(10) kommenttia

Tien painumista korjataan väliaikaisesti päällysteellä 51:llä − ennätys lienee 1,6 metriä paksu asfaltti

Kantatie 51 ja myös rampit painuvat koko ajan Kirkkonummen keskustan liittymässä. Peruskorjaus alkaa aikaisintaan kahden vuoden kuluttua.

Uudellamaalla on seurannassa yli 200 kohdetta, joissa tie painuu jatkuvasti. Pahoja painumia on kantatie 51:llä Kirkkonummella ja Siuntiossa.

Painuminen on jatkuva murhe tienpitäjälle 51:llä Kirkkonummen keskustan eritasoliittymän kohdalla. Painumia joudutaan korjaamaan asfaltilla lähes vuosittain.

− Uudenmaan ennätys taitaa olla korjauskohteesta löytynyt 1,6 metrin paksuinen asfalttikerros, projektipäällikkö Kirsi Pätsi Uudenmaan ely-keskuksesta kertoo.

Erityisen paksu "asfalttimatto" löytyi Espoossa Hannuksenpellosta, jossa on kunnostettu Länsiväylää ja tehty uutta alikulkua.

Kirkkonummen keskustan kohdalla Munkkullan liittymässä oleva tienkorjaus perusteellisesti maksaisi arviolta yli 6 miljoonaa euroa.

Samanlaisia hankkeita on listattu Uudellamaalla 11 kiireellisyysjärjestyksen. Rahaa on tällä hetkellä vain kahteen kohteeseen.

Kirkkonummen kohteen aloitus on ajoitettu aikaisintaan alkavaksi vuonna 2021.

Muutenkin Munkkullan eritasoliittymä vaatisi korjaamista ja muutostöitä lisääntyneen liikenteen takia. Liittymä on ruuhkainen.

Pika-avuksi liikenteen sujuvoittamiseksi on suunniteltu liikennevaloja ramppien päihin ja pidemmällä tähtäimellä niin sanotut pisaraliittymät.

Liittymien rakentaminen on eri hanke kuin kantatien painumien korjaaminen, eikä siihenkään ole tiedossa rahoitusta. Myöskään liikennevaloihin ei Ely-keskuksella ole ainakaan tänä vuonna määrärahaa.

> Tällaiset olisivat uudet pisaraliittymät 51:ltä Kirkkonummen keskustaan – katso kuvat ja video, näin liittymässä ajetaan (Viisykkönen 22.8.2017)

Pehmeälle savi- tai turvemaalle maanvaraisesti ilman paalutusta tai muuta ohjanvahvistusta perustettu tien penger painuu hitaasti, vuosikymmenien ajan.

Aluksi painuminen on usein tasaista, mutta ajan saatossa syvempi pehmeikkö painuu enemmän kuin matala.

Tällaisesta savikon painumisesta on kyse Kirkkonummen eritasoliittymän kohdalla, missä savikerroksen syvyys vaihtelee voimakkaasti lyhyellä matkalla.

Toinen kiireellinen korjauskohde 51:llä olisi Siuntion Pikkalassa, jossa kantatie on aikanaan vahvistettu puupaaluilla. Kirkkonummen kohdalla on käytetty tienrakennuksessa toista tekniikkaa ilman puupaalutusta.

Siuntiossa Hamossenin kohdalla on noin 1,3 kilometrin osuuden korjaamisen laskettu maksavan noin 3,5 miljoonaa euroa. Kohde on luokiteltu kiireellisemmäksi kuin painumien korjaus Kirkkonummen keskustan kohdalla.

Tien painuminen vuosikymmenten saatossa on varsinkin etelärannikolla yleinen ilmiö. Esimerkiksi Kirkkonummen keskustasta Siuntion suuntaan olevalla Pedersin suoralla on tie laskeutunut noin metrin alkuperäisestä.

> Suunnitelma valmistui Kirkkonummi-Siuntio -osuudelle: 51:lle neljä kaistaa, uusi linjaus ja uudet eritasoliittymät – Katso kuvat! (Viisykkönen 11.10.2017)

Pehmeän ja jopa lähes 10 metrin savikerros on myös Kirkkonummen keskustassa aina katutöiden ongelmana.

> Jäikö tietyö kesken? Kuoppa auki eikä ketään näy (Viisykkönen 15.8.2016)

(10) kommenttia

Kommentit (10)

Sivut

Kaikenlaisten adressien allekirjoittaminen on jokseenkin turhanpäiväistä jota harrastavat lähinnä turhautuneet tai muutoin tavallisesta elämästä vieraantuneet...
Anonyymi
Viimeisessä Kirkkonummen sanomissa on ELY-keskuksen lausunto painaumien syistä ja kustannuksista. ELY-keskus voisi myös antaa lausuntonsa syistä miksi tienpohja alunperin ja kaikissa muutosvaiheessa ei ole tehty oikein vaan halvalla ja keskeneräisesti. Maaperätutkimus on varmaan tehty jo 60-luvulla ja useamman kerran sen jälkeenkin.
Byrokraatit, kynä käteen
On aika erikoista että teollissuusalueella ei saa tehdä mitään ei kait se ole mikään asumalähiö.
Äly hoi
Ei ely, pitäisikö myös Upinniemen varuskunta lopettaa kun sinnekin on raskaita autoja menossa/tulossa? Miten nyt kun varuskunnassa alkaa remontti? Pitääkö tarvikkeet viedä vettä pitkin sinne vai rekalla Upinniementietä pitkin?
Tie on autoja varten.
Upinniementie ei kestä nykyisiä kuorna-autojen painoja, se on jatkuvasti montulla

Myös tiemelu on liian suurta
Ei mahdu enää ojangontien kaavan vastainen kivimurskaushanke tänne
Ei ely

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx