(13) kommenttia

Valtio alkaa etsiä ostajia ja kumppaneita asemaseudun rakentajiksi – kerrostaloja parkkialueen ja Lidlin paikalle

Uusia kerrostaloja on ideoitu radan viereen kahteen riviin. Korkeammat talot ovat radan puolella.

Valtio eli Senaatti-kiinteistöt aikoo ryhtyä ripeään tahtiin suunnittelemaan mittavaa rakentamista Kirkkonummen asema-alueella, jossa valtio omistaa kaistaleen maata radan eteläpuolella.

Senaatti-kiinteistöt perusti pari vuotta sitten erillisen yhtiön, Senaatin Asema-alueet Oy:n kehittämään vajaakäytössä olevia asemaseutuja.

Kirkkonummen lisäksi hankkeita on 21 paikkakunnalla, kuten esimerkiksi Espoon Kauklahdessa ja Kauniaisissa.

Senaatti-kiinteistöt tiedottaa, että se käynnistää alustavien suunnitelmien mukaan Kirkkonummen asemalla omistamiensa alueiden ostajien ja toteuttajakumppaneiden haun heti ensi vuoden alkupuolella.

Valtio omistaa radan varressa pitkulaisen korttelin, jolla on nyt liityntäpysäköintiä ja Lidlin kauppa.

Lidlin on tarkoitus pysyä alueella jatkossakin, mutta myymälän siirrosta on neuvoteltu entisen Sortti-aseman paikalle, jonka kunta omistaa.

Senaatti-kiinteistöt on teettänyt kunnan kanssa kaksi ideasuunnitelmaa asemaseudun ja Munkinmäen kukkulan jatkosuunnittelulle. Munkinmäen alue Kirkkonummentien vieressä  on kunnan omistama.

Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta hyväksyi jatkosuunnittelun linjaukset 12.12.

> Katso kuvat! Näillä ideoilla Munkinmäkeä aletaan suunnitella – suuntaviivoista äänestettiin (Viisykkönen 13.12.)

Aivan radan varteen on ideasuunnitelmassa hahmoteltu 4-8-kerroksisia asuintaloja kahteen riviin.

Liiketiloja on myös suunniteltu muutaman sadan kerrosneliön verran. Ne tulisivat kivijalkamyymälöinä nykyisen alikulkutunnelin läheisyyteen.

Myös hotelli- tai asuntohotellitontti on tarkoitus varata suunnittelualueelle.

Liityntäpysäköintipaikkoja on ajateltu sijoittaa kortteliin 100 ja polkupyöräpaikkoja 300.

Nykyisistä parkkipaikoista jäisi alustavien suunnitelmien mukaan jäljelle kolmiomainen pysäköintialue alikulkutunnelista Prisman suuntaan.

Munkinmäen ja asema-alueen kaavoitus alkaa kunnan kaavoitusohjelman mukaan ensi vuonna.

Ennen kuin alueella ollaan rakentamisvaiheessa, kuluu aikaa ainakin muutamia vuosia.

Radan varren taloja voidaan hyvin toteuttaa vaiheittain.

Valtion omistaman korttelialueen toiseen päähän on jo vuosia suunniteltu uutta katuyhteyttä radan ali.

Hanke on viivästynyt ja viivästyy, koska Kirkkonummentien silta joudutaan huonokuntoisuuden takia rakentamaan ensin uusiksi.

Uuden alikulun toteutus on jäämässä vuosien päähän kunnan investointiohjelmassa.

Kaavasuunnitelmissa varaudutaan jättämään tilaa rata-aluelle, jos jossain vaiheessa lisäraiteita rakennetaan Kirkkonummelle saakka.

(13) kommenttia
Kommentit (13)

Kommentit (13)

Minun mielestä rautatie- ja rautatieasema kannattaisi purkaa pois kylän keskeltä, siitä saisi sopivasti tilaa yhtenäselle asuin- ja liiketoiminnalle. Eihän se hyvänen aika mitä tee kylän keskellä junaliikenne. Ei tarvitsisi mitään haitallisia alikulkutunneleita eikä ylikulkusiltojakaan. Ajatella miten monta muutakin ongelmaa sillä tulisi samatta ratkaistusi. Miten se on vaarallistakin onnettomuuden sattuessa ja meluaakin junat jatkuvasti.
nim. vihreä aktivisti
Eikö Lidl voisi siirtää Prisman p-paikalle niin kaksi kilpakummppani olisi samalla tontilla ja kaikille riittäisi p-paikkoja ja asiakkaita.
PrLi-kiineistö tai LiPr-kiineistö
Lidlin siirto ei kyllä ole oikein. Lidliä on syrjitty alusta alkaen ja touhu näyttää jatkuvan törkeänä, jos kauppa nyt työnnetään kauas asiakasvirtojen ulkopuolelle! Onko tämä korruptiota vai mitä? Tasapuolisuutta kiitos!
Jj
Kävelyetäisyydellä.
Lidl on Prisman tiellä ja sehän ei käy. Cittari on rautatien toisella puolella ja se ei ole uhka.
Näin se menee.
Mun mielestä lidl ei pitäisi niin paljon siirtää se karsii paljon meitä jalankulkijoita ja haluan itsekin jatkaa lidlin asiakkaana.
Kävelyetäisyydellä.
Jotenkin arvelen että kun "valtio" pyytää niin kaava valmistuu vikkelään ilman turhaa odottelua. Jotkut vaan ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

Ei siinä alue sopii mainoisti kerrostaloille. Junan ääni hädin tuskin kuuluu nykyaikaiseen kerrostaloon sisälle. Enemmän mietityttää mistä löytyy asukkaat kaikkiin näihin taloihin kun hintataso väännetään tappiin "kun asema on niin lähellä".

Toivottavasti tämä edistää myös uuden alikulkutien rakentamista.
sdkfz
Jestas sentään ja muut ihmettelijät: Kyllä tuolla pääkaupunkiseulla asutaan ihan radan varressa aika monessakin paikkaa. Moni asuu jopa tosi mielelläänkin kivenheiton päässä asemasta. Eiköhän niihin uusiin taloihin tule ihan moderni äänieristys.
Siiri
Mihin pysäköinti?
Unohtunutko?
Junan meteli kuuluu Veturitalli tielle, saati sitten ihan radanviereen. Kuka maksaa maltaita tästä, ei kiitos!
Tosi rauhallista..
Joidenkin olisi hyvä laajentaa reviiriään, niin ei tarvitsisi täällä ihmetellä suunnitelmia..
Röllejä ollaan ja Rölleinä pysytään!
Ihan hyvän suuntaisia suunnitelmia! Toivon mukaan saadaan projektit käyntiin pian.
Keijo
Kukahan haluaa asua rautatieasemalla?
Kirjoituksesta käy selkeästi ilmi Kirkkonummen sekavan saamaton liikennesuunnittelu.
Rautatie ali- tai yli ei kohta pääse.
Jestas sentään
Ensinnäks se on Lidl eikä Lindl ja toiseksi miksi kauppa siiretään kauaksi pois kerrostaloista? Prisman voisi siirtää Gesterbyyhyn niin nekin saisi kaupan ja Prisman tontille parkkitalo. Nyt kun tulee uusia hienoja alikulkuja niin Cittari riittää hyvin asemaseudulle koska nämä uudet talot ilman p-paikkoja eivät käytä paikallisia kauppoja vaan ostavat kaiken Triplasta.
Kovat suunitelmat.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx