(19) kommenttia

Uusi asuinalue merenrantaan Masalan naapuriin – asukkaita voisi tulla lisää yli 2 000

Espoonlahden rantamaisemiin suunnitellaan isoa kerros- ja pientaloaluetta. (havainnekuva: Arkkitehtitoimisto Jukka Turtiainen Oy)

Masalan vieressä sijaitsevan Majvikin ja Suvimäen kaavasuunnitelmat ovat valmistuneet. Espoonlahden rantamaisemaan on kaavailtu yli 2 000 asukkaan kerros- ja omakotitaloaluetta.

Tällä hetkellä alueella on vain parikymmentä asukasta ja siellä toimii Majvikin kurssikeskus ja Maanmittauslaitoksen paikkatietokeskus. Alue on pääosin metsäistä ja kallioista maastoa.

Kehä III:n ja rannan väliin on suunniteltu mittavaa rakentamista. Kerrostalot tulisivat tien puolelle ja pientalot lähemmäksi rantaa.

Alueen läpi on merkitty uusi katuyhteys, joka tulee Masalasta yli Kehä III:n ja rantaradan ja jatkuu uutta siltaa pitkin Kartanonrantaan (Sundsberg).

Rantaa pitkin on kaavailtu uusi jalankulku- ja pyöräilyreitti. Etelästä kulku uudelle alueelle tulisi siten Sundsbergin kautta ja pohjoisesta Kehä III:lta ja Masalasta.

Alueelta on Masalan asemalle enimmillään kilometri. Kehä III:n ja Majvikin kurssikeskuksen risteyksen kohdalle on suunniteltu myös uusi eritasoliittymä, mutta rakentamisesta ei ole mitään päätöksiä eikä aikataulua.

Suunnittelualue on suurimmalta osin yksityisessä omistuksessa. Maanomistajina ovat muun muassa valtio ja Ammattiliitto Pro, joka omistaa Majvikin kurssikeskus-hotellin. Asemakaava mahdollistaa kurssikeskuksen laajentamisen.

Valtio on sen sijaan luopumassa omistuksistaan ja paikkatietokeskus on päätetty siirtää Espoon Otaniemeen.

> Runsaat 100 työpaikkaa siirtyy Kirkkonummelta Espooseen – huippututkimusta keskitetään (Viisykkönen 24.9.2019)

Kaavaehdotus muuttaisi myös Sundsbergin liikennettä, koska Majvikista ja Suvimäestä tulisi uusi katuyhteys ja kiertoliittymä Kartanonrannan koulun lähettyville.

Kaava-alueeseen sisältyy myös Sundsbergissa Keskon tontti, jolla on nyt välilainen kauppa.

Kesko on ilmoittanut, että se rakentaa samalle paikalle uuden K-kaupan, kun kaava on hyväksytty.

Majviki-Suvimäen kaavahanke on ollut vireillä jo vuosia. Ensimmäiset luonnokset esiteltiin kolme vuotta sitten.

Alueella on todettu liitto-oravia ja jo valmisteluvaiheessa on valittu kaavasta hallinto-oikeuteen. Valituksen käsittely on kesken.

> Valitukset jarruttavat kahden uuden asuinalueen toteutumista − liito-oraviin ja lepakoihin vedotaan (Viisykkönen 17.5.2019)

Majvikin ja Suvimäen alueen rakentamista on ajoitettu aloitettavaksi vuosina 2024-2025, jolloin ensimmäisenä toteutettaisiin infatyö eli kadut ja kunnallistekniikka.

Kunta on kuitenkin viimeisimmissä säästösuunnitelmissa siirtänyt hankkeen vuoden 2025 jälkeiseen aikaan.

Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta käsittelee Majvikin ja Suvimäen asemakaavaehdotusta 16.6.

(19) kommenttia
Kommentit (19)

Kommentit (19)

Nyt näyttää hyvältä jos tulee uusi asuntoalue toimii hyvin uusien ratojen kanssa
Jee jee
Ihme juttu. Alue on yleiskaavassa ollut AP alue.
Minäpä.ostan suuret maa-alueet.ja
rakennutan ne täyteen kerrostaloja.
Köyhä Grynderi
"Alueen läpi on merkitty uusi katuyhteys, joka tulee Masalasta yli Kehä III:n ja rantaradan ja jatkuu uutta siltaa pitkin Kartanonrantaan (Sundsberg)."

Tämä ei taida onnistua jos Luomaan tulee junavarikko. Pitää rakentaa silta yli koko varikon.
Hmm
Nyt voidaankin lakkauttaa kaikki palvelut Kirkkonummen pohjoisosista. Kun saadaan lisää hienoja taloja lähelle merenrantaa.
Äkäinen
Koska saataisiin tarjolle omakotitontteja kaava-alueelta? Jos tykkää kerrostalossa asua raideyhteyden lähellä niin en kyllä ymmärrä miksi joku sitä Kirkkonummella asti haluaisi tehdä. Noissa uusissa kerrostaloissa neliöhinnat alkavat olla poskettomia (vrt Masalassa myynnissä olevat) ja hintaeroa Espooseen ei paljoa tule.
sdkfz
"Sundsbergiläiset jotka eivät ole osanneet katsoa kaavaa, kun ovat ostaneet tulevan joenylitystienvierestä valittavat... turha rutista kun on pöksyssä ;"

Ajoyhteyden suunnitelmat ja kaava ovat tulleet vasta sen jälkeen kun talot rakennettu. Esim. kouluhan on rakennettu vuonna 2009, joten löytyykö ajoyhteys jo sen aikaisesta kaavasta? Tosin suurin osa lapsista on jo siirtynyt alakoulusta lukioon ennen kuin tie saadaan aikaiseksi.
Anonyymi
Hienoa upea alue, mutta ei pilata aluetta massiivisella kerrostalo rakentamisella. Ei taloja joissa suurin osa noin 22m2 yksiöitä kuten Masalasta löytyy. Pidetään alue vetovoimaisena, että se vetää asukkaita puoleensa, ei suunnitella ongelma aluetta.
Virtanen
Hyvä Joutomaat hyötykäyttöön.

Junavarikko on täysin eri asia, kuin asema tai pysäkki. Joukkoliikenteen lisäämisestä kirkkonummelle on vain hailakoita heittoja ilman mitään lupauksia tai takeita, että se lisää täällä mitään muuta kuin eräiden pankkitilin saldoa ja se ei ole naapuri eikä kunta, eikä kunnan asukas...

Uusi asutusalue sen sijaan, tervetuloa uudet kuntalaiset ja veronmaksajat.
Mikä näitä varikon kannattajia vaivaa?
Pelko Espoon ajaa rakentamaan rajaa!
Syöttöporsaan hallintoalamainen
Ihan hyvä muuten, mutta havainnekuvassa näyttäisi olevan turhan paljon kerrostaloja joissa turhan paljon korkeutta. Kerrostaloista puolet pois, tilalle vaikka rivareita ja kerrostaloissa korkeintaan 4-krs. Turha lähteä Espoon kanssa kilpailemaan kaupunkimaisesta asutuksesta.
Långvikista
Hienoa! Junavarikon sijoitus myös palvelee todella hyvin kyseistä uutta aluetta ja mahdollistaa joukkoliikenteen tehokkaan käytön. Lisäksi maankäyttö tulee todella tehokkaasti käyttöön. Toivottavasti Kirkkonummi lähtee kumpaanpaankin hankkeeseen tällä alueella mukaan. Tässä on todella järkeä!
Joutomaat hyötykäyttöön.
Hyvä suunnitelma, toivottavasti kaikki on omistusasuntoja jotta saadaan kuntaan hyviä veronmaksajia. Itse voisin muuttaa hyvin tuonne asumaan.
Tomppa
Liikennejärjestelyt täysin epäonnistuneet, ettäkö ympyrä pk/koulun ja kauppatontin väliin? Sundsbergin kokoisella alueella pitäisi nykyiselläänkin olla kaksi ulosajoa, nyt vain yksi. Tuo risteys tulisi rauhoittaa koululaisille ja suunnitella sisäänajo väylä uudelle alueelle kehä3:lta Sundetinjoen pohjoispuolelta!
Töissä koululla
Kai tätäkin nyt vastustetaan yhtä hanakasti kuin sitä paljon puhuttua junavarikkoa, tässäkin tuhoutuu luontoarvoja ja kaunista maisemaa, tulee lisää liikennettä ja siitä melua ja saastetta jne.
Anonyymi
Sundsbergiläiset jotka eivät ole osanneet katsoa kaavaa, kun ovat ostaneet tulevan joenylitystienvierestä valittavat... turha rutista kun on pöksyssä ;)
Anonyymi
Tähän kun vielä saadaan 90 junan varikko viereen, niin sitten on jo Kirkkonummellakin kunnon pöhinää! Pois alta risut ja männynkävyt!
Kaunis maisema
Eiköhän tuo keskustan rakentaminen jää harmaan tulevaisuuteen taloustilanteen vuoksi. Lisäksi parkkipaikat eivät mahdu mihinkään, jos nykyisen Toritien parkkiksen tilalle tulee kerrostaloja ja vielä kampus suunnitteilla päiväkodin paikalle. Eli ei onnistu, kun asukkaiden/asiakkaiden autot ei mahdu mihinkään!
No way
Lisää asuntoja merinäköaloilla ja rantareitti ovat tosi hyvä juttu, mutta kyllä liikenne alueelle on saatava kulkemaan muualta kuin välittömästi Kartanonrannan koulun vierestä! Hyvin voisi rakentaa sillan Salmitieltä Kehä III:n yli, jolloin ei vaarannettaisi lasten koulutietä ja aiheutettaisi turhaa läpiajoliikennettä Kartanonrannan pientaloalueelle!
Lapsien turvallisuutta ei ole otettu huomioon!
Tämä hanke olisi kannattanut toteuttaa alkuperäisessä aikataulussa ja siirtää säästösyistä Kirkkonummen keskustan ns. ”uudelleen rakentamista”. Pitkän aikavälin panos tuotos suhde Kirkkkonummen tulevan verokertymän ja talouden tasapainon osalta olisi todennäköisesti ollut huomattavasti parempi ja varmempi.
Pohdintaa

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx