(6) kommenttia

Veikkolan junaseisake vaatisi tuhansia uusia asukkaita – tavoitteena kerrostaloja ja pieni kyläkaupunki

Veikkolan junaseisake ja tämän hetkiset asukasmäärät lähistöllä. (kartta: Kirkkonummen kunta)

Espoo-Salo -oikoratahankkeen yhteydessä on edessä myös Veikkolan taajaman pitkän tähtäimen suunnittelu. Seisake ja lähijunaliikenne vaativat runsaasti joukkoliikenteen käyttäjiä.

Oikoradasta valmistuu vielä tänä vuonna yleissuunnitelma, joka edellyttää Kirkkonummen kunnalta rata-alueen kaavoitusta.

Ratalinjalle ja sen lähistöön on laadittu osayleiskaavaa, jossa merkittävin osa on Veikkolan junaseisakkeen kaavasuunnittelu.

Viime vuonna ratasuunnitelmissa seisakkeen paikkaa siirrettiin jo länteen päin lähemmäksi Veikkolan keskustaa.

> Oikoradan suunnittelu etenee: Veikkolan asemaa on hivutettu kohti asutusta, moottoritielle uusi liittymä (Viisykkönen 22.10.2019)

HSL:n suunnitteluohjeissa on määritelty, kuinka paljon junaseisakkeen lähistöllä olisi oltava asukkaita ja työpaikkoja, jotta joukkoliikenne junalla olisi kannattavaa.

Kilometrin säteellä suunnitellusta seisakkeesta on tällä asukkaita noin 1 150 ja 2,5 kilometrin etäisyydellä noin 5 000.

HSL:n mitoitusohjeiden mukaan 2,5 kilometrin säteellä seisakkeesta pitäisi pääkaupunkiseudun ulkopuolella olla vähintään 10 000 asukasta tai työpaikkaa.

Joukkoliikennetavoitteen saavuttamiseksi on kaavoituksessa osoitettu Veikkolassa yhden kilometrin säteelle seisakkeesta 3 000-4 000 asukkaan ja työpaikan lisäystä, nykyisen noin tuhannen asukkaan lisäksi.

Tavoite edellyttäisi seisakkeen välittömässä läheisyydessä tehokasta kerrostalovaltaista asumista.

Osayleiskaava on Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunnan käsittelyssä 23.4.

Nopean junayhteyden eli niin sanotun Tunnin junan suunnittelua varten on perustettu osakeyhtiön, johon Kirkkonummen kunta on menossa mukaan 0,5 prosentin osuudella.

Kirkkonummi sitoutuu rahoittamaan yhtiötä viiden vuoden aikana enimmillään 380000 eurolla. Kirkkonummen valtuusto päättää asiasta 20.4.

(6) kommenttia
Kommentit (6)

Kommentit (6)

Järjetön on koko tunninjuna/oikoradan suunnitelma.
Tunnin juna ei luontoarvoja eikä kulttuurimaisemia kunnioita.
Radan suunnitelma ei noudata vihreitä arvoja, koska radan alle jäisi valtavat määrät arvokasta luontoa ja kulttuurimaisemaa, kiinteistöjen pakkolunastuksista puhumattakaan.
Eikä ainoastaan täällä Helsingin päässä. Salossa radan alle jäisi kaupungin arvokkaimmat kulttuurimaisemat.
Alkuperäisasukas Veikkolasta
Olisko kannattanut käyttää nekin Eurot rantaradan liikenteeseen? Siellä kun on kiskot jo olemassa. Ei Veikkolasta mitään kaupunkia tule vaikka rata joskus tuliskin. Espoo vaan laajenee radan varressa.
Anonyymi
Asun veikkolassa ja asia ei kiinnosta pätkän vertaa, turhaa vouhotusta. Ei sitä rataa tule ainakaan ennenkuin kolmekymmentä vuotta on kulunut, jos silloinkaan. Annetaan ”viisasten päättäjien” hoitaa huuhaansa.
Tarja
Älkää nyt kiusatko veikkolalaisia! Antakaa ne eurot muuhun Veikkolan toimintaan ja palauttakaa junayhteys Kirkkonummelta Karjaalle ja Turkuun. Vai meinaatteko kääriä rantaradan rullalle? Myydä romurautana? Tai kuten eräät, varastavat - kuten Sallassa.
Erkki J.
"Uusi-Veikkola" rakentunee sitten radan varteen. Muutenkin typerä tuo etäisyysmittari, kun ottaa huomioon vain linnuntietä mitatun etäisyyden. Ei huomioi lainkaan luonnollisia kulkuesteitä. Motaria ei ylitetä/aliteta joka kohdasta tai vesistöjä. HSL voisi päivittää paikkatieto osaamisensa..
Hyvä infra, hyvä mieli
Veikkolalaiset tulevat taistelemaan verissä päin, ettei 1960-lukumainen idyllinsä tule muuttumaan. Tulitikut ja bensakanisterit ovat jo valmiudessa kerrostalosuunnitelmien varalle.
jyrkkä EI kasvulle

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx