(19) kommenttia

Uusi jalankulku- ja pyörätie yhdistää suoraan ja tasaisesti Tolsan ja keskustan

Uusi väylä tuo kokonaan uuden yhteyden pyöräilijöille ja jalankulkijoille Prismalta Tolsaan.

Kirkkonummen Prisman parkkipaikan nurkalta Tolsaan on suunniteltu uusi jalankulun ja pyöräilyn väylä.

Uusi kevyenliikenteenväylä kulkee radan ja moottoritien välissä eli rautatien eteläpuolella.

Samalla kunta on suunnitellut Munkinmäentien päähän uuden kääntöpaikan, jollaista ei nyt ole, vaan kunnan kadulta on poikettava Prisman parkkipaikalle, jos mieli kääntyä autolla takaisin päin.

Uusi väylä yhdistää Munkinmäentien ja Tolsan rautatieaseman. Jalankulku- ja pyörätie päättyy Tolsan asemalla kevyenliikenteen väylään, joka johtaa myös moottoritien yli ja edelleen Porkkalantielle.

Kunnan tämän vuoden budjettiin on hankkeelle varattu runsaat miljoona euroa.

Alueella on valmis asemakaava, joten rakennustöihin voidaan ryhtyä heti, kun suunnitelmat on hyväksytty.

Yhtenäinen pyörätie moottoritien vierellä jää edelleen vajaaksi Espoon suuntaan, vaikka keskustasta pääseekin Tolsaan, muttei sieltä eteenpäin.

Vasta Jorvaksesta jatkuu pyörätie moottoritien linjaa seuraten Kivenlahteen.

Tolsa-keskusta -väliseltä uudelta väylältä ei tulevaisuudessakaan ole suoraa yhteyttä radan ali keskustaan, vaan myös jalkaisin ja pyörällä on kierrettävä Kirkkonummentien sillan kautta.

Uutta alikulkua Prisman kohdalle ei ole suunnitteilla.

 

(19) kommenttia
Kommentit (19)

Kommentit (19)

Radan ylytys silta jalankulkijolle sittarin yläparkkista prisman yläparkkikseen ej varmaan tarvitsis mitään aivotiedettä
Eläkeläinen
Ei kai alikulkuja kannata rakentaa muutaman sadan metrin välein? Varsinkaan kun ei ole rahaa rakentaa alikulku aseman toiseen päähän.
Maksumies
Maksumies

Olihan tuo viestisi vitsi, olihan.
Oho oho
Eräsmies. Siellä on alikulku 200m päässä asemalla.
Maksumies
Mistä on peräisin, että ko. kohdassa on asemakaava? Näin ei ole, kun Prisman päässä. Kaavoituksen mukaan suunniteltua yhteystarvetta ei ole. Pyörätie on suunniteltu rata-alueelle?
Missä mennään?
Hyvä kun saadaan vihdoin aikaiseksi tämä väylä ja kunnan selittäjät ovat joutuneet ”unohtamaan” kestoselityksensä jonka nimi oli ”lisäraidevaraus”.
Vähennettävä selityksiä
Jos vain saataisiin alikulku prismalta radan toiselle puolelle, niin siellä voisi käydä autottomanakin.
eräsmies
Jerri K-H

Lienet oikeassa. En ollut tietoinen mainitsemistasi rajoituksista joten jätän kommenttini sikseen.
Jukka L.
Koska mahtaisi tulla pyörätien pätkä Jeppaksesta Urheilukentän reunaa asemalle?
Se Jeppaksesta lähtevä olisi pellon reunaa helppo rakentaa ja lyhentäisi paljon koulu-ym. matkoja.
Karlsbergin tieltä
Tämä olisi pitänyt tulla sata vuotta sitten!!! Kyllä v****ti, kun piti pahoinpidellä pyörää niitä kärryteitä polkiessa.
Huippujuttu
Väylälle löytyisi jatko Mytvägen-Menninkäisenkuja-Vanha Rantatie matkaa tulisi n.1km lisää.
hyvä hanke
Radan pohjoispuolella on ennen Tolsan asemaa Axbodantiellä yksityismaita omakotitaloineen kiinni radassa. Ei siihen miten pyöräteitä mahdu ilman näiden maiden pakkolunastuksia.

Kun lisäksi huomioi että Tolsasta Kirkkonummelle päin on rautatiessä jyrkkä mutka, jota haluttiin jo minun lapsuudessanikin juurikin pohjoisen kautta loiventaa niin sitä tilaa ei vaan ole.
Jerri Kämpe-Hellenius
Hyvä tietysti tämäkin mutta miksi ei samantien / vaivalla tehty Jorvas - Tolsa ( reilu 3 km lisää) väliä mikä olisi mahdollistanut suoran pyörätie yhteyden Kirkkonummelta Espooseen. Kun kustannuksia katsoo niin vaikea ymmärtää mihin järjen juoksuun puolivillainen päätös perustuu. Nykyiset pyörätiet rapautuu samanaikaisesti kun uudelleen päällystyksiä ei tehdä. Kunnan vetovoiman näkökulmasta toimiva infra kuitenkin keskeinen asia.. Potentiaalia kunnassa on valtavasti mutta toimeenpano ...
Puolivillaista
Hyvä juttu; kerrankin tehdään jotain kevyen liikenteen parantamiseksi.
Apostolin kyydillä
Nyt kun suunnitelma on olemassa, sen vaihtoehtona olisi voinut olla radan pohjoispuoli, jolloin keskustassa ja siitä luoteessa - koillisessa asuvien olisi ollut helppo reitittää kulkunsa Tolsaan ilman radan ylitystä. Nyt paine kohdistuu pelkästään nykyisiin ja tuleviin radanylitysmahdollisuuksiin joiden toimivuutta voi vain arvioida.
Tällä suunnitteluratkaisulla on merkitystä radan eri puolilla sijaitsevien, sekä asuntojen kiinnostavuuden että liikeyritysten kilpailukyvyn menestykseen. Ratkaisu on viime kädessä kunnanvaltuutetuilla.
Urbaani pikkukaupunki kuitenkin tavoitteena.
Jukka Liimatainen
Rakentakaa nopeasti! Hieno juttu!
Ossi Heinonen
Essi, se ei kyllä millään muotoa tulisi samalla vaivalla. Niin korkan sillan tekeminen radan ja ratasähköjen yli vaatisi ensin asemakaavamuutoksen (2v), sitten suunnitelmat (noin vuosi pari siihenkin) ja jos suunnitelmista valitetaan, niin joka valituskierrokselle vuosi lisää. Ja roimasti rahaa (taitaa olla sen verran pehmeää maaperää, että penkat ja silta pitää paaluttaa/stabiloida), eli jostain Kirkkonummen verovaroista pitäis taas löytyä joku parikolme miljoonaa ainakin. Valtio tuskin osallistuu tähän.
OP
Essi pieni ! Eihän se käy koska ei ole kaava ja Kirkkonummella ei saa tehdä mitään ilman kaavaa, et saa edes rakentaa omalle hehtaarin tontille oma taloa.
Kierrä sillan kautta.
Kyllähän samalla vaivalla kannattaisi rakentaa kevyen liikenteen väylä Prismalta Kirsikkapuistoon, vaikka silta radan yli...
Essi

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx