(0) kommenttia

Uusi hallitus vauhdittaa isoja ratahankkeita − Espoo-Salo -oikoradalla on vuosien etumatka muihin nähden

Uusi hallitus on odotetusti panostamassa merkittävästi Etelä-Suomen suuriin ratahankkeisiin. Yksi niistä on Espoo-Salo -oikorata eli Tunnin juna -hanke.

Maanantaina julkistetussa hallitusohjelmassa on mainittu kolme jättihanketta, joita edistetään: Tunnin junan lisäksi pääradan laajennus Tampereen suuntaan sekä Helsingistä itään suuntautuva uusi rata. Helsingin alle suunniteltu Pisara-rata on vielä harkinnassa.

Ohjelmassa on vielä erikseen mainittu Espoon kaupunkirata eli lisäraiteet Leppävaaran ja Kauklahden välille. Lisäraiteet tarvitaan välttämättä uutta oikorataa varten.

Hallitus ei ota tässä vaiheessa kantaa missä järjestyksessä ratahankkeita aiotaan toteuttaa.

Rahastakaan ei puhuta muuten kuin se, että hankkeet toteutetaan uuden yhtiön Pohjolan Rautatiet Oy:n kautta eli valtion budjetin ulkopuolella. Hallitus lupaa kuitenkin pääomittaa yhtiötä tarpeen mukaan.

Ratahankkeiden suunnittelu on hyvin eri vaiheessa. Länsirataa on suunniteltu jo yhdeksän vuotta ja käyty läpi hitaita lupaprosesseja. Itärata on vielä idea-asteella ja pääradan laajennuksen toteutuksessa haetaan vasta linjausvaihtoehtoja.

Kaikkein pisimmällä hankkeista on Espoon kaupunkirata, jota voitaisiin ryhtyä rakentamaan välittömästi, kun valtio antaa rahat.

Espoo-Salo -oikoratahankkeessa on menossa yleissuunnittelu, jossa jo hyvin pitkälle päätetään tarkat ratalinjat ja asemien paikat. Yleissuunnitelma valmistuu ensi vuonna.

Tunnin juna -lobbausorganisaatio, johon Kirkkonummikin kuuluu, muistutti viime viikolla, että Tunnin juna on useita vuosia edellä muita hankkeita.

−Muissa tärkeissä ratahankkeissa suunnittelu aloitetaan paljon kauempaa. Niillä on siis monen vuoden takamatka, joka ei ole kurottavissa umpeen poliittisilla päätöksillä, kannanotossa todetaan.

Aikataulu voisi Tunnin juna -organisaation mukaan olla sellainen, että Espoon kaupunkirata olisi valmis kolmen vuoden kuluttua ja Espoo-Salo -uusi rata noin kahdeksan vuoden kuluttua.

Lue lisää:

> Hallitusneuvottelut lupaavat rantaradalle lisää raiteita − Kirkkonummelle tarvittaisiin uusi junavarikko (Viisykkönen 22.5.)

> Valtuusto otti nyt todesta Espoo-Salo -oikoradan, kaavoitus alkaa − Veikkolan asemalle lisähintaa 6,5 milj. euroa (Viisykkönen 4.3.)

> Pysähtyykö se juna sitten Veikkolassa? − Kirkkonummea halkova uusi ratahanke kiinnosti "tuvan täydeltä" (Viisykkönen 9.10.)

(0) kommenttia

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx