(2) kommenttia

VR kehuu: Uusi express-juna Hki-Turku ollut menestys

VR ajaa päivässä Helsinki-Turku-väillä kaksi junavuoroa, jolloin juna ei pysähdy Pasilan ja Kupittaan välillään missään.

VR kertoo, että uusi nopea Helsinki-Turku –juna on ylittänyt matkustajatavoitteensa runsaassa kuukaudessa. Aamuin ja iltapäivisin kulkeva junavuoro ei pysähdy edes Karjaalla.

Uusi express-juna tuli samaan aikaan liikenteeseen, kun VR:n lopetti lähes kokonaan kaukojunien pysähtymisen Kirkkonummella ja liikenneministeriön maksama Y-junan liikenne Karjaalle päättyi.

Helsingin ja Turun välisen express-junan liikennöinti vaikutti siihen, että Siuntioon ei saatu enää  kahta suosituinta Y-junavuoroa kello 8:n ja 16:n aikoihin. (Lue: Viisykkönen 29.1.)

VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Antti Tuominen sanoo, että asiakkaat ovat ottaneet uuden 20 minuuttia nopeamman Turun-junavuoron omakseen; junien täyttöaste on ollut yli 70 % ja ne ovat olleet yli 90 %:sti aikataulussaan.

− Nopeutamme matkantekoa siellä, missä se on mahdollista ja missä mahdollisimman moni matkustaja hyötyy siitä. Maaliskuussa aloitettu nopea Turku Express on ylittänyt tavoitteensa lyhyessä ajassa, mikä antaa suuntaa nopeudella saavutettaville hyödyille, Tuominen toteaa.

− Hinta ja matka-aika vaikuttavat eniten siihen, valitaanko juna kulkuvälineeksi. Alkuvuonna pysyvästi laskemamme hinnat ovat lisänneet junan suosiota jo merkittävästi, lähes 250 000 matkustajaa viime vuotta enemmän on jo valinnut junan matkustusmuodokseen, sanoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen

VR kertoi maanantaiaamuna uusista nopeutetuista junavuoroista muun muassa Ouluun. Rantaradalla ei ole tulossa junaliikenteeseen uusia muutoksia.

Turku Express jää Kupittaan asemalla tehtävien rakennustöiden vuoksi kesätauolle 20.6.-11.9.

(2) kommenttia
Kommentit (2)

Kommentit (2)

No tämä nyt tuskin oli kenellekään yllätys. Totta kai suora ja nopeahko junayhteys saa matkustajia. Mutta aika suurin uhrauksin tämä tapahtui, ainakin jos satut asumaan rantaradan varrella jossain muualla kuin Turussa tai Helsingissä. Tosin VR:äähän tämä ei luonnollisesti kiinnosta.
Matkustaja
Liikenteen isoa kuvaa tarkasteltaessa ei voi kuin ihmetellä nykykehitystä: julkisten kulkuvälineiden vaihtoehdoista ja vuoroista leikataan sekä matka-aikaa kasvatetaan. Samaan aikaan ollaan liikenneministeriössä ehdottamassa autoteiden yhtiöittämistä jonka toiminnan maksaisivat kaikki tasamaksulla (siis kaikki maksaisivat saman verran tulotasosta riippumatta, vrt. nykyinen veronmaksukykyyn perustuva valtion rahoitus). Bernerin esityksestä ei selvinnyt mikä on näiden kahden liikennemuotojen suhde keskenään, mutta villi veikkaus on että kalliimmaksi tulee uusi systeemi jos ei kuluttajansuojaa ja kansalaisten perusoikeuksia mitenkään oteta valmistelussa huomioon (esim. autoveronhan piti olla tilapäinen alunperinkin, nyt jo lähemmäs 60 v. voimassa ja korotusvaraa on aina löytynyt).

VR:n kohdalla taas edelleen ihmettelen miten nykyaikana, jolloin tiedon keruulla ja sen analysoinnilla varmistetaan että panokset menevät oikeaan osoitteeseen tuoton kannalta, niin VR:n kaltainen, kannattavuutta korostava laitos voi jättää asemakohtaiset käyttäjämäärät täysin huomioimatta ja analysoimatta, ja sen sijaan perustelee toimintaansa tietyille vuoroille myytyjen (halpuutettujen) lippujen määrillä? Ja ilman minkäänlaista kontrollia lippujen, niiden käyttäjien ja käytettyjen asemien suhteen ja niihin perustuvaa analytiikkaa tehdään näitä ratkaisuja? Taitaa VR:llä olla kannattavuus hieman liiankin hyvä kun ei kaikkien matkustajien raha enää kelpaa edes johdon palkkioihin...
RR

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä