(3) kommenttia

Uutta tekniikkaa käyttöön Kirkkonummella – näytöillä parannetaan kolariherkän Turunväylän turvallisuutta

Liikennemerkeissä voidaan kauko-ohjauksella vaihtaa nopeusrajoituksia. (arkistokuva/Väylä)

Uudet vaihtuvat liikennemerkit ja opasteet otetaan käyttöön kuluvan talven aikana Turunväylällä Kehä III:n ja Porintien (VT2) välillä.

Elektronisia näyttöjä, joita voidaan kauko-ohjata, on jatkossa Helsingin Munkkivuoresta Vihtiin saakka.

Uusi liikenteenhallinnan ohjausjärjestelmä otettiin Helsingin ja Espoon alueella käyttöön viime vuonna.

Helsingin päässä moottoritiellä on käytössä Suomessa enimmäistä kertaa näytöt, joilla voidaan asettaa eri nopeusrajoitus myös saman suunnan vierekkäisille kaistoille. Samanlaista järjestelmää ei tule muualle Turunväylällä.

Kehä III:lta Veikkolan suuntaan on ollut jo 15 vuotta vanhaa laitteistoa, jonka on elinkaarensa päässä ja on nyt uusittu.

Turunväylällä Kehä III:n ja VT 2:n väillä uutta tekniikkaa testataan kolmen viikon ajan.

Maastossa tehtävissä testauksissa käydään läpi noin 20 kilometrin matkalta vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien, varoitusmerkkien ja tiedotusopasteiden näyttämät.

Testaukset tehdään ruuhka-aikojen ulkopuolella ja yöaikaan, joten niillä on vain vähäisiä liikenteellisiä vaikutuksia.

Testaukset toteutetaan aina muutaman merkkiparin ryhmissä, jolloin testiryhmän merkkien peittolevyt poistetaan hetkellisesti ja niiden näytöissä näkyy eri testinäkymiä.

Testattu liikenteenhallintajärjestelmä on määrä ottaa käyttöön helmikuussa 2022 ja siihen saakka tiejaksolla on liikenteelle käytössä kiinteät nopeusrajoitukset.

Helsinki-Turku -välillä on Kirkkonummen osuuden valmistuttua vaihtuvat nopeusnäytöt lähes koko matkalla. Vain Porintieltä Lohjan rajalle jää käyttöön kiinteät näytöt.

Projekti on maksanut yhteensä lähes 6 miljoonaa euroa, josta nyt valmistuvan osuuden hinta on runsaat miljoona euroa.

Vaihtuvilla näytöillä voidaan tienkäyttäjiä informoida heti vaihtuvista olosuhteista ja laskea nopeusrajoituksia.

Turunväylällä varsinkin Kehä III:n ja Vihdin Palojärven liittymän osuudella tapahtuu paljon onnettomuuksia.

Kyseinen osuus on vanha ja profiililtaan kovin erilainen kuin uudemmat moottoritiet.

(3) kommenttia
Kommentit (3)

Kommentit (3)

Eiköhän ne ongelmat ole ratin ja penkin välissä!! Asenteet pielessä monella kuskilla... Mikä siihen auttaa:((
Kuskit vaihtoon..
Tällaiset erikoisratkaisut ovat kyllä hämmentävän kalliita kun muutama ledivalotaulu maksaa miljoonia. Kuitenkin varmaan vanhaa kaapelointia pystytään käyttämään tässä hyväksi. Toivottavasti uudet valotaulut toimisivat edes neljännesvuosisadan ettei koko ajan tarvitse uusia.
sdkfz
Vielä kun noita vaihtuvia nopeusrajoituksia joku valvoisikin. Tähän mennessä muuttuvat nopeusrajoitukset, esim 80 km/h huonon kelin tai ruuhkan aikana ei ole vaikuttanut mitenkään suurimpaan osaan autoilijoista. Nopeus ollut sama 100+ km/h oli taulussa mitkä numerot tahansa !
Kall Järvinen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä