Uudesta bussilinjastosta murskaavaa kritiikkiä
Maanantaina käyttöön otettu Kirkkonummen uusi bussilinjasto on kohdannut rajua kritiikkiä. Suurin valituksen aihe on ollut koululaisia palvelevat linjat.
Viisykkösen sivuille on kertynyt noin 70 kommenttia bussilinjoista ja –vuoroista. Ehkä paria lukuun ottamatta ne ovat kaikki negatiivisia.
Liikennesuunnittelijä Ville Lepistö HSL:sta kertoo, että suoraan HSL:ään on tullut ainakin kymmeniä yhteydenottoja, nekin pääosin kritiikkiä. Maanantaista lähtien HSL vastaa Kirkkonummen bussiliikenteestä, ja se ostaa liikenteen bussiyhtiöiltä, tällä kertaa lähes kokonaan Pohjolan Liikenteeltä.
Kritiikki ei ole Lepistön mukaan mikään yllätys, sitä osattiin odottaa. Linjastouudistuksessa selkeytettiin Kirkkonummen linjasto rajulla kädellä, linjoja on nyt parikymmentä entisen yli sadan sijaan. Lepistön mukaan on selvää, että osa matkustajista kokee palvelun huonontuneen.
Linjaston toimivuutta seurataan Lepistön mukaan tarkasti. Myös matkustajamääriä lasketaan. - Jos jossain on toistuvia ongelmia, niihin voidaan puttua joko heti tai siinä vaiheessa, kun aikataulut kaksi kertaa vuodessa muttuvat, Lepistö sanoo.
Arvostelua on tullut yksittäisten vuorojen ja reittien lisäksi muutamasta suuremmasta kokonaisuudesta. Tässä niitä.
Uudet vuorot sopivat huonosti koulujen aloitus-ja lopetusaikoihin.
Kun linjastoa suunniteltiin, oltiin Lepistön mukaan useasti yhteydessä Kirkkonummen koulutoimeen.
- Tässä on koko ajan jouduttu hakemaan kompromissia, mutta on pidetty mielessä sovittuja toleranssirajoja eli että odotusajat ja kävelymatkat eivät tule kohtuuttomiksi. Koululaistenkin kannalta on kuitenkin parempi yksinkertainen ja selkeä linjasto, Lepistö sanoo.
Lepistö suosittelee, että koulut tarkastelisivat lukujärjestyksiä vielä uusien bussivuorojen valossa.
Kirkkonummi-Helsinki –linja huonontui. Miksi pääreitti kulkee Masalan kautta? Miksi suoria linjoja on niin vähän?
Kirkkonummi-Helsinki –linjan pääreitti kulkee vanhaa tietä Masalan ja Sarvvikin kautta. Lepistön mukaan pääreitti valittiin näin, koska joka tapauksessa Masalan ja Sundsbergin kautta pitää kulkea busseja. Selkeyden vuoksi on nyt tämä pääreitti.
Moottoritiereittejä on Lepistön mukaan sen verran, kun kunnan määrärahat antaa myöden. Jos raha pistetään liikenteeseen lisää, vuoroja voidaan lisätä sitä mukaan.
Suorat linjat kulkevat kuitenkin Heikkilän ja Tolsan kautta. Lepistö sanoo, että Tolsan kasvava kerrostaloalue haluttiin saada moottoritiereitin varrelle.
Lähtökohtana Helsingin-linjalla on kaiken kaikkiaan ollut se, että bussin vaihtoja on saatu vähennettyä entiseen systeemiin verrattuna.
Miksi juna-aikataulut eivät satu linja-autovuoroihin?
Lepistön mukaan junavuorojen sovittaminen bussilinjastoon ei ole ollut määräävä tekijä. Tässä on ajateltu eteenpäin Länsimetron valmistumista. Vajaan kahden vuoden päästä Kirkkonummelta bussit ajavat Matinkylään metroasemalle, jossa bussimatkustajat nousevat metroon. Alkaa liityntäliikenne.
Kirkkonummella lisättiin aika paljon haja-asutusalueen bussiliikennettä. Onko sen takia Helsingin-liikennettä pitänyt karsia?
Lepistön mukaan ei. Kunta laittoi järjestelmään lisää rahaa haja-asutusliikennettä varten. Jos näin ei olisi tehty, Helsingin linjoja olisi siinä tapauksessa pitänyt karsia paljon.
Iltaisin Helsingistä pääsee bussilla Kirkkonummelle vain kerran tunnissa?
Lepistö vetoaa rahaan, se on kustannuskysymys. Hän kuitenkin muistuttaa, että Länsimetro muuttaa varmasti tilannetta. Silloin yhteydet Helsingistä Kirkkonummelle paranevat.
(7.8.) H-hetki maanantaina – bussien reittiviidakko historiaan
Kommentit (34)
Sivut
Ymmärrän toli, että suunta Helsinkiin on tärkeä, mutta silti ihmetyttää ettei taida olla ainoatakaan busslinjaa, joka kulkisi Kirkkonummelta Espoon keskukseen. Espoosta olisi toisella bussilla jatkoyhteys lentokentälle saakka.
Tämä yhdistelmä kattaisi kehä kolmosta pitkälle itään. Ja takaisin.
Moni käy töissä muuallakin kuin Helsingin suunnassa, ja on älytöntä matkustaa suurin osa matkasta väärään suuntaan. Ja sitten vielä ihmetellään yksitysautoilijoiden määrää aamuliikenteessä...
Toivoisin, että voisitte lähettää palautetta suoraan myös minulle. HSL:n hallituksen seuraava kokous on tiistaina 19.8.2014 klo 8:30. Asiat on pääsääntöisesti päättänyt HSL:n edellinen hallitus ja edellinen kunnanhallitus, joiden kokouksissa en ole istunut. Yritän parhaani muuttaa asioita nopeutetulla aikataululla, mutta tarvitsen tietooni kaikki epäkohdat suoraan. Virkamiehillä saattaa joskus olla taipumus hieman "kaunistella" asioiden tilaa, kun he tuovat ne poliittiseen päätöksentekoon.
Yhteistyöterveisin
Pekka M. Sinisalo, HSL:n hallituksen jäsen (pekkasinisalo(at)Hotmail.com
Ei totta tosiaan ole! Myllykylästä kahdeksaksi Gesterbyn kouluun haluava saa lähteä kotoa klo 6.45 kun bussi kulkee järjettömään aikaan ja pysähtyy ties minne kauas koulusta. Kävelyä entisen reilun kilometrin päälle tulisi nyt toinen mokoma. Efektiivinen matka-aika 3,9km matkaan on siis 1h15min ja siitä saa kävellä puolet. Kuvaavaa on, että reittiopas ehdottaa NOPEIMPANA keinona kävelyä KOKO matkalle. KÄVELYÄ! Olemme todella onnellisia tästä selkeyttävästä linjastouudistuksesta. Ei tarvitse bussinkäyttöä edes yrittää. Niin ja ekaluokkalaista ei siis tuota neljää kilometriä voi laittaa talven pimeydessä vaaralliselle tielle kävelemään.
Kaksi pyyntöä:
1. Koululaisille suorat linjat kouluille ilman vaihtotarvetta ja odotusaika aivan max 30min. Linjat ajamaan koulujen viereen kuten ennen.
2. 2 kertaa tunnissa aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteen aikaan linja suoraan matkakeskuksesta Helsinkiin, ilman mitään kierroksia. Aikataulut sovitetaan juna-aikataulujen väliin, EI lähtemään samaan aikaan kun juna.
Jos nopeaa yhteyttä Heikkilän ohi ei kulje ja valitsee sen vaihtoehtoisen junan, niin kävely uudelle Tolsan seisakkeelle tai keskustaan kestää ainakin sen 15 minuuttia. Joillekkin todella se 5 minuuttia on kynnyskysymys. Ja kun niitä vuoroja menee nykyään niin paljon useammin kuin aiemmin.
Kirkkonummen päättäjät haluavat selvästi edistää uusien alueiden Tolsa/Sarfvik asuntojen menekkiä hyvällä tarjonnalla. Ikävä seuraus vain on että kaikkien kuntakeskuksen tai Upinniementien suunnalla asuvien matkanteko Helsingin suuntaan hidastuu!
Muistakaa kaikki laittaa palautetta! Jos vain Tolsalaiset ja muut pitävät ääntä ei meillä pian ole yhtään moottoritievuoroa Helsinkiin.
Ei työntekijöille eikä koululaisille.
Lepistön kommentti, koulujen suunnitteltava lukujärjestyksensä bussiaikataulujen mukaan, kertoo herran arvo(maailma)sta riittävästi.
Luulin olevani ainoa joka nauttii muutoksesta. Ruuhka-aikana jopa kahdeksan vuoroa tunnissa Helsinkiin, joka on kyllä kieltämättä aivan liikaa. Mutta Z-vuorojen ajoa Tolsan kautta puolustan juuri tuon seisakkeen siirron takia. Laitoin myös palautetta asiasta.
Eikös Laajakalliolaisille siirretä parhaillaan junan pysäkkiä lähemmäs asutusta? Ja eikös jokaisen junan pitänyt jatkossa alata pysähtymään siinä? Ne kenelle juna ei sovi, pystynevät kävelemään muutaman satametriä pysäkille Vanhan rantatien varteen!
Nyt vähän äkkiä 174Z suoraan moottoritielle ilman Tolsan lenkkiä!
Eihän tuo iso juttu ole isommille lapsille, mutta 1h 20min itsenäistä odottelua/seikkailua bussien takia joka koulupäivä on 6-vuotiaalle ekaluokkalaiselle aika huima juttu.
Mielenkiintoista on myös se, että jos länsimetro valmistuu kahden vuoden päästä niin aikataulut mukautetaan jo nyt siihen sopiviksi...
Sivut
Kommentoi