(27) kommenttia

Kirkkonummen ilmastopäästöt ovat laskussa – tiukat tavoitteet vaativat erityistä huomiota autoiluun

Tieliikenne aiheutaa Kirkkonummen ilmastopäästöistä lähes yhtä paljon kuin kiinteistöjen lämmitys.

Kirkkonummi on ilmastotavoitteissaan paremmalla lasku-uralla kuin Uudenmaalla keskimäärin. Tieliikenteen päästöt ovat kuitenkin selvästi koko maankunnan tasoa korkeammat.

Kirkkonummen ilmastopäästöt vähenivät tuoreimpien laskelmien mukaan vuonna 2017 edellisvuoteen verrattuna 5 prosenttia ja kymmen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna 25 prosenttia.

Prosenttiluvut ovat 2-4 prosenttiyksikköä korkeammat ja paremmat kuin koko Uudellamaalla.

Suomen ympäristökeskus on julkaissut uuden laskentamallin, jossa voidaan verrata kaikkien kuntien kasvihuonepäästöjä.

Kirkkonummen ilmastopäästöissä korostuu tieliikenteen osuus, joka oli 34 prosenttia kunnan kokonaispäästöistä. Uudellamaalla vastaava prosenttiosuus oli 28.

Autoilun päästöjen osuus on tyypillisesti sitä suurempi mitä harvaanasutumpi kunta on ja kuinka paljon joukkoliikennettä käytetään.

Pienimmät asukaskohtaiset päästöt Uudellamaalla olivat kaupunkirakenteeltaan tiiviissä, junaradan varrella sijaitsevassa Järvenpäässä.

Aiemmissa laskelmissa joidenkin kuntien liikennepäästöjä kasvatti pääväylien läpiajoliikenne, joka on nyt rajattu pois laskelmista.

Kuntakohtaisissa laskemissa tieliikenteen ohella suurin päästölähde on lämmitys. Kuntalaskelmissa ei ole vertailu teollisuuden ilmastopäästöjä.

Kirkkonummella lämmityksen osuus päästöistä oli 2017 noin 36 prosenttia ja koko Uudellamaalla 40.

Lämmitysmuotojen osuus on Kirkkonummella hyvin erilainen kuin isoissa kaupungeissa, sillä kaukolämmöllä tuotetaan huomattavasti vähemmän energiaa kuin esimerkiksi Espoossa ja Helsingissä.  

Kirkkonummella kaukolämpö aiheutti ilmastopäästöistä 14 prosenttia (Uusimaa 31).

Kirkkonummella sähkölämmityksen osuus oli 8 prosenttia (4) ja samoin öljylämmityksen 8 (4).

Kaukolämmön päästöjä nostaa Helsingin seudulla kivihiilen käyttö. Espoossa Fortum tavoittelee kivihiilestä luopumista vuonna 2025 kaukolämmön tuotannossa. Eteläiselle Kirkkonummelle kaukolämpö tulee Fortumilta Espoosta.

Kirkkonummen kunta on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään 80 prosenttia vuoden 2007 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Tavoitetta helpottaa laskennallisesti se, että päästöt 2007 olivat poikkeuksellisen korkeat ilmeisesti kylmästä talvesta johtuen.

Kirkkonummen ilmastopäästöt olivat 178 tonnia vuonna 2017 ja kymmenen vuotta aiemmin 238 tonnia.

(27) kommenttia
Kommentit (27)

Kommentit (27)

Tampereella julistetaan jo ilmastohätätilaa, eikö Kirkkonummelakin voitaisi? Olemme tuhon partaalla, meillä on maksimissaan 10 vuotta aikaa tehdä asialle jotain!
Kunnallinen hätätilanjulistus
Kuinkahan moni siirtyi auton käyttäjäksi, kun suorat bussivuorot helsinkiin lakkautettiin?
alapo
Rukiveer on kyllä aivan oikeessa kaikki täältä hädetään pois kuinka voi päättäjillä olla niin erikoinen ajattelutapa ja vielä muut vastustajat
kyllä on markkinat
Älkääs nyt! Ei pidä aina valittaa. Kirkkonummihan on ollut edeltäkävijäkunta jo kymmeniä vuosia. Vihervasemmistolainen umpimielinen kaavoitus, "sata" palokuntaa, valtaosa poliiseista vietiin ajat sitten Espooseen, yritystoiminnan tukeminen lakkautettu ennen niiden keksimistä, rautatietä vastustetaan kun villissä lännessä ja kielipolitiikka kaiken fiksun päätöksenteon jarruna. Tähän vielä lisätään luontoarvoina liito-oravan papanat, meriuposkuoriaiset ja elunoiden ylikäytävät sekä koirapuistot. Hyvin menee, mutta menkööt.
Rukiveer
Autoilua rajoitettava muuttamalla kaikki pysäköinti maksulliseksi. Myös parkkipaikkojen määrää vähennettä ja nopeusrajoitukset reilusti alas. Lisää automaattivalvontaa! Myös töyssyjä rakennettava nopeasti.
Päästötalas
Autojen tarpeettoman tyhjäkäytön lopettaminen olisi helppo tapa puhdistaa ilmaa. Enemmistö autoista lähtee hyvin käyntiin, vaikka mottorin välillä sammuttaisi, dieselitkin. Sen pitäisi olla automaattitoiminto, että kun pysähtyy, sammuttaa samalla moottorin, jos on tarkoitus, että joku nousee autoon tai autosta heti tai kohta. Sitäkin näkee vielä, että jokin työkone on käynnissä, kun omistaja on kahvilla. Kone on kuin tyrkyllä kenelle tahansa, jota kiinnostaa.
Polttoainettakin säästyy
Tekoja ei puheita on herralla melkoiset perustelut eikö tämä kylä kuihdu taas pienemmälläkin vikinällä
Anonyymi
Kirkonummen päättäjät voisivat katsoa peiliin ja tehdä oikeasti jotain ilmaston puolesta eikä vain asettaa ohjelmiin tavoitteita ilman tekoja.

Aivan alkuun tarvitaan täydellinen stoppi uudelle rakentamiselle. Mitä enemmän ihmisiä täällä asuu, sitä enemmän tulee päästöjä. Kunnalla on alueellaan kaavoitusmonopoli ja sitä tulisi hyödyntää. Uuden rakentaminen synnyttää huomattavan määrän päästöjä ja kuormittaa muutenkin ympäristöä, uudet asukkaat puolestaan edellyttävät lisää palveluita ja liikennettä. Eli tavoitteeksi tulisi ottaa väestön nollakasvu ja kaavoitus seis heti!

Toinen merkittävä päästöjen lähde on yksityisautoilu. Kirkkonummi voisi olla edelläkävijä asiassa ja vaiheittain alkaa rajoittamaan autoilemista kuntarajojensa sisällä omistamillaan tieosuuksilla. Tarvitaan lisää panostuksia joukkoliikenteeseen ja pyöräilymahdollisuuksiin. Elämiseen välttämättömien tavaroiden ja ruoan kuljettaminen tulee mahdollistaa, mutta kaikesta muusta tieliikenteestä tulisi päästä eroon pitkässä juoksussa hinnalla millä hyvänsä.

Kolmas konkreettinen toimi jonka poliitikot voisivat pistää toteutukseen on lähteä ajamaan eläinten pitämisen kieltämistä osana kotitalouksia. Tämä koskee sekä lemmikki- että maatalouseläimiä, ml. hevoset. Koirat, kissat, lehmät ym tuottavat vuosittain huomattavia määriä co2-päästöjä. Kunta voisi tässäkin profiloitua strategiansa mukaisesti rohkeana ja ennakkoluulottomana edelläkävijänä ja nostaa asiaa esille julkisesti paineen saamiseksi eduskuntaan. Koiraveroa voitaisiin alkaa perimään korotetusti ja sillä kerätyillä rahoilla tulisi kompensoida ilmastohaittoja.

Keinoja on monia, mutta kuka lähtisi näitä toteuttamaan? Tulevissa kuntavaaleissa mittautetaan todellisiin ilmastotekoihin valmiina olevien ehdokkaiden suosio!
Tekoja, ei puheita!
Pyöräteitä joka paikkaan kiitos! Täällä olisi heti yksi pyöräilijä lisää.
laiskuri
Täältä ei pääse junalla eikä pussilla ihan joka kolkasta ja työpaikathan täältä häädetään pois ja halukkaat aina ruksi päälle on systeemi
Tällai täällä
Ei HSL voi laskea hintoja, sen pitää investoida kehittyäkseen edes jollain tasolla palveluiden osalta. Lippujen hinnat on ihan ok ja liikennöinti tiheys hyvä huomioiden millainen maalaiskylä Kirkkonummi on. Jos valitsee asuinpaikkansa siten, että auto pitää olla, niin auto sitten pitää olla. Yritetään muistaa, että emme ole Espoo ja Helsingiksi emme tule.
Autoileva julkisten käyttäjä
Päästöt vähenee edelleen kun työpaikat katoavat kasvukeskuksiin.
Eikä nykyhallituksen toimilla ole ainakaan helpotusta tulossa.
Kunnassa ei ole vuosiin tullut uutisia työpaikkoja tuovasta suuremmasta investoinnista.
Ajatellen.
Portti kivenlahden sillalle päästäis vanhaan malliin niin olisi nämä kitisijät onnellisia
Olis tosi vihreetä
HSL voisi oikeasti laskea lippujen hintaa, ei vain "kosmeettisesti". Kirkkonummi on iso kunta ja välimatkat sen mukaiset. Halvemmaksi tulee oman auton käyttö. Valitettavasti. Jos työmatkaan julkisilla kuuluu 3 vaihtoa ja aikaa 1,5h ja autolla hurauttaen alle 30min niin valinta on helppo.
HSL ei toimi
Kirkkonummen sisäisessä liikenteessä D maksaa 30 vuorokauden lippu vähän vaille 60 euroa, sillähän saa kokonaista 38 l bensaa.
Anonyymi
Sisäisten bussilippujen hinnatkin on kohtuuttomat. Eikä tässä kunnassa kovin herkästi normi työssä käyvä ihminen ilman autoa pärjää. Suunnittelu ontuu pahasti kun palvelut on niin levällään.
Ja kyllä sen saastuttamisen vähentämisen voi aloittaa täältä. Vaikkapa lopettamalla sen joka keväisen roskien polton pihoilla.
T
On se tämä suomi kyllä erikoinen maa kun parantaa koko mailman eiköhän ne saastuttajat löydy jostain muualta
Anonyymi
Kielletään yksityisautoilu

olet väärässä valitettavasti. Jakeluautot, kuormaautot, rekat ja bussit pitäisi kieltää niin ihmiset muuttaisi pois kunnasta ja siitä tulisi todella vihree.
Mitä pienempi kunta sitä isommat ovat tavoitteet ja kuka kärsii, joo asukkaat.
Kaikki ei asu asemalla.
Kirkkonummi voisi kieltää kaiken autoilun kuntarajojensa sisällä, näin kunnianhimoiset tavoitteet saavutettaisiin ja ilmasto pelastuisi.
Kielletään yksityisautoilu
Meillä vähenisi autoilu välittömästi, kun saataisiin pyörätietä jatkettua Överbyntietä Siuntion suuntaan.
Fillarilla asemalle ja kouluun
Ei tällainen kunta pelaa ilman autoilua.
SMK
Biokaasuasema kirkkonummelle niin voisi ajella ilmastoystävällisesti.
Zinja
Autot pois näiltä jotka pitää sitä suurinta meteliä eivät ainakaan näytä esimerkkiä turhaa vouhotusta ei suomi tätä mailmaa pelasta
Elämisen vaikeuttajat
Se joka on suunnitellut keskustan liikenteen eikö teitä yhtään hävetä
Kari tohvila
Se on juuri täällä kirkkonummella ongelma kun kaikki on niin hajallaan, kaupat,harrastukset jne asutukseen nähden että normi työssäkäyvälle perheelliselle on todella haastavaa pystyä hoitamaan mitään järkevästi ilman autoa, mieluusti sitä varmaan moni myös ottaisi sähköversion käyttöön jos siihen olisi mahdollisuus..
Carman
Niinpä niin, Kiina se vaan rakentaa hiilivoimaa ja Suomi kurjistaa itseänsä hengiltä näillä överiksi menevillä päästötavoitteillaan. Ei kannattaisi olla mallioppailas - tässäkään asiassa.
Ajattelija
Lisää vaan satsausta kävelijöihin ja pyörällä liikkumiseen. Keskustassa voi hyvin hoitaa päivittäiset asiat ilman autoa. Myös autojen tyhjäkäynti parkkipaikoilla kuriin!
Ilmastoteko

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä