetoimielimellä joka ei halua järjestää sellaisia yhteyksiä kun kuntalaiset=maksajat haluaisi.
Alapo

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä