(13) kommenttia

Yksi ikuisuushanke saadaan rakenteille − uutta pyörätietä mutkaisen ja vaarallisen maantien varteen

Uusi pyörätieosuus on merkitty sinisellä. (kartta: Kirkkonummen kunta)

Jalankulku -ja pyörätietä päästään jatkamaan vihdoin Kirkkonummen keskustaajamasta pohjoiseen Volsintietä. Hankkeesta on puhuttu reilusti yli 10 vuotta.

Kirkkonummen kunta rakennuttaa uutta kevyenliikenteenväylää mutkaisen ja kapean Volsintien varteen vajaat 1,5 kilometriä.

Meikoon johtavan Myllykylän tienhaaraan on jo pitkään ollut erillinen väylä jalankulkijoille ja pyöräilijöille, mutta jatkoa on odotettu kauan.

> Lue: Vain yksi pyörätie hankkeilla (Viisykkönen 25.6.2013)

Väylää jatketaan Ingelsintielle saakka. Urakka alkaa ensi kuussa ja jatkuu vuoden verran.

Hanke maksaa noin 900 000 euroa, ja kunta maksaa koko laskun.

Normaalisti valtion teiden varrella olevat kevyenliikenteenväylät kuuluisivat ely-keskuksen maksaa, mutta valtiolta heruu hyvin nihkeästi rahaa hankkeisiin.

Siksi Kirkkonummen kunta on päättänyt maksaa hankkeen itse. Tosin suunnittelukustannuksista ely-keskus on maksanut puolet.

Jalankulku -ja pyöräteitä olisi Kirkkonummellakin hankelistoilla odottamassa useita.

Viimeksi on uusia kevyenliikenteen väyliä valmistunut Veikkolaan ja Lapinkylään.

> Koko kesän ollut tietulppa saadaan auki − uutta pyörätietä valmistuu 1,8 kilometriä (Viisykkönen 24.10.)

> Yliajo pisti vauhtia – vihdoin pätkä pyörätietä Veikkolasta etelään (Viisykkönen 10.3.2015)

Kirkkonummen kunnalla on syksyllä myös muutamia pienehköjä urakoita meneillään tai alkamassa.

Vanhalla Rantatiellä ja Överbyntiellä uudistetaan linja-autopysäkkejä.

Porkkalantielle rakennetaan parhaillaan tievalaistusta välille Vanha Porkkalantie–Friggesbyntie.

Sepänkyläntielle rakennetaan parhaillaan tievalaistusta välille Veklandentie–Masala.

Veikkolassa tehdään katu- ja vesihuoltosaneerausta Lammaskallion alueella. Urakka valmistuu runsaan vuoden kuluttua talvella.

Kohteiden urakoitsijana toimii Oy Göran Hagelberg Ab.

(13) kommenttia
Kommentit (13)

Kommentit (13)

Toivotaan että tien varrelle kaavoitetaan kerrostaloja tai isoja asuntoalueita, sillä omaan järkeen ei käy nykyisellä asukastiheydellä tuon rakentaminen millään prioriteetilla. Paljonko analyysit näyttivät kevytliikennettä tuonne?
Roope Jansson
Kyllä urakoitsija pystyisi rakentamaan kohteet nopeammin jos kunta niin päättää ja tekee maksuaikataulun sen mukaan. Urakoitsija ei ala tekemään kohteet valmiiksi jos rahat tulevat maksuun 3kk päästä. Jos jonkun mielestä Hagelberg on väärä ja liian kallis urakoitsija ehdottaisin että ehdottaja alkaisi itse maaurakoitsijaksi ja käärimään voitot itselleen.
Anonyymi
Hyvä alku. Mielellään väylä olisi saanut ulottua Volsin vanhainkodille saakka, jolloin Volsin kartano ympäristöineen, alueen luontokohteet, frisbeegolfin harrastuspaikka ja vanhainkoti vielä nykyisenä työssäkäyntialueena olisivat olleet pyöräillen saavutettavissa. Edelleen pidemmän aikavälin toiveena on Kirkkonummen oma sininen reittinsä, kevyen liikenteen reitti Humaljärven ympäri. Se reitti sisältäisi mahdollisuudet monenlaiseen virkistäytymiseen ja näkymän upeaan kirkkonummelaiseen, vanhaan kylämäiseen kulttuuriympäristöön sekä luonnonympäristöihin sen monissa eri ilmentymissä.
Juha Tarvainen, Vols
Eikös Masalaan pitänyt tulla liikenneympyrä Sepänkylän risteykseen. Muuttuiko suunnitelma vai unohtuiko ympyrä. Risteyksessä kyllä myllättiin mutta itse ongelma risteys ei yhtään muuttunut paremmaksi.
Miksi näin
Kyllä, väärä rakentaja ja liian kallis. Ei kannata edes aloittaa kun jää kesken tai ainakin työmaa on huonosti järjestelty. Ei tuollaisia kävelyteitä käytä enää kukaan, ei edes koululaiset. Kohta sitä kuitenkin pitää jo aurata ja korjata ja taas menee rahaa ja taas on huonosti työmaalla merkinnät. Tuuleekin koko ajan ja menee hiekkaa silmiin. Valot pois vaan tuvasta ja peiton alle.
Hankala maailma
Turha ainakaan odotella aitoja tai mitään muuta liikenteenohjaukseen liittyvää. Ellei sitten valita tilaajalle.
Anonyymi
Masalan työmaan pääsee kiertämään mistä? Täysin ala-arvoista toimintaa ainakin siellä. Kaivinkoneet, kuorma-autot ja tiekarhut pyörivät samaan aikaan tiellä kun koululaisten pitäis ylittää tie.... Työmaan "varasto alue" on kanssa melkoinen sekasotku.
No kunhan joskus ehkä saavat valmiiksi niin päästään noistakin eroon. Ainakin vähäksi aikaa...
Ö
Ihan hyvä. että suositaan paikallisia yrittäjiä mutta onko tuo tai muut vastaavat hankkeet järkeviä onkin sitten aivan eri juttu sillä tulevaisuuden ennustaminen on vain arvailua...?
Smör mamma sentään
Kyllä on uskomatonta rahankäyttöä, no kun ei ole päättäjien omaa rahaa hyvä mällätä meidän veronmaksajien rahoilla. Ei todellakaan mitään järkeä tuossa pätkässä!!
Just joo
900 000e ja 1,5km. Rakuntajana TAAS Hagelberg. Nyt kyllä haisee ja isisti. Kilpailuttaako kunta näitä projektejaan ollenkaan? Ja mitä hyötyä on kenellekään 1,5km pyörätien pätkästä????
Nyt ei kyllä kaikki ole rehellistä touhua
Hyvä kun Hagelit hoitaa. On kokeiltu muitakin, mutta tuntuu jäävän niiltä aina urakat kesken. Jos tuntuu työmaa alue hankalalta ajaa läpi niin suosittelen kiertämään sen. Hagelin jälki on kiitettävää ja tulee valmista. Oikeesti.
Sivusta katsoja
Kuinka kummassa Hagelberg pysyyy hoitamaan nämä kaikki projektit, joita on nyt kesken ja aluillaan? Ei kovin nopeasti etene yksikään, ilmeisesti siitä syystä kun on jokaisessa projektissa mukana...
Jessi
Onko kyseisellä liikkeellä monopoli kunnan infran rakentamisessa? Masalassa ainakin ollut melkoisen epäselvää toimintaa. Ei mitään liikenteenohjausta edes ruuhka-aikoina. Ihme ettei mitään ole käynyt.
Ö

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx