(6) kommenttia

Vihreää valoa junayhtiölle – Kirkkonummi menossa mukaan kehittämään uutta oikorataa

Akuutin koronakriisin keskellä tehdään myös hyvin kauaskantoisia päätöksiä. Helsinki-Turku -välisen uuden nopean radan suunnittelua varten syntyy hankeyhtiö.

Kirkkonummen kunnanhallitus hyväksyi maanantai-iltana esityksen Turun tunnin juna -hankeyhtiön osakkuudesta. Lopullisen päätöksen tekee valtuusto myöhemmin.

Hankeyhtiön osakkaiksi on tulossa radan varren kaupungit ja kunnat sekä valtio.

Kirkkonummen osuus yhtiöstä on 0,48 prosenttia ja perustamisvaiheessa osakkeita pitäisi merkitä noin 4 900 euron arvosta.

Seuraavan viiden vuoden aikana Kirkkonummi sitoutuisi rahoittamaan uutta hankeyhtiötä enintään 380 000 eurolla.

> Uutta oikorataa varten perustetaan hankeyhtiö – Kirkkonummi pääsee mukaan isojen joukkoon ”minisummalla” (Viisykkönen 14.2.)

Hankeyhtiön tehtävänä on huolehtia vain ratasuunnittelun loppuunsaattamisesta. Mahdollinen oikoradan rakentamispäätös tehdään vuosien kuluttua.

Meneillään oleva yleissuunnitelma ja itse ratasuunnitelma voisivat olla valmiina vuonna 2025. Aikataulussa ei ole huomioitu mahdollisia valituksia esimerkiksi kaavapäätöksistä.

> Oikoradan suunnittelu etenee: Veikkolan asemaa on hivutettu kohti asutusta, moottoritielle uusi liittymä (Viisykkönen 28.10.)

(6) kommenttia
Kommentit (6)

Kommentit (6)

Jouni, Porkkalassa ei ole rataa - tietääkseni. Itse asun pohjoisessa enkä usko Kirkkonummen saavan tästä juuri mitään. Ehkä tyhjä seisakkeen Veikkolaan, josta tunnin junat sujahtavat ohi. Hiilineutraalisuus ei ole välttämättä sama kuin junarata. Kuinka paljon ympäristöä, asuntoja ja luontoa tuhotaan tämän tieltä?
Tero
Mietin mistä riittää rahat (etenkin koronan aiheuttaman rahojen loppumisen jälkeen) rantaradan ylläpitoon. Mutta kun julkisista liikennehankkeista on kyse, ei ole mitään rajoituksia kustannuksille. Ratoja sinne ja tänne, maksoi mitä maksoi.
Mennään bussilla
Kaikki haluaa hiilineutraalia tulevaisuutta, jossa ei autot pörräisi ympäriinsä. Samaan aikaan vastustetaan kaikkia hankkeita, jotka sitä tukisi. Olisihan se ihan hirveää jos nummelasta ja veikkolasta pääsisikin junalla stadiin, eikä vaan kirkkonummen keskustasta ja masalasta, sehän voisi tarkoittaa että muuallakin on elämää.
a
Kirkkonummi ei tule hyötymään tuosta mitään, ei edes Veikkola. Pari seisaketta sinne voi aina rakentaa, mutta junat ei tule siinä pysähtymään. Vrt. Lahden rata ja pikku kunnat matkalla. Turha maksella toisten eduista.
Punaiset valot
Voi Tero kun Kirkkonummi on muutakin kuin Porkkala.
Jouni
Ei hyvä. Rantaradan kehittäminen parempi. Tämä tuhoaa liian monen ihmisen asunnon ja elinympäristön turhaan. Lisäksi Kirkkonummelle ei tästä ole mitään hyötyä. Käytetään nuo rahat paremmin kuntalaisten hyväksi
Tero

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx