(7) kommenttia

Valtuusto otti nyt todesta Espoo-Salo -oikoradan, kaavoitus alkaa − Veikkolan asemalle lisähintaa 6,5 milj. euroa

Kirkkonummen valtuusto tutustui Espoo-Salo -oikoratahankkeeseen.

Kirkkonummen valtuusto pyörsi puoli vuotta sitten tehdyn päätöksen ja päätti aloittaa Espoo-Salo -oikoradan vaatiman kaavoitustyön Pohjois-Kirkkonummella.

Kirkkonummi ryhtyy välittömästi tekemään osayleiskaavaa suunnitellun ratalinjan liikennekäytävälle. Valtuusto päätti asiasta yksimielisesti maanantai-iltana.

Vasta viime syksynä valtuusto äänesti osayleiskaavan tekemisestä ja päätti tuolloin lykätä oikorataa varten tarvittavaa kaavoitusta hamaan tulevaisuuteen. (Lue: Viisykkönen 3.9.)

Syksyn jälkeen Liikennevirasto patisteli Kirkkonummea kaavatyöhön. Kaikissa muissa kunnissa suunnitellun radan varren yleiskaavatyö on jo aloitettu.

> Kirkkonummi uhkaa jäädä jarrumieheksi koko Espoo-Salo -ratahankkeessa − Liikennevirasto hoputtaa kuntaa (Viisykkönen 18.1.)

Valtuuston kokouksessa oli maanantaina projektipäällikkö Heidi Mäenpää Väylävirastosta kertomassa ratahankkeen etenemisestä.

Oikoradasta on tekeillä parhaillaan yleissuunnitelma, joka valmistuu ensi vuoden lopulla. Valtio on varannut 40 miljoonaa euroa ratasuunnitteluun.

Talven mittaan Kirkkonummi on neuvotellut Väyläviraston kanssa ratasuunnitelmista Veikkolassa, johon on varattu aseman paikka.

Kunta on toivonut, että Veikkolan asema tulisi mahdollisimman lähelle Veikkolan moottoritieliittymää. Ratalinja kulkee moottoritien pohjoispuolella.

Radan suunnittelijat ovat piirtäneet Veikkolan asemalle kaksi vaihtoehtoa. Alkuperäinen on moottoritien liittymästä useita satoja metrejä Espooseen päin.

Jos aseman paikkaa siirretään kunnan toivomalla tavalla, merkitsee se raidejärjestelyjen muuttamista. Ratalinjassa tulee väkisin vastaan kaarre, joka tuo aseman suunnitteluun omat haasteensa.

Mäenpää kertoi, että kunnan toivoma vaihtoehto maksaa noin 6,5 miljoonaa euroa enemmän kuin alkuperäinen sijainti.

Lisähinnan takia joudutaan Mäenpään mielestä käymään myös kunnan kukkarolla.

Väylävirasto järjestää yleissuunnitelman tiimoilta vielä kaksi asukastilaisuutta Kirkkonummella, toinen on ensi huhtikuussa ja toinen lokakuussa.

Oikoradasta ei ole vielä mitään päätöksiä. Jos hanke päätetään toteuttaa, rata olisi valmis aikaisintaan 2030-luvun alussa eli runsaan 10 vuoden kuluttua.

> Pysähtyykö se juna sitten Veikkolassa? − Kirkkonummea halkova uusi ratahanke kiinnosti "tuvan täydeltä" (Viisykkönen 9.10.)

> Asema lähemmäksi Veikkolan keskustaa, järvikannaksella rata tunneliin − oikoradasta kerättiin asukaspalautetta (Viisykkönen 31.1.) 

(7) kommenttia

Kommentit (7)

Sivut

Tosi poliittinenhan tuo on, mutta ei ole mikään pakko huhtikuussa äänestää kepua ja kokoomusta. Rantaradan kehittäminen ja Hanko-Hyvinkää radan sähköistäminen ovat Uusmaalaisille ja koko maan taloudelle paljon järkevämpiä.
Miten kävi Vuosaaren SUURsataman, Espoon SUURpellon vetovoimainen yritysalue jne jne. Resiinallako sitten ajetaan olemassaolevilla raiteilla, kun kaikki valtion ja yksityisten (mukamas) junat ahtautuvat tuohon "tunnin radalle". Suomessa pitää rakentaa Suomalaisille Suomalaisen suhteellisuudentajun ja -tarpeen rajoissa.
Huono itsetunto ja alemmuuden kompleksi pitää korjata fiksummalla tavalla.
VALTION rautatiet
Mistähän lienee mahtikäskyn tulleen Kirkkonummen politikoille, kun Pohjois- Kirkkonummen kaavoituspäätöksessä tapahtui takinkäännös. Hieman haiskahtaa käskyn tulleen Bernerin putiikista. Espoossa Berner sain pientalovaltaiselle tontilleen tehokkaan kerrostalokaavan. Espoossa Histan maiden kaavoitushan on ollut jumissa, juuri liikenteellisistä syistä, ja tämä raideliikenne on ainut pelastusrengas Histan maiden hyötykäytölle.
kuntalainen_
Fakta on että nyt jo kulkee juna Helsinki-Turku 1h 44min parhaimmillaan - kun on vain yksi raide käytössä suurimman osan matkaa.

Toinen fakta jonka voit lukea mm. Mäenpään kalvosta kohdassa n. 17:30 niin Oikorata Espoo-Lohja-Salo olisi 1h 13min (200km/h matkanopeudella) - mikä ihmeen tunnin juna???

Valtuutettu Basilier kysyi juurikin mikä olisi kustannus ja matka-aika (200km/h matkanopeudella) jos rantaradalle tehtäisiin tarvittavat vastaavat piffaukset kuin mitä oikorata varten tarvitsee tehdä, eli tuplaraiteet koko matkalle sähköistettynä, huoltotiet vietrellä - ja ne pari jyrkkää mutkaa (kuten Tolsan kohdalla) oiottuna jotka nyt matkaa hidastavat. Niin ja lisäksi toki 4-raiteinen osuus pitiäisi jatkaa vielä Kauklahdesta Kirkkonummelle jotta paikallisliikenne ei häiritsisi pikavuoroja.
Jerri Kämpe-Hellenius
Koska kunta aloittaa luvattomien katosten, aitojen ja terassien sekä vanhaksi menneiden loppuunsaattamattomien rakennuslupien kartoittamiseen ja uudelleen luvittamisen sakkoineen? Siellä kunnalle kuuluvat rahat odottavat ottajaansa. Vinkkilinkki ja nimettömät ilmoitukset, niin naapurustot hoitavat kyllä ilmiannot.
Aituri
Rantaradallahan kulkee se "Kahden tunnin" juna, nyt ollaan suunnittelemassa "Tunnin junaa" Onkohan Jerri katsonut karttaa ollenkaan??
Kall Järvinen

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx