(34) kommenttia

Uudesta bussilinjastosta murskaavaa kritiikkiä

Bussit eivät käy enää ruotsinkielisen koulukeskuksen parkkipaikalla. Pysäkeillä on aikamoinen tungos kuten tässä tiistaina klo 15.10.
Toimittaja: 

Maanantaina käyttöön otettu Kirkkonummen uusi bussilinjasto on kohdannut rajua kritiikkiä. Suurin valituksen aihe on ollut koululaisia palvelevat linjat.

Viisykkösen sivuille on kertynyt noin 70 kommenttia bussilinjoista ja –vuoroista. Ehkä paria lukuun ottamatta ne ovat kaikki negatiivisia.

Liikennesuunnittelijä Ville Lepistö HSL:sta kertoo, että suoraan HSL:ään on tullut ainakin kymmeniä yhteydenottoja, nekin pääosin kritiikkiä. Maanantaista lähtien HSL vastaa Kirkkonummen bussiliikenteestä, ja se ostaa liikenteen bussiyhtiöiltä, tällä kertaa lähes kokonaan Pohjolan Liikenteeltä.

Kritiikki ei ole Lepistön mukaan mikään yllätys, sitä osattiin odottaa. Linjastouudistuksessa selkeytettiin Kirkkonummen linjasto rajulla kädellä, linjoja on nyt parikymmentä entisen yli sadan sijaan. Lepistön mukaan on selvää, että osa matkustajista kokee palvelun huonontuneen.

Linjaston toimivuutta seurataan Lepistön mukaan tarkasti. Myös matkustajamääriä lasketaan. - Jos jossain on toistuvia ongelmia, niihin voidaan puttua joko heti tai siinä vaiheessa, kun aikataulut kaksi kertaa vuodessa muttuvat, Lepistö sanoo.

Arvostelua on tullut yksittäisten vuorojen ja reittien lisäksi muutamasta suuremmasta kokonaisuudesta. Tässä niitä.

Uudet vuorot sopivat huonosti koulujen aloitus-ja lopetusaikoihin.

Kun linjastoa suunniteltiin, oltiin Lepistön mukaan useasti yhteydessä Kirkkonummen koulutoimeen.

- Tässä on koko ajan jouduttu hakemaan kompromissia, mutta on pidetty mielessä sovittuja toleranssirajoja eli että odotusajat ja kävelymatkat eivät tule kohtuuttomiksi. Koululaistenkin kannalta on kuitenkin parempi yksinkertainen ja selkeä linjasto, Lepistö sanoo.

Lepistö suosittelee, että koulut tarkastelisivat lukujärjestyksiä vielä uusien bussivuorojen valossa.

Kirkkonummi-Helsinki –linja huonontui. Miksi pääreitti kulkee Masalan kautta? Miksi suoria linjoja on niin vähän?

Kirkkonummi-Helsinki –linjan pääreitti kulkee vanhaa tietä Masalan ja Sarvvikin kautta. Lepistön mukaan pääreitti valittiin näin, koska joka tapauksessa Masalan ja Sundsbergin kautta pitää kulkea busseja. Selkeyden vuoksi on nyt tämä pääreitti.

Moottoritiereittejä on Lepistön mukaan sen verran, kun kunnan määrärahat antaa myöden. Jos raha pistetään liikenteeseen lisää, vuoroja voidaan lisätä sitä mukaan.

Suorat linjat kulkevat kuitenkin Heikkilän ja Tolsan kautta. Lepistö sanoo, että Tolsan kasvava kerrostaloalue haluttiin saada moottoritiereitin varrelle.

Lähtökohtana Helsingin-linjalla on kaiken kaikkiaan ollut se, että bussin vaihtoja on saatu vähennettyä entiseen systeemiin verrattuna.

Miksi juna-aikataulut eivät satu linja-autovuoroihin?

Lepistön mukaan junavuorojen sovittaminen bussilinjastoon ei ole ollut määräävä tekijä. Tässä on ajateltu  eteenpäin Länsimetron valmistumista. Vajaan kahden vuoden päästä Kirkkonummelta bussit ajavat Matinkylään metroasemalle, jossa bussimatkustajat nousevat metroon. Alkaa liityntäliikenne.

Kirkkonummella lisättiin aika paljon haja-asutusalueen bussiliikennettä. Onko sen takia Helsingin-liikennettä pitänyt karsia?

Lepistön mukaan ei. Kunta laittoi järjestelmään lisää rahaa haja-asutusliikennettä varten. Jos näin ei olisi tehty, Helsingin linjoja olisi siinä tapauksessa pitänyt karsia paljon.

Iltaisin Helsingistä pääsee bussilla Kirkkonummelle vain kerran tunnissa?

Lepistö vetoaa rahaan, se on kustannuskysymys. Hän kuitenkin muistuttaa, että Länsimetro muuttaa varmasti tilannetta. Silloin yhteydet Helsingistä Kirkkonummelle paranevat.

(7.8.) H-hetki maanantaina – bussien reittiviidakko historiaan

(8.8.) Matalalattiabussit tulevat K-nummelle loppuvuodesta        

(34) kommenttia
Kommentit (34)

Kommentit (34)

Sivut

Myöhässä tässä kommentoidaan...

Ymmärrän toli, että suunta Helsinkiin on tärkeä, mutta silti ihmetyttää ettei taida olla ainoatakaan busslinjaa, joka kulkisi Kirkkonummelta Espoon keskukseen. Espoosta olisi toisella bussilla jatkoyhteys lentokentälle saakka.

Tämä yhdistelmä kattaisi kehä kolmosta pitkälle itään. Ja takaisin.

Moni käy töissä muuallakin kuin Helsingin suunnassa, ja on älytöntä matkustaa suurin osa matkasta väärään suuntaan. Ja sitten vielä ihmetellään yksitysautoilijoiden määrää aamuliikenteessä...
Kehää ympäri
Hei!
Toivoisin, että voisitte lähettää palautetta suoraan myös minulle. HSL:n hallituksen seuraava kokous on tiistaina 19.8.2014 klo 8:30. Asiat on pääsääntöisesti päättänyt HSL:n edellinen hallitus ja edellinen kunnanhallitus, joiden kokouksissa en ole istunut. Yritän parhaani muuttaa asioita nopeutetulla aikataululla, mutta tarvitsen tietooni kaikki epäkohdat suoraan. Virkamiehillä saattaa joskus olla taipumus hieman "kaunistella" asioiden tilaa, kun he tuovat ne poliittiseen päätöksentekoon.

Yhteistyöterveisin
Pekka M. Sinisalo, HSL:n hallituksen jäsen (pekkasinisalo(at)Hotmail.com
pekka m. sinisalo
"Veikkolasta Evitskogin kautta keskustaan tulevan bussin reitti/aikataulu ei ainakaan koululaisia varten ole suunniteltu."
Ei totta tosiaan ole! Myllykylästä kahdeksaksi Gesterbyn kouluun haluava saa lähteä kotoa klo 6.45 kun bussi kulkee järjettömään aikaan ja pysähtyy ties minne kauas koulusta. Kävelyä entisen reilun kilometrin päälle tulisi nyt toinen mokoma. Efektiivinen matka-aika 3,9km matkaan on siis 1h15min ja siitä saa kävellä puolet. Kuvaavaa on, että reittiopas ehdottaa NOPEIMPANA keinona kävelyä KOKO matkalle. KÄVELYÄ! Olemme todella onnellisia tästä selkeyttävästä linjastouudistuksesta. Ei tarvitse bussinkäyttöä edes yrittää. Niin ja ekaluokkalaista ei siis tuota neljää kilometriä voi laittaa talven pimeydessä vaaralliselle tielle kävelemään.
Kirkkonummi pimeälle keskiajalle, kiitos HSL
Niinpä niin eli on parannettu Ravals-Lindal-Heikkilä-Tolsa eli keskustan alueen ihmisten elämää. Sen sijaan Kantvikin-Upinniemen sekä haja-asutusalueiden suunta ovat kärsijiä. Korulauseissa kerrottiin kuinka haja-asutusalueiden palvelutasoa on nyt nostettu. Valitettavasti nämä kunnan antamat haja-asutusalueen lisärahat on käytetty harvakseltaan päiväsaikaan ja alkuillasta liikkuviin vuoroihin, joista ei ole mitään iloa koululaisille eikä normaalissa päivätyössä käyville. Sen sijaan on pidennetty ja vaikeutettu kohtuuttomasti koululaisten kulkemista ja menetetty nopeat yhteydet matkakeskuksesta Helsinkiin. Menetetty siis ne nopeat yhteydet, joihin ihmiset hakeutuivat ympäri kuntaa omilla keinoin ja pääsivät tehokkaasti Espooseen ja Helsinkiin, ilman matelua ja pysähtelyä hitailla kyläteillä.

Kaksi pyyntöä:
1. Koululaisille suorat linjat kouluille ilman vaihtotarvetta ja odotusaika aivan max 30min. Linjat ajamaan koulujen viereen kuten ennen.
2. 2 kertaa tunnissa aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteen aikaan linja suoraan matkakeskuksesta Helsinkiin, ilman mitään kierroksia. Aikataulut sovitetaan juna-aikataulujen väliin, EI lähtemään samaan aikaan kun juna.
anonyymi
Itse asun Ravallsissa, mainio uudistus tälle alueelle. Hyvä kulkutiheys, ja yhteys juniinkin varsin toimiva.
Anonyymi
Koululainen pääsee Kirkkoharjun koulusta klo 14.40 tai 14.50. Bussi Upinniemeen lähtee klo 15.35! Tämä on aivan kohtuutonta, lähes tunnin odotus päivittäin. Koululaisella on muutenkin pitkä päivä ja läksytkin odottavat, ehkäpä myös harrasteet. Kun syksy tulee on vielä ikävämpi odottaa. Jos koulu joskus päättyisi klo 13, bussi lähtee taas 13.35. Ennen koululaisille sopivat bussit lähti klo 13.15 ja 15.15 näin meni vuosia ja kaikki toimi. Odotteleekohan suunnittelijaherra pysäkillä päivittäin näin?
pännii
Matka-aikaa Kamppiinhan tuo Tolsan kautta ajo ei muuta entisestä suorasta linjasta. Päättärin siirto Espoon terminaaliin säästää sen viisi minuuttia joka nyt kuluu Tolsan kautta kulkemiseen. Viivästyy tietysti matkan varrelle esim. Espooseen ja Ruoholahteen meneville. Saavutetuista eduistahan on vaikea luopua ja parannettua palvelua on vaikea suoda muille.
Jos nopeaa yhteyttä Heikkilän ohi ei kulje ja valitsee sen vaihtoehtoisen junan, niin kävely uudelle Tolsan seisakkeelle tai keskustaan kestää ainakin sen 15 minuuttia. Joillekkin todella se 5 minuuttia on kynnyskysymys. Ja kun niitä vuoroja menee nykyään niin paljon useammin kuin aiemmin.
Sirpa Mannonen
Haluan takaisin bussivuoron Kirkkonummelta Helsinkiin, jolla pääse klo seitsemäksi Helsinkiin töihin ja matkaan saa vierähtää aikaa tietysti se 35 minuuttia. Ennen tämä oli mahdollista. Miksi aamun aikaiset vuorot on karsittu?
TYMPÄÄNTYNYT TYHMIIN UUDISTUKSIIN
Paitse että aikataulut ovat monelle hankalat tai vuoroja ei enään ajeta niin 171a on ollut pahasti myöhässä. Papinmäen koululla se lupaa olla kello 8.46 mutta esim tänään se oli 9.13. VAIN 28 min myöhässä!!!! Meidän 1 &2 luokkalaiset olleet myöhässä joka päivä koulusta:( todella surkeeta.
Kaisa
On uudistuksessa positivistakin. Bussien kulkutiheys! Sitä enemmän ihmetyttää, miksi Upinniemen bussit kiertävät kaikki koukerot ennen Helsinkiin matkaamista?
Anonyymi
174Z saisi mennä suoraan. Tolsan kulmilta ei ole kuin vajaa yhden kilometrin kävely moottoritien varteen pysäkille. Myös alle kilometri Vanhalle Rantatielle. Ja Tolsassa on vielä rautatien seisake!

Kirkkonummen päättäjät haluavat selvästi edistää uusien alueiden Tolsa/Sarfvik asuntojen menekkiä hyvällä tarjonnalla. Ikävä seuraus vain on että kaikkien kuntakeskuksen tai Upinniementien suunnalla asuvien matkanteko Helsingin suuntaan hidastuu!

Muistakaa kaikki laittaa palautetta! Jos vain Tolsalaiset ja muut pitävät ääntä ei meillä pian ole yhtään moottoritievuoroa Helsinkiin.
sdkfz
Eihän koulut voi muuttaa lukujärjestyksiään koska bussit ei kulje. Winellskan koulukeskuksessa noin 1000 oppilasta, ei sitä noin vaan voi aikatauluja muuttaa. Ainahan koulut loppuu joka koulussa lähellä tasatuntia +-10min.
Anonyymi
On merkillistä että kahden vuoden päästä valmistuva Länsimetro on syy miksi bussien aikatauluja ei ole sovitettu junien aikatauluihin. Aikatauluthan uudistetaan kaksi kertaa vuodessa, joten ainakin sillä välillä aikataulut voisi sovittaa toisiinsa. Tosin jatkossakin osa kulkee junalla, koska Kirkkonummen bussit tai Länsimetro ei liikennöi Espoon keskustaan tai Leppävaaraan. Nyt on unohdettu ne julkisen liikenteen asiakkaat jotka eivät ole menossa Helsingin keskustaan tai muualle 51/Länsiväylä reitin varrelle.
Tehdään busseista syöttöliikenne junalle, ei länsimetrolle
Matka Helsinkin pidentynynt, ainakin Kantvikista. Käsittämätöntä että julkista liikennettä pyritään nostamaan ja tehdään samalla tällaista. Koko homma ryssitty, onneksi ei tarvitse noita rotiskoja käyttää, ei kannata enään.
Yksityisautoilu over HSL
Jäin auton yliajamaksi matkalla kouluun 7-vuotiaana, jonka jälkeen bussipysäkki laitettiin koulun alueelle.. 20 vuoden välein näköjään halutaan koululaisia teholle tai hautaan :( näyttää samalta kohdaltakin! Sietämätöntä!
Tyrmistynyt 28v
Mistään päin Heikkilää ei tule olemaan yli 1,5km joko keskustan rautatieasemalle tai Tolsan uudelle seisakkeelle eli on väärin väittää, että juna ei olisi tämän alueen asukkaille saavutettavissa. Erityisesti se tulee olemaan saavutettavissa juuri niille Tolsan kasvavalla kerrostaloalueella asuville, joihin Lepistö viittaa Z-linjojen reitin perustelussaan.
anonyymi
Kenelle nämä uudet aikataulut käyvät?
Ei työntekijöille eikä koululaisille.
Lepistön kommentti, koulujen suunnitteltava lukujärjestyksensä bussiaikataulujen mukaan, kertoo herran arvo(maailma)sta riittävästi.
Jari Huttunen
Jihaa! Kiva kuulla nimimerkki ML.
Luulin olevani ainoa joka nauttii muutoksesta. Ruuhka-aikana jopa kahdeksan vuoroa tunnissa Helsinkiin, joka on kyllä kieltämättä aivan liikaa. Mutta Z-vuorojen ajoa Tolsan kautta puolustan juuri tuon seisakkeen siirron takia. Laitoin myös palautetta asiasta.
Sirpa Mannonen
Vuorotyötä tekevälle ihan herkkua kun vuorot kulkee nykyään niin että joutuu lähtemään puolta tuntia aikaisemmin kuin ennen. Käytännössä 30km työmatkaan menee päivässä 4h. Tänäänkin iltapäivällä kamppi-kirkkonummen matkakeskus väli kesti 1h 10min. Zvuorokin jätti jostain syystä tulematta eilen ja tänään iltapäivällä. Kampissa odotettiin n 30min kun busseja ei näkynyt. Onneksi itsellä ei ole esim lapsia jotka pitäisi hakea tarhasta tiettyyn aikaan.
go hsl
Meille nämä aikataulut kerrankin sopii kuin nenä päähän, joten meidän koululaiset saivat selkeästi paremmin sopivat vuorot koulun ja kodin välille liikkumiseen.
ML
Muistuttaisin, että Z-vuorot palvelevat myös Heikkilässä ja Jolkbyssä asuvia, ei vain Laajakalliolaisia. Jos z vetää matkakeskuksesta suoraan moottoritielle, jäävät nämä asuinalueet katveeseen. Ja varsinkin kun tuo Tolsan asema siirtyy kauemmaksi täältä katsottuna, ei junakaan enää palvele näitä asukkaita. Olen nyt kahtena päivänä mennyt Z:lla töihin Heikkilästä Kaksosvuorentien pysäkiltä: eilen klo 15.32 ja tänään klo 9.52 (pysäkkiaikataulu) ja molemmissa matka-aika oli 35 minuuttia. Ehkä se viisi minuuttia lisäaikaa matkantekoon on joillekkin juuri se viimeinen pisara...
Sirpa Mannonen
Ja tästä palvelusta kunta maksaa vielä 50 pros päälle jokaisesta matkasta. Hsl veloittaa siis 12€ Helsinkiin menosta. Kuka vetää välistä?
Erotaan Hsl:tä
Asun Kivenlahdessa, käyn Kirkkonummen Upinniemessä töissä. Matkaa tulee noin 20 km yhteen suuntaan. Käytän bussia. Matka kestää uusilla järjestelyillä 1h 30min. KOHTUUTONTA! Kiitos Kirkkonummen päättäjille avunannosta - vireä ja ystävällinen merikunta - pyh!
Yksityisautoilu kunniaan
Pienelle lapselle aika kauhea odotus aika. Ilman aikuisia. Pelottaa ajatella että, lisääntyyköhän uutiset lasten kaappauksista jne. Ihan kamalaa.
Kirkkonummi ei todellakaan ole lapsiystävällinen kunta
Eikä näkynyt bussia tänään, kun oli matka töistä kotii. Hsl aikataulu ja pysäkin näyttö kertoi aivan muuta... Huokaus...
S
Miksi oi miksi rakennetaan reittisuunnitelma vastaamaan kahden vuoden päästä olevaa tarvetta kun (ehkä) Sarfvikissa asuu joku ja metro aloittaa liikenteen? En kyllä ymmärrä kuka hullu haluaa matkustaa ensin tällaisella hitaalla bussiyhteydellä Matinkylään ja sieltä vielä körötellä metrolla melkein puoli tuntia Helsingin keskustaan! Aikaisemmin kun oli mahdollisuus päästä ruuhka-aikaan puolessa tunnissa matkakeskuksesta Ruoholahteen ja siellä vaihtaa tarvittaessa metroon.

Eikös Laajakalliolaisille siirretä parhaillaan junan pysäkkiä lähemmäs asutusta? Ja eikös jokaisen junan pitänyt jatkossa alata pysähtymään siinä? Ne kenelle juna ei sovi, pystynevät kävelemään muutaman satametriä pysäkille Vanhan rantatien varteen!

Nyt vähän äkkiä 174Z suoraan moottoritielle ilman Tolsan lenkkiä!
Anonyymi
Lepistö on tosissaan sitä mieltä että koulun tulee suunnitella lukujärjestys bussivuorojen mukaan?!
o.O
Eihän esim. Winelska lukkari niin vain tehdään uusiksi (800 oppilaan yksikkö + että se koskee myös osittain sama henkilökunta kuin lukiossa. Luultvasti lukion lukkari uusiksi myös...). Jos hän ei edes tiennyt että oppilaita tulee luomast Winelskaan, niin kenen kanssa ja kuinka hyvä tämä yhteistyö koulutoimen kanssa on ollut? HRT:n aluella on ollut tapana että rehtorit ilmoittaa joulun alla milloin koulu alkaa ja päättyy seuraavalla syksyllä, Hrt:lla on karttaa oppilasottoalueelta.
Tony Björk
Veikkolasta Evitskogin kautta keskustaan tulevan bussin reitti/aikataulu ei ainakaan koululaisia varten ole suunniteltu. Gesterbyn koulua käyvä ekaluokkalainen joutuu sekä koulu- että kotimatkalla sompailemaan 40 minuuttia itsekseen, autolla kyseinen matka taittuu 10 minuutissa mutta nyt on kouluun lähdettävä tuntia ennen. Tämän lisäksi, vaikka koulun vieressä on pysäkki, bussi ei sinne asti aja vaan kääntyy edellisestä risteyksestä pois ja koululaiset kävelevät kilometrin koululle. Olisi kiinnostavaa tietää miksi bussi ei voi ajaa koulun ohi? Bussi käytännössä tyhjenee täysin tuolle pysäkille koska lähes 100% matkustajista ovat koululaisia. Tämän totesi myös bussikuski.

Eihän tuo iso juttu ole isommille lapsille, mutta 1h 20min itsenäistä odottelua/seikkailua bussien takia joka koulupäivä on 6-vuotiaalle ekaluokkalaiselle aika huima juttu.
Ei näin.
Eiköhän se ole PLAVELUN TARJOAJA, joka laittaa aikataulut asiakkaiden tarpeita katsoen. On aika erikoista, että koulujen (jotka jo vuosia ovat noudattaneet samoja lukujärjestyksiä) ovat nyt velvoitetut pistämään lukkarit uusiksi. Mietin myös mitä kohtuullista odotusaikaa on siinä, että kerran tunnissa liikennöivä linja-auto lähtee kolme minuuttia ennen koulun kellon soittoa? Tai, että lapset odottavat noin 45min bussia koulupäivän jälkeen - talvipakkasellakin.

Mielenkiintoista on myös se, että jos länsimetro valmistuu kahden vuoden päästä niin aikataulut mukautetaan jo nyt siihen sopiviksi...
Voihan HSL

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä