(7) kommenttia

Tilinpäätös Kirkkonummen uudesta moottoritiestä – kokemukset erittäin hyvät, onnettomuudet vähenivät 70 prosenttia

Moottoritieosuus Kivenlahti-Kirkkonummi valmistui vähän yli viisi vuotta sitten.

Viisi vuotta täyttänyt Kivenlahti-Kirkkonummi -moottoritie saa hyvät arvosanat jälkiarvioinnissa, jossa on verrattu tilannetta ja liikennettä vanhalla 51:n tieosuudella.

Ely-keskuksen tekemässä arvionnissa nostetaan erityisesti esille liikenneturvallisuuden parantuminen.

Henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet tieosuudella lähes 70 prosenttia. Osuuden onnettomuusaste on matalampi kuin vastaavien moottoriteiden valtakunnallinen keskiarvo. 

– Liikenneturvallisuuden kehittyminen on hyvin vaikuttavaa tällä osuudella. Tuloksia on vertailtu tunnuslukuihin kaksikaistaisella valtatie 12:lla, jota ei ole muutettu moottoritieksi. Kantatie 51 -osuudella onnettomuuksien väheneminen on ollut todella voimakasta, kertoo projektipäällikkö Krista Kumanto-Kooni

Tutkimuksessa todetaan, että ajonopeus on kasvanut 20 kilometriä tunnissa, ja matka-aika on keskimäärin 3 minuuttia lyhyempi vanhan tien aikaan verrattuna.

Myös saavutettavuus on parantunut moottoritieksi rakentamisen myötä.

Yhteysvälin joukko- ja tavaraliikenteen matka-ajan ennakoitavuus on ollut jopa tärkeämpää, kuin hankkeessa ennakkoon oletettiin, arvionnissa todetaan. 

Sen sijaan väestönkehitykseen ja asumiseen hankkeella on arvioitu olleen vain vähäistä merkitystä.

Yritystoiminnan kasvu on kuitenkin moottoritien vaikutusalueella ollut suurempaa kuin vertailualueilla.

Kantatie 51 välillä Kirkkonummi-Kivenlahti on noin 10 kilometriä pitkä osuus, jonka moottoritieksi rakentaminen valmistui lokakuussa 2013. Tieosuus oli aiemmin kaksikaistainen ja yksi Suomen vilkkaimmista.

Arviointi tehtiin kahdessa vaiheessa, ensin vuonna 2010 ja seuraavaksi neljä vuotta hankkeen valmistumisen jälkeen vuonna 2017.

Hankkeen vaikutuksia verrattiin vaikutusalueen kuntien muuhun kehitykseen ja vastaavan tyyppiseen, parantamattomaan tieosuuteen vt 12:lla välillä Alasjärvi-Huutijärvi Pirkanmaalla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(7) kommenttia

Kommentit (7)

Sivut

Länsiväylän moottoritietä voisi jatkaa ainakin Sjundeån tasalle, sen jälkeen liikenne on aika rauhallisen tuntuista aina Hankooseen asti....
Anonyymi
Kun vielä saataisiin kehä 3,Hangontieltä Mikkelään kaksikaistaiseksi.
Terminator
Vielä kun saataisiin moottoritielle ominaiset 100-120km/h nopeudet koko hel-knum. Välille niin pätkää voisi pitääkin moottoritienä. Ruuhkaisemmalla ja vaarallisemmalla kehä III:lla ajetaan samaa 80km/h!?
Köröttelijä
Onneksi bussit pantiin sitten kuitenkin kiertämään sivuteitä ja tuotiin metro hidastamaan matkaa, niin ei tarvitse päästä Helsinkiin yhtään nopeammin kuin ennen moottoritietä. Junienkin kulkua hidastettiin samoihin aikoihin lisäämällä pysähdyksiä ja vähentämällä y-junia.
Yksityisautoilun asialla
Hieno juttu, nyt pitäisi aktiivisesti Kirkkonummella toimia että myös Kehä III:n kaksikaistainen, hengenvaarallinen tieosuus Länsiväylältä Espoon keskukseen saataisiin levennettyä moottoritieksi.
Jussi

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx