(0) kommenttia

Tiesitkö: K-nummen junat eivät aja uudelle Pisararadalle

Kirkkonummen junat pysähtyvät jatkossakin nykyisillä paikoillaan Helsingissä. Pisararata ei muuta niiden liikennettä.

Helsingin keskustan alle suunniteltu uusi ratalenkki Pisararata ei tuo juuri muutoksia Kirkkonummen paikallisjunaliikenteeseen. Junat pysähtyvät Helsingin päärautatieasemalla kuten nytkin.

Maan alle louhittava Pisararata on suunniteltu jo hyvin pitkälle. Uusia asemia on piirretty Töölöön, päärautatieaseman alle, Hakaniemeen sekä Pasilan aseman alle. Uusia asemapiirustuksia on esitelty yleisölle Helsingin rautatieasemalla tiistaina. 

Ratahankkeen tarkoitus on helpottaa Helsingin ratapihan ruuhkaa. Ratapihalle ei Helsingissä mahdu enää uutta liikennettä. Junaliikenne on nykyisin Helsingin päässä hyvin herkkä kaikenlaisille liikenneongelmille ja junien myöhästymisille.

Uudelle Pisararadalle on tarkoitus syöttää nykyinen ja tuleva kaupunkirataliikenne eli junat A-, I-, N-, K- ja T.

Kaikki muut lähi-ja kaukojunat pysyvät nykyisillä raiteilla eli Kirkkonummen-suunnan Y-, S-, E-, ja U-junat pysähtyvät jatkossakin nykyisillä paikoillaan.

Rata valmis 5 – 6 vuoden päästä

Pisararadan valmistuttua Leppävaaran A-junista tulee heilurilinja Leppävaaran ja Keravan välillä. Toinen heilurilinja ajaa uutta Kehärataa lentoaseman kautta. Mikään kaupunkijuna ei siis jatkossa enää ”käänny” keskustassa, vaan junat ajavat koko ajan pysähtyen hetken tietysti kaikilla asemilla. Junat kulkevat viiden minuutin välein.

Helsingistä Leppävaaraan nykyisin jatkuvaa kaupunkirataa aiotaan tulevaisuudessa jatkaa joko Espoonkeskukseen tai Kauklahteen.

Pidemmälle tulevaisuudessa tiheä kaupunkijunaliikenne saattaa jatkua Kirkkonummelle saakka. Kirkkonummella varaudutaan kaavoituksessa uusien raiteiden rakentamiseen.

Pisararadasta ei ole lopullisia päätöksiä, mutta poliittisesti hanke lienee aika selvä. Eduskunnan odotetaan tekevän päätökset vielä tänä vuonna. Siinä tapauksessa Pisararata olisi valmis noin viiden vuoden kuluttua.

Helsingin alla kalliossa kulkeva uusia rata maksaa lähes miljardi euroa.

Pisararata-suunnitelmia  


(0) kommenttia
Kommentit

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx