(8) kommenttia

Vammaisten ja vanhusten taksimatkoista syntyi kiista – Saako kunnan laskuun ajaa myös Helsinkiin ja Vantaalle?

(arkistokuva)

Kunnan korvaamista matkoista on tullut kiistaa jo heti valtuustokauden alkajaisiksi. Kysymys on kuinka laajalla alueella kunnan laskuun voi matkustaa.

Kunta korvaa vammais- ja sosiaalihuoltolain mukaisia taksimatkoja tietyn määrän vammaisille ja ikäihmisille, jotka eivät omin avuin pysty kunnolla liikkumaan.

Matkat on tarkoitettu muun muassa omien asioiden hoitoon ja virkistykseen. Aivan välttämättömät matkat kuten sairaalaan, korvataan Kelan kautta.

Tähän saakka alue, jolla matkoja on saanut tehdä, on Kirkkonummi, Espoo, Vihti ja Siuntio.

Kirkkonummen perusturvalautakunta päätti kaksi viikkoa sitten, että myös Helsinki ja Vantaa otetaan mukaan matkustusalueeseen. Päätös syntyi äänin 6-4.

Päätöstä perusteltiin sillä, että matkoihin oikeutetuilla henkilöillä kulttuuri- ja virkistysmahdollisuudet laajenevat sekä lentämällä tai laivalla matkustettaessa täytyy lähteä Vantaalta tai Helsingistä.

Asia tulee vielä kunnanhallituksen pöydälle, koska puheenjohtaja Timo Haapaniemi (kok.) päätti käyttää otto-oikeutta lautakunnan päätökseen.

Asiassa on nostettu esille vanha Korkeimman hallinto-oikeuden päätös, jonka mukaan henkilö voi hoitaa päivittäiset asiansa Kirkkonummella ja sen naapurikunnissa.

Helsinkiä ei ole pidettävä Kirkkonummen toiminnallisena lähikuntana pelkästään henkilön tarvitsemien palveluiden tai siellä tarjolla olevien Kirkkonummea ja sen naapurikuntia laajempien kulttuuri- ja virkistyspalvelujen vuoksi, oikeus linjasi vuonna 2014.

Tähänkään saakka korvattava matkustusalue ei ole ollut ehdoton. Esimerkiksi lentokentälle tai Helsinkiin on voinut perustelluista syistä saada korvattavan matkan.

Vammaisasiakkailla on lakisääteinen oikeus 18 yhdensuuntaiseen matkaan kuukaudessa. Keskimäärin oikeudesta käytetään Kirkkonummella kunnan kokemusten mukaan reilu kolmannes.

Jos matkustusaluetta laajennetaan ja jos kaikki noin 700 asiakasta tekevät vuodessa yhden edestakaisen matkan Helsinkiin, kustannuslisä on yli 100 000 euroa, kunnassa on laskettu.

Jos puolestaan joka kuukausi puolet asiakkaista tekisi edestakaisen matkan Helsinkiin, kustannuslisä olisi 600 000 euroa vuodessa.

Osa todennäköisesti ei käyttäisi laajennettua oikeuttaan lainkaan, mutta osa voisi tehdä vuodessa hyvinkin monta matkaa Helsinkiin tai Vantaalle, on kunnassa päätelty.

Helsingin matka on kustannuksiltaan kaksinkertainen nykyiseen keskimääräisen matkan hintaan nähden.

Ennen koronarajoituksia vuonna 2019 Kirkkonummella vammais- ja sosiaalipalvelulain mukaiset matkat maksoivat kunnalle noin kaksi miljoonaa euroa vuodessa.

Noin 95 prosenttia kustannuksista syntyi vammaispalvelulain mukaisista matkoista ja loput vanhuksille myönnetyistä matkoista.

Kunnanhallitus käsittelee matka-alueasiaa 13.9.

> Kirkkonummi kilpailuttaa itse vammaisten ja vanhusten taksikyydit – hankinnan arvo noin 2 milj. euroa (Viisykkönen 27.7.2021)

(8) kommenttia
Kommentit (8)

Kommentit (8)

Laskelmassa on iso perusvirhe. Laskettu 600000 euron kustannuslisäsä on arvioitu edestakaisen kuljetuksen kokonaishinnaksi ja tästähän ei ole kyse. Jo nyt Helsinkiin edestakaisin matkoja käyttävä pääsee Espoon ja Helsingin rajalle asti. Todellinen kustannuslisä on rajalta Helsinkiin. Laskelmassa on edestakaisen matkan kustannukseksi laskettu 142,86 euroa per edestakainen kyyti. Mutta tuosta noin 100 euroa käsittää matkustamisen rajalle, eli todellinen lisä olisi näin ollen 42,86 euroa. Kokonaiskustannusvaikutuksen ollessa näin ollen 180000 euroa, eikä 600000 euroa. Tämäkin on keskiarvoksi korkea kustannusarvio, yksi suunta 42,86 / 2 = 21,43 euroa ja tällä hinnalla, kun siihen lisätään omavastuu 5,70, kuljetus kattaa käytännössä matkan rajalta läpi Helsingin toiselle puolelle, joka kerta. Keskiarvona voisi pitää ennemmin matkustamista rajalta vain Helsingin keskustaan. Eli todellisuudessa 180000 euroa on hiukan myös yläkanttiin arvio.

Toinen asia on sitten se, että laajennettu matkustamisalue ei sinällään lisää matkustamisen tarvetta, se syntyy asiointien tarpeesta.
Jari Hindström
Hei, kun luki tuon kohdan kunnan pöytäkirjasta, niin siinä oli mainittu että jo nyt pääsee Vantaan lentokentälle ja Hki satamiin. Eli ei kaikkialle Helsinkiin eikä Vantaalle. Johonkin nämä palvelut on rajattava kustannussyistä.
Virtanen
Ilman kirjaston kupariseiniä olisi kuljetettu nämä ryhmät monta vuotta eikä olisi keskialkaisen kirkon viereen tullut tuommosta hirvitystä...
Anonyymi
Nyt ei ymmärrä kunnanhallituksen toimintaa! Säästöjä toki pitää miettiä ja tehdäkin, onko tämä oikea sellainen?
Seuraan
Hsl-kortista kuluttaja maksaa puolet, puolet tuetaan verovaroista, siksi en vertaisi sitä vammautuneiden kulkukorvauksiin jotka käsittääkseni tulevat kokonaan yhteiskunnan piikistä. 600 000€ lisäkuluja per vuosi on aika iso raha kunnassa, jossa on valtavasti investointivelkaa tulossa.
Kuntatalous kuralla
Jokainen meistä, jolla on HSL-kortti käytössä voi matkustaa Helsinkiin kunnan "laskuun"; ja yhdellä kuukausimaksulla voi matkustaa mielin määrin. Kunta maksaa vuosittain tästä kuntalaisten mahdollisuudesta miljoonia. Vammaisilla on pääsääntöisesti 18 yhdensuuntaista matkaa käytössään vapaa-ajan matkoille, sisältäen kaikki asioinnit kaupassa, harrastukset, luottamustoimet, kylässä käynnit jne. Tämä on siis noin 2 edestakaista matkaa viikossa. Muuten istutaan siis kotona ellei ulos pääse ilman kuljetuspalvelua. Perusturvalautakunta näki kohtuullisena, että vammainen henkilö erikseen anomatta lupaa saisi käyttää osan näistä matkoista siihen, että matkustaa myös Helsinkiin ja Vantaalle.

Tässä ei siis lähtökohtaisesti ole kyse siitä, kuka matkustaa minnekin "kunnan laskuun". Kuljetuspalvelu on lakisääteinen palvelu jota kunnan on tarjottava vammaisille. Palvelun on tarkoitus korvata sitä, että vammainen henkilö ei pysty matkustamaan julkisilla kulkuvälineillä. Yleisesti ottaen Kirkkonummi on halunnut, että kuntalaisilla on mahdollisuus matkustaa Helsinkiin ja Vantaalle kätevästi julkisilla, myös vapaa-ajallaan. Nyt virkamiesesitys on, että tämä oikeus onkin kohtuuton vammaisten osalta.

Pitäisikö myös HSL-matkakortin käyttö Helsinkiin asti rajoittaa ja tehdä harkinnanvaraiseksi säästöjen aikaansaamiseksi?

Esimerkiksi Keski-Uudenmaan reunakunnissa kuten vaikkapa Nurmijärvellä kuljetuspalveluasiakas voi tehdä tietty määrä matkoja Helsinkiin kuukaudessa. On kummallista, että Kirkkonummella ajatellaan näinkin eri lailla vaikka maantieteellisesti tilanne on samankaltainen.
Stefan Taubert
Mitä palveluita Vihdillä ja Siuntiolla on tarjota? Aika vähissä on siellä palvelut. Katse pk-seudulle näiden pikkukylien sijaan.
Abra
Helsinkiin ja /tai Vantaalle voisi antaa esim. 1-2 matkaa kuukaudessa. Tuskinpa sitä kovin usein vanhus tai vammainen käyttäisi.
Tasa arvoa

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä