(15) kommenttia

Ylikulkusiltaa suunnitellaan uusiksi ja hanke venyy – Vaihtoehdot: Säilyykö penger vai jatketaanko siltaa?

Seuraavaksi mietitään kuinka pitkä uudesta Kirkkonummentien sillasta suunnitellaan ja kuinka paljon vanhaa pengertä jätetään.

Kirkkonummentien uudesta ylikulkusillasta tehdään uusia suunnitelmia, joilla hintaa pyritään saamaan alaspäin. Samalla hanke viivästyy edelleen.

Kirkkonummen kunnanhallitus päätti maanantai-iltana, että menossa oleva urakkakilpailu keskeytetään. Samaan johtopäätöksen on tullut myös Väylävirasto, joka rakennuttaa sillan.

Kynnyskysymykseksi nousi siltahankkeessa hinta-arvio, joka on kytköksissä suoraan siihen, kuinka pitkä uudesta nelikaistaisesta sillasta tehdään.

Kustannusarvio on noin 11 miljoonaa euroa, kun taas kunta oli varautunut hankkeeseen 7,5 miljoonalla.

Vanhoissa suunnitelmissa silta on peräti yli neljä kertaa pidempi kuin nykyinen. Siltasuunnitelmat ovat vuodelta 2014.

Kunnanhallitus päätti, että sillasta laaditaan uusia viitesuunnitelmia, joissa sillan pohjoispää on lyhyempi kuin alkuperäisissä suunnitelmissa. Siinä tapauksessa silta ei ulottuisi Kauppakeskus Kirsikan Galleriakäytävälle saakka.

Pitkällä pohjoispään siltaratkaisulla on haluttu mahdollistaa kauppakeskuksen laajentuminen Kirkkonummentien alle, mistä on kaavoitus menossa. Myös kaupunkikuvaa on pidemmällä sillalla haluttu keventää ja parantaa.

Eteläpäässä siltasuunnitelmaa on jo aiemmin mietitty lyhyemmäksi. Aikaisemmin oli kaavailtu, että siltakannen alle olisi suunniteltu esimerkiksi pysäköintipaikkoja Munkinmäen uusille kerrostaloille, joista on kaavoitus menossa.

Sillasta tulee MUnkinmäen päässä joka tapauksessa nykyistä pidempi, koska hankkeessa varaudutaan lisäraiteiden rakentamiseen.

Hanke jatkuu nyt siten, että Väylävirasto teettää uusia suunnitelmia ja tuo ne Kirkkonummen kunnalle nähtäväksi.

Hankkeen aikataulu on jo pari kertaa siirtynyt. Aluksi puhuttiin, että silta olisi valmis jo ensi vuoden kesällä. Sittemmin aikataulu siirtyi ensi vuoden lokakuuksi.

Hanke menee seuraavaksi jonkun suunnittelutoimiston tehtäväksi. Aluepäällikkö Erkki Mäkelä Väylästä arvio, että uusia suunnitelmia voitaisiin saada kesän jälkeen.

Suunnittelutoimistot ovat Mäkelän mukaan nyt täystyöllistettyjä ja tarvittaisiin pieni ihme, jos suunnittelu saataisiin johonkin työn alle heti.

Sen jälkeen kunta ottaa hankkeeseen taas kantaa ja tekee päätökset muun muassa kustannusarviosta.

Kirkkonummen kunnan osalta päätökset jäävät seuraavalle valtuustolle, joka aloittaa elokuun alussa.

Kunnan päätösten jälkeen Väylävirasto voi uudestaan kilpailuttaa urakoitsijan, joka aiempien päätösten mukaan toteuttaa myös sillan lopullisen suunnittelun.

> Siltahanke meni solmuun valtuustossa – Väyläviraston edustaja piti Kirkkonummen toimintaa sekavana (Viisykkönen 19.4.)

(15) kommenttia
Kommentit (15)

Kommentit (15)

Päättäjät monasti ajattelevat asioita ihan vaan omalta tai kaveriensa kannalta ja niin varmaan tässäkin tapauksessa ja lopputulos on aina lähestulkoon huono....
Staffan
On se ihmeellistä miten valtuutetut tässä asiassa miettivät kustannuksia, mutta eivät missään muussa. Onko se helpompaa hyväksyä 10 halpaa millin projektia joilla ei saa mitään kuin se Kirkkonummen tärkeimmän infran palanen?

Ei ollut kukaan kyselemässä kun tehtiin miljoonan euron pyörätie Prismaan. Ei tunnu olevan mitään perspektiiviä näillä edustajilla.
Lyhyt matikka
Kannattaa varmaan ottaa muuta konsultti lisää eiköhön siihen saada joku milli lisää
Anonyymi
Hanke menee *jonkun* suunnittelutoimiston tehtäväksi.

Jonkun suunnittelutoimiston. Jonkun.

Öö, onko siis ihan yhdentekevää kuka sillan suunnittelee? Paljonko tämä lisäsuunnittelu ja vatulointi maksaa? Olisiko kuitenkin edullisempaa vain aloittaa uudistaminen nykyisellä suunnitelmalla, kuin suunnitella lisää ja vatvoa asiaa.
Anonyymi
Ihan hyvä ettei joka hankkeessa ole piikki auki ja miljoonat sen kun lentelee... Mielestäni ryhdikäs teko.
Raha ei kasva puussa
Ikävää ellei peräti surkeaa, että tällaisen päätöksen tekeminen muuttuu puoluepolitiikaksi...
Uffe
Kunnanhallituksen viisaat vaikuttajat vaikuttavat varsinaisilta tuuliviiriltä. Ollako jaa vai ei vai eikö ollenkaan vaiko vain tyhjää. Onhan viikko pitkä aika haistella sometuulia.
Vaalinummi
M Berg, kyllä moni "päättäjä" perehtyy asioihin vähän tai ei lainkaan. Tai luetunymmärtämisessä on ongelmia. Kävin aikanaan seuraamassa joitakin valtuuston kokouksia takarivistä. Nehän ovat kuntalaisille avoimia (ennen koronaa). Huomioita: moni valtuutettu kyseli asioita, jotka oli jo kirjoitettu esityslistan pykäliin. Eli vastaukset olivat olleet saatavilla heti esityslistan saamisen jälkeen. Toinen havainto oli, että hyvin moni valtuutettu tutkaili läppäriltään iltapäivälehtien sivuja tai lueskeli someaan kokouksen aikana. Multitaskaajiako? Totuuden nimissä kuitenkin: monta ahkeraa ja paneutuvaakin löytyy.
Kyläläinen
Vanha silta toimii ihan hyvin, vai missä ongelma? Kaikki keskustan henkilöautoliikenne voitaisiin ohjeistaa liikennöimään Tolsan tai Masalan kautta niin kaikki olisi hyvin tyytyväisiä...
Olli, rkm
Kokouspöytäkirja löytyy täältä

http://kirkkonummi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2021708-4

”Jatkokäsittely sai 18 ääntä ja palautusehdotus sai 32 ääntä, 1 poissa. Asia päätettiin palauttaa uudelleen valmisteltavaksi.

JAA äänestivät: Kilappa Antti, Salonen Antti, Hakapää Minna, Männikkö Kim, Pekka M. Sinisalo, Aintila Anna, Anneli Granström, Patrik Lundell, Aallonharja Piia, Utriainen Elina, Bergholm Irja, Salminen Ville, Noora Piili, Saloranta-Eriksson Outi, Kajanti Carl-Johan, Björk Tony, Syväniemi Anni-Mari ja Hedberg Hans.

EI äänestivät: Rehn Pekka, Uimonen Jarmo, Rita Holopainen, Kylmänen Anna, Kämpe-Hellenius Jerri, Engström Miika, Orko Maarit, Hanna Haikonen, Tammi Jukka, Veikko Vanhamäki, Erkki Majanen, Basilier Linda, Suominen Tero, Myllyniemi Markus, Seppälä Ulla, Kati Kettunen, Ari Harinen, Kaurila Matti, Ulf Kjerin, Vahasalo Raija, Lehtinen Pirkko, Björkqvist Eja, Petäjäjärvi Krista, Hyvärinen Reetta, Timo Haapaniemi, Åström Kim, Huhmarniemi Saara, Pekka Oksanen, Fleming Johanna, Ronkainen Petri, Anna-Mari Toikka, Frantsi-Lankia Marjut”
Sepänkannaksen tähystäjä
Sillan eteläpään alle saisi rakennettua helposti 100-200 auton parkkipaikka. 4000m2. Säästyneet tilat toisi lisää rakennusoikeutta jota kunta voisi myydä. 2 miljoonaa.
Pohjoispäähä sillan alle tulisi myös noin 4000m2 tilaa. Tästäkin tulis rahaa kun kunta myy rakennusoikeutta ja vielä maavuokraa tilalle. Toinen 2 miljoona?
Tämä on kai ollut alkuperäinen tarkoituskin.
Ihmettelen näitä valittuja luottamushenkilöitä. Paperia ja tietoa on varmaan vuosien varrella tullut kotiin aiheesta. On ollut tilaisuutta lukea ja tutustua vuosikaupalla. Nyt kun pitää tehdä päätöksiä niin osoittautuu että ei joko ole tutustuttu tietoihin tai sitten ei ole ymmärtänyt mitään asiasta.
Äänestäjien pitäisi kyllä osata vetää vähän johtopäätöksia näistä "luottamushenkilöistä".
Mistä löytyy äänestyspäätöksiä asiasta. Olisi kiva tutkia.
M Berg
Olisiko kannattanut tehdä asialle jotain vuonna 2014 kun suunnitelmat tehtiin?
Silloin ehkä 7,5 miljoonaa olisi riittänyt.
Anonyymi
Laittakaa ihmiset muistiin nämä kaksi summaa. 1- 7,5 miljoonaa. 2- 11 miljoonaa. Sillä kumpikaan ei riitä siltaan. Taas siiretään ja hinta nousee.
Taas kerran.
Taas suunnitteluun muutama satatonnia...
Ei tunnu missään vai??
Eikö voitaisi tehdä jatkettavaa siltaa? (sillanrakennuksesta en paljoakaan tiedä)

Eli rakennetaan nyt silta vain vähän pitempänä kuin se nyt on, niin että rautatie 4-raiteella ja ne kaksi tietä jalkakäytävineen mahtuisi siihen alle. Ja jätetään siis penkereet sillan molemmille puolille.

Suunnitellaan silta siis paloissa rakennettavaksi. Ensivaiheessa tehdään sitten sillan keskiosa ja sen molempiin päihin anturat yms muuta tarvittavaa alkurakenteita joihin sitten voisi myöhemmin, kun käyttötarkoitus ja maksajat selvillä, rakentaa sillan jatkeet sekä etelä että pohjoispäässä. Lisäkustannus vähän isommasata anturasta ym. on tuskin kovin merkitttävä sillanrakennuksen kustannukseen suhteutettuna.

Ainahan paloissa rakentaminen on kallimmpaa kuin kerralla, mutta kun käyttötarkoitukset syntyvälle tilalle ovat näin hämärän peitossa vielä niin tuskin nyt kannattaa jo sitoa merkittäviä resursseja moisiin. Mutta jätetään samalla optio tulevaisuutta varten.
Jerri Kämpe-Hellenius

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä