Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Kirkkonummen ilmastopäästöt ovat laskussa – tiukat tavoitteet vaativat erityistä huomiota autoiluun
10.02.2020
18:08
(27) kommenttia
Kirkkonummen ilmastopäästöt ovat laskussa – tiukat tavoitteet vaativat erityistä huomiota autoiluun
Kirkkonummi on ilmastotavoitteissaan paremmalla lasku-uralla kuin Uudenmaalla keskimäärin. Tieliikenteen päästöt ovat kuitenkin selvästi koko maankunnan tasoa korkeammat.
Kirkkonummen ilmastopäästöt vähenivät tuoreimpien laskelmien mukaan vuonna 2017 edellisvuoteen verrattuna 5 prosenttia ja kymmen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna 25 prosenttia.
Prosenttiluvut ovat 2-4 prosenttiyksikköä korkeammat ja paremmat kuin koko Uudellamaalla.
Suomen ympäristökeskus on julkaissut uuden laskentamallin, jossa voidaan verrata kaikkien kuntien kasvihuonepäästöjä.
Kirkkonummen ilmastopäästöissä korostuu tieliikenteen osuus, joka oli 34 prosenttia kunnan kokonaispäästöistä. Uudellamaalla vastaava prosenttiosuus oli 28.
Autoilun päästöjen osuus on tyypillisesti sitä suurempi mitä harvaanasutumpi kunta on ja kuinka paljon joukkoliikennettä käytetään.
Pienimmät asukaskohtaiset päästöt Uudellamaalla olivat kaupunkirakenteeltaan tiiviissä, junaradan varrella sijaitsevassa Järvenpäässä.
Aiemmissa laskelmissa joidenkin kuntien liikennepäästöjä kasvatti pääväylien läpiajoliikenne, joka on nyt rajattu pois laskelmista.
Kuntakohtaisissa laskemissa tieliikenteen ohella suurin päästölähde on lämmitys. Kuntalaskelmissa ei ole vertailu teollisuuden ilmastopäästöjä.
Kirkkonummella lämmityksen osuus päästöistä oli 2017 noin 36 prosenttia ja koko Uudellamaalla 40.
Lämmitysmuotojen osuus on Kirkkonummella hyvin erilainen kuin isoissa kaupungeissa, sillä kaukolämmöllä tuotetaan huomattavasti vähemmän energiaa kuin esimerkiksi Espoossa ja Helsingissä.
Kirkkonummella kaukolämpö aiheutti ilmastopäästöistä 14 prosenttia (Uusimaa 31).
Kirkkonummella sähkölämmityksen osuus oli 8 prosenttia (4) ja samoin öljylämmityksen 8 (4).
Kaukolämmön päästöjä nostaa Helsingin seudulla kivihiilen käyttö. Espoossa Fortum tavoittelee kivihiilestä luopumista vuonna 2025 kaukolämmön tuotannossa. Eteläiselle Kirkkonummelle kaukolämpö tulee Fortumilta Espoosta.
Kirkkonummen kunta on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään 80 prosenttia vuoden 2007 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Tavoitetta helpottaa laskennallisesti se, että päästöt 2007 olivat poikkeuksellisen korkeat ilmeisesti kylmästä talvesta johtuen.
Kirkkonummen ilmastopäästöt olivat 178 tonnia vuonna 2017 ja kymmenen vuotta aiemmin 238 tonnia.
Kommentit (27)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (27)
Aivan alkuun tarvitaan täydellinen stoppi uudelle rakentamiselle. Mitä enemmän ihmisiä täällä asuu, sitä enemmän tulee päästöjä. Kunnalla on alueellaan kaavoitusmonopoli ja sitä tulisi hyödyntää. Uuden rakentaminen synnyttää huomattavan määrän päästöjä ja kuormittaa muutenkin ympäristöä, uudet asukkaat puolestaan edellyttävät lisää palveluita ja liikennettä. Eli tavoitteeksi tulisi ottaa väestön nollakasvu ja kaavoitus seis heti!
Toinen merkittävä päästöjen lähde on yksityisautoilu. Kirkkonummi voisi olla edelläkävijä asiassa ja vaiheittain alkaa rajoittamaan autoilemista kuntarajojensa sisällä omistamillaan tieosuuksilla. Tarvitaan lisää panostuksia joukkoliikenteeseen ja pyöräilymahdollisuuksiin. Elämiseen välttämättömien tavaroiden ja ruoan kuljettaminen tulee mahdollistaa, mutta kaikesta muusta tieliikenteestä tulisi päästä eroon pitkässä juoksussa hinnalla millä hyvänsä.
Kolmas konkreettinen toimi jonka poliitikot voisivat pistää toteutukseen on lähteä ajamaan eläinten pitämisen kieltämistä osana kotitalouksia. Tämä koskee sekä lemmikki- että maatalouseläimiä, ml. hevoset. Koirat, kissat, lehmät ym tuottavat vuosittain huomattavia määriä co2-päästöjä. Kunta voisi tässäkin profiloitua strategiansa mukaisesti rohkeana ja ennakkoluulottomana edelläkävijänä ja nostaa asiaa esille julkisesti paineen saamiseksi eduskuntaan. Koiraveroa voitaisiin alkaa perimään korotetusti ja sillä kerätyillä rahoilla tulisi kompensoida ilmastohaittoja.
Keinoja on monia, mutta kuka lähtisi näitä toteuttamaan? Tulevissa kuntavaaleissa mittautetaan todellisiin ilmastotekoihin valmiina olevien ehdokkaiden suosio!
Eikä nykyhallituksen toimilla ole ainakaan helpotusta tulossa.
Kunnassa ei ole vuosiin tullut uutisia työpaikkoja tuovasta suuremmasta investoinnista.
Ja kyllä sen saastuttamisen vähentämisen voi aloittaa täältä. Vaikkapa lopettamalla sen joka keväisen roskien polton pihoilla.
olet väärässä valitettavasti. Jakeluautot, kuormaautot, rekat ja bussit pitäisi kieltää niin ihmiset muuttaisi pois kunnasta ja siitä tulisi todella vihree.
Mitä pienempi kunta sitä isommat ovat tavoitteet ja kuka kärsii, joo asukkaat.
Kommentoi