(13) kommenttia

Toriparkista on tulossa kynnyskysymys uuden keskustan suunnittelussa – tontinomistajat eivät hyväksy hanketta

Torin varrelle on luonnosteltu kerostaloja, joiden alakerrassa on liiketiloja. Pysäköinti olisi torikannen alla. (havainnekuva: Arkkitehtitoimisto Jukka Turtiainen)

Kirkkonummen vanhan keskustan eli torin ympäristön suunnittelussa on isoja näkemyseroja autopaikkojen toteutuksessa. Torin varren tontinomistajat eivät hyväksy toriparkkia.

Kirkkonummen kunta on teettänyt alustavat suunnitelmat uudesta Tallinmäen asemakaavasta, joka mahdollistaisi useiden kiinteistöjen purkamisen uusien rankennusten tieltä.

Tallinmäki on tällä hetkellä keskustasuunnittelun ykköshanke, joka muuttaisi toteutuessaan koko toriympäristön ja toisi runsaasti uusia asukkaita ja liiketilojakin.

Alustavat suunnitelmat ovat olleet nähtävillä, ja niistä on pyydetty lausuntoja.

> Torin ympäristöön on hahmoteltu pikkukaupunki – 1000 uutta asukasta, liiketiloja ja toriparkki, katso kuvat! (Viisykkönen 24.10.2019)

Pysäköintiratkaisu, jossa torin alle tulisi 100 autopaikkaa, valittiin jatkosuunnittelun pohjaksi vuosi sitten. Vaihtoehtona oli maanpäällinen pysäköintilaitos, joka tulisi kunnan maalle nykyisen parkkipaikan alueelle. (Viisykkönen 25.1.2019)

Torin pohjoislaidan kiinteistön omistaa Varuboden-Osla. Rakennuksessa toimii nyt Sale ja joitakin pienempiä vuokaralaisia.

Varuboden-Oslan kehityspäällikkö Jukka Pöyhönen sanoo, ettei VBO voi hyväksyä maanalaista pysäköintiä, jota kiinteistön omistajille on tarjottu.

Autopaikat ovat toriparkissa Pöyhösen mukaan aivan liian kalliita, jotta rakennushankkeet saataisiin kannattaviksi.

Kiinteistönomistajia arveluttaa toriparkkivaihtoehdossa myös se, että kiinteistöt pitäisi purkaa samalla kertaa ja rakentaa uutta tilalle.

Kirkkonummen asuntomarkkina ei välttämättä vedä yht´äkkiä niin suurta uusien asuntojen määrää. Toisaalta toriparkin takia voidaan joutua odottelemaan yksityisten hankkeiden kanssa.

Myös maanalaisen pysäköinnin toimivuutta epäillään. Pahimmassa tapauksessa autopaikat jäisivät käyttämättä.

Kunta on investointisuunnitelmassa varannut toriparkkia varten vuosina 2023-2024 yli 7 miljoonaa euroa. Autopaikan hinnaksi tulisi siten noin 70 000 euroa.

Kaavaluonnoksissa on ajateltu, että yksityiset kiinteistöt maksaisivat paikoista puolet.

Torin ympäristön kaavoitus on niin sanottu maanomistajakaava, jota kiinteistönomistajat ovat edistäneet ja maksaneet suunnittelukustannuksia.

– Tilanne on sikäli hassu, että olemme joutuneet tekemään nyt muistutuksen pysäköintiratkaisusta ja kaavoituksesta, jota olemme itse olleet laittamassa alkuun, Pöyhönen sanoo.

VBO on Pöyhösen mukaan vastustanut toriparkkiajatusta alusta lähtien. Samaa mieltä on ollut torin eteläpuoleisen kiinteistön yksityinen omistaja. (Lue:Viisykkönen 16.10.2017)

Neuvottelut pysäköintiratkaisuista jatkuvat lähiaikoina kunnan ja kiinteistönomistajien kesken. Kunta on tullut jo aiemmin pysäköintipaikkakorvauksissa vastaan, mutta se ei vastapuolelle ole riittänyt.

– Toivottavasti pysäköintiin löydetään ratkaisu. Maanpäällistä pysäköintiä olisi vielä mietittävä. Koko hanke saattaa muuten jäädä pelkästään paperille, Pöyhönen pelkää.

Sopimus Tallinmäen kaavoituksen aloittamisesta tehtiin runsaat kaksi vuotta sitten.

> Tässä pöydässä tehtiin Kirkkonummen ehkä merkittävin sopimus maanomistajien ja kunnan kesken − tavoitteena uusi keskusta (Viisykkönen 20.12.2017)

(13) kommenttia
Kommentit (13)

Kommentit (13)

Turha investoida turhaan; parkkitilaa on yllin kyllin lähistöllä.
Mikäli 7 miljoonaa pitää tärvellä jonnekin, niin lähes kaikki teiden reunakivet keskustan mutkissa on jossain muualla kuin reunassa, tiet on pahoilla kuopilla, kevyenliikenteen yhteydet puutteellisia tai niitä ei ole jne.
Erkki
Kunnanhallituksessa on geotekniikan rautainen ammattilainen joka on vastustanut hanketta. Kannattaisi kuunnella "ilmaista" asiantuntijaa niin kunnanhallituksessa, kun virkamiehistössäkin.
Hagelbergille hommia
Nyt jos milloin olisi kunnanhallituksella miljoonien eurojen paikka pistää Kööpenhaminan reissun opit tuottamaan tulosta. Turha panttaa kaikkea sitä tietoa mikä kyseiseltä opintomatkalta tarttui mukaan, ei muuta kuin hihat heilumaan!
Köpiksen opit esiin
Mitään täysin uutta ei kyllä nyt tarttis lähtee rakentaa, sillä suurin osa kouluista homeessa, kunnantalolla ilmastointiongelma, pääkorjastolla työmaa seissyt pitkään ja muut kirjastot homeessa, ja monissa muissakin taloissa hometta ja ilmastointi ongelmia. Kaiken lisäksi talot rakennetaan käytännössä valmiiksi homeisina. Voisivat nyt rempata/purkaa ja rakentaa vanhat kuntoon.
Kyllästynyt kirkkonummen toimintaan
En tiedä mikä on ongelma Kirkkonummen keskustan suunnittelussa. Kaikki vähänkään asiallinen kaadetaa ruman, halvan asuinrakentamisen edestä. Kukaan ei taida ymmärtää miten rakennetaan sympaattinen toimiva keskusta joka kestäisi aikaa. Mielestäni kannattaisi otaa mallia Norjan tai Ruotsin rantakaupungeista, ei Bosnia Bukarest akselilta.
Pettynyt kylilt
Kirkkonummen keskustassa ei olekaan mitään muuta kuin tyhjää parkkitilaa. 100 paikkaa maan alla on rahan haaskausta. Jos puhuttaisiin 500 paikasta, niin asia voisi olla eri... Paitsi siellä keskustassa on ainakin niin monta tyhjää paikkaa aina. Eli palataan asiaan 25v kuluttua tms
Tilaa riittää
Juurikin näin, mukavampaa on mennä torille ihan vaan kävellen kori tai iso kassi kainalossa. Julkisilla pääsee aivan likelle ja mikäli autolla haluaa ajella, niin aseman tai Varuboden-areenan maisemista löytyy varmasti parkkitilaa....
Staffan
Toriparkki on viimeinen niitti kunnan huonoon talouteen. Pienen kunnan suuruudentavoittelu, jota meille tuodaan Helsingissä ja Espoossa työssäkäyvien/asuvien aivoitusten kautta eivät ole kuntamme talouden kannalta esimerkillisiä.
This is number one, the fun has just began...it's so sad..
One-two -three
Mistä nämä päättäjät aikovat hankkia näihin uusiin suunniteltuihin taloihin runsaasti uusia asukkaita???
Jo nyt pois muutto on todella suurta ja jatkuu vaan. Kirkkonummella kun ei vain yksinkertaisesti ole tarjota yhtään mitään asukkaille. Jo nyt kauppaasiat tulee hoidettua omalla autolla Helsingin ja Espoon puolella koska sieltä saa kaiken vaivattomasti yhden ja saman katon alta.
Ja mitä tulee liiketiloihin, mistä kunta meinaa saada niihin yrittäjät? Kunta kun on aina ollut tunnetusti yrittäjä vastainen eikä tue yrittäjiä millään tavalla. Ainoa mitä yrittäjille tarjotaan on hyvin kalliit vuokrat liiketiloihin. Jopa monesti ne on Helsingin keskustan vuokratulojen hintaisia. Ja näin sen ei todellakaan pidä olla.
Asunto laitettu myyntiin ja uusi valmistuu Helsinkiin
Hyvä, hyvä... Kirkkonummella infra ja julkiset rakennukset rakennetaan perinteisesti vähintään kahteen kertaan. Tällä kertaa vuorossa koko Kirkkonummen keskusta veronmaksajien piikkiin. Kasvusuunnat on Kirkkonummella jatkossa Veikkola (tunnin juna) ja Masala -> työpaikat Espoossa. Uuden keskustan rakentaminen ihan yhtä viisasta kun hölmöläisten valon kantaminen säkillä pimeään taloon. Nyt ei kannattaisi hirttäytyä vanhoihin päätöksiin / linjauksiin vaan käyttää maalaisjärkeä. Rahat kannattaisi laittaa rapautuvan tiestön ja muun liikenne infran kunnostamiseen.
Jep, jep...
Ei mitään järkeä toriparkissa. Yleensäkin koko kampus ja mahdolliset asunnot Toritie parkkipaikan tilalle ovat aivan liian sumussa ja pienellä alueella. Aiheuttaa kohtuutonta liikennettä ja häiriötä alueelle. Lisäksi parkkipaikkoja ei ole tarpeeksi lähellä.. Harva viitsii kävellä läheisiltä parkkialueita/parkkitalosta asti.
Unohtakaa..
Kuka on keksinyt että autot viedääntorin alle kun maalla ollaan?
Lääniä riittää kyllä.
Kunnan päättäjiltä on näköjään tässäkin unohtunut, että muilla voi olla tiukkaa rahasta. Onneksi Kirkkonummella on varaa millä mällätä, eiköhän nuokin saada kokonaan kunnan taskusta.
Lottovoittajien arkea

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx