(16) kommenttia

Tietulleja kiirehditään Helsingin seudulle − pitäisi saada käyttöön pian, nyt perusteena CO2-päästöt

Tällaisia rajoja on hahmoteltu tiemaksuvyöhykkeiksi. (kuva: HSL)

Tietullien pystyttäminen Helsingin seudun sisääntuloväylille ja kehäteille nousi keskisesti esille keskiviikkona, kun liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteista julkaistiin raportti.

Liikenne -ja viestintäministeriön tilaamassa raportissa selvitettiin, miten Suomessa päästäisiin hiilettömään liikenteeseen.

Työryhmä on listannut useita keinoja. Yhtenä niistä on tiemaksujen eli usein tietulleiksi kutsuttujen maksujen käyttöönotto, joka pitäisi tehdä mahdollisimman pian, ei yksistään Helsingin seudulla, vaan kaikissa suuremmissa kaupungeissa.

Tiemaksuista on puhuttu lähinnä vain Helsingin seudulla, jossa on jo suunnitelmia järjestelmän rakentamisesta. Tiemaksut vaativat kuitenkin lainmuutosta.

> HSL tutki: Tässä tiemaksujen portit – Mitä maksaa ajaa Kirkkonummi-Helsinki? (Viisykkönen 11.2.2016)

Tiemaksuja perustellaan ensisijaisesti sillä, että automäärät vähenisivät ja sen myötä myös ruuhkat, mikä johtaisi puolestaan CO2-päästöjen vähennyksiin.

Matkustamista ohjattaisiin joukkoliikenteeseen, jonka kehittämiseen osa tiemaksuista menisi. Tavoitteena on ollut, että lippujen hinnat laskisivat 15-30 prosenttia.

Helsingin seudulla on arvioitu aiemmissa selvityksissä (HSL), että tiemaksujen ansiosta matka-ajat henkilöautolla Helsingin keskustaan lyhenevät aamuisin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta paikoin noin 7 minuuttia.

Tiemaksujen on arvioitu vähentävän henkilöautomatkojen määrää noin 6 prosenttia.

Tiemaksujen vaikutus liikkumiseen on arvioitu eniten vaikuttavan Helsingin seudun kehyskunnissa kuten Kirkkonummella, josta noin 60 prosenttia työssäkäyvistä kulkee päivittäin Espoon ja Helsingin suuntaan töihin. Suurin osa matkoista tehdään henkilöautoilla.

Pääkaupunkiseudun kehyskunnat ovat kaikki vastustaneet tiemaksujen käyttöönottoa.

Keskiviikkona julkistetussa raportissa todetaan, että tiemaksu on tehokas ja taloudellinen ohjauskeino, joka on jo käytössä muun muassa Tukholmassa ja Göteborgissa.

(16) kommenttia

Kommentit (16)

Sivut

Koskahan tajutaan ettei rahanahneudella pelasteta mitään, juuri rahanahneus ja kaiken mittaaminen maksimaalisilla tuotoilla ollaan muokattu yhteiskuntaa sellaiseksi kun se on. Miksi ne kaikki työpaikat ja kaikki muu esim Uudellamaalla on pyritty keskittämään Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle, raha on perimmäinen vastaus.
Ihmisen vahvuus ja heikkous on äly, sitä pitäisi siis hyödyntää oikein.
Järki
Jos tietulleja asetetaan Kehä IIIlle, niin niiden TÄYTYY olla kaksisuuntaisia. Kun Helsingin savolaiset lähtevät kesämökeilleen, niin MAKSAKAA!
On tää niin ufoa, että mistä näitä vihreitä oikein sikiää?
Kaksisuuntaiset tietullit ok.
Paavo Kymäläinen
Paavo Kymäläinen
”Jos sinulla on kustannustehokas korvaava kulkuväline tiedossa, jolla liikkuu isokin rahtimäärä, niin kannattaa lyödä rahoiksi sillä.”

Mikä pakko sitä tavaraa on raijata ympäri maailmaa edestakaisin. Jos tavaraliikennettä verotettaisiin tarpeeksi, voitaisiin palata myös siihen, että maat ja maanosat olisivat enemmän omavaraisia ja tuottaisivat ruoan ja tavaransa itse. Ehkä utopiaa, mutta jos poliittista tahtoa on sekin voisi olla suunta.

Jos kaikki autot kulkisivat sähköllä, kaikkea sitä sähköä ei suinkaan tuoteta hiilidioksidivapaasti. Eikä kaikki suomalaiset halua muuttaa kehäkolmonen sisäpuolella.
Hanks
jkauppa matkoihinos veroja vielä nostetaan siirryn puulämmityseen,siirtykää muutkin.hommaan traktorin kauppamatkoihin.ne ei saastuta.kuinka paljon imisen hermo kestää tätä viher piipperrystä.ei mitään realismia.
markus rannanpää
Henkilöautojen osuus kaikista Suomen hiilidioksidipäästöistä on 9 %. Enemmän hiilidioksidipäästösäästöjä Suomen tasolla tulee ilmaston lämpenemisen myötä lämmitystarpeen vähentyessä.
Kauko Kukko

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx