(9) kommenttia

Tiemaksujen suunnittelu jatkuu, lakia aletaan valmistella – Kirkkonummi myös mukana neuvotteluissa

HSL on esitellyt muun muassa tällaista vyöhykejakoa autoilijoiden tiemaksujen keräämiseen.

Mahdolliset ruuhkamaksut Helsingin seudulla pysyvät edelleen vahvasti tulevaisuuden suunnitelmissa. Niitä varten aletaan valmistella lainsäädäntöä.

Valtio ja Helsingin kaupunkiseudun kunnat ovat saaneet neuvottelutuloksen tiemaksujen jatkovalmistelusta.

Neuvotteluissa on sovittu, että tarvittavia lakeja aletaan valmistella. Nykylainsäädäntö ei mahdollista maksuja, jotka perustuvat esimerkiksi tietulleihin tai kilometripohjaiseen maksatukseen.

Mitään tarkempaa mallia tai muitakaan yksityiskohtia ei ole vielä sovittu.

Neuvotteluissa valtion kanssa ovat olleet mukana Helsingin ja Tampereen seudulta 22 kaupunkia ja kuntaa.

Neuvotteluihin ovat osallistuneet myös Helsingin seudun kehyskunnat eli niin sanotut Kuuma-kunnat, joihin Kirkkonummi kuuluu.

Kuuma-kunnat ovat suhtautuneet tähän saakka hyvin nihkeästi tiemaksukaavailuihin.

Kirkkonummi on vastustanut tiemaksujen käyttöönottoa Helsingin sisääntuloväylillä.

Viimeksi kunta otti kantaa asiaan noin vuosi sitten. (Lue: Viisykkönen 2.4.2019)

Tiemaksuja on selvitetty Helsingin seudulla jo vuosia. Neljä vuotta sitten HSL kertoi yhdestä mallista, jossa tiemaksuja perittäisiin ”tietulleilla” ja jotka jakaisivat alueen vyöhykkeisiin.

> HSL tutki: Tässä tiemaksujen portit – Mitä maksaa ajaa K-nummi-Hki? (Viisykkönen 11.2.2016)  

(9) kommenttia
Kommentit (9)

Kommentit (9)

@Pako, osuit naulan kantaan. Lopputuloksen voi vain arvata ja nykyisellä tavalla edetessä ei olla edes haastajan asemassa neuvotteluissa. Nykyistä parempaa osaamista tarvittaisiin.
Omat edut ensin
Ehdotan myös tietullia stadista saapuville mökkiläisille. Yksi Porkkalantielle ja toinen 51:lle Pickalan kohdalle.
Muusi
Mun mielestä nämä tietullit on ihan Ok, sillä oletuksella että rakennetaan isolla kädellä uusia liityntäpysäköintipaikkoja ja tehdään mittavia investointeja Kirkkonummen julkisen likeenteen parantamiseen(huom nopeita yhteyksiä) Kirkkonummi-Helsinki välillä.

Ilman näitä, aika tuo on aika karu tulevaisuus skenario Kirkkonummelle.

Timo
Heh - nimimerkki ”pako” on oikeassa.

Kannattaisi Kirkkonummella nyt vaan keskittyä sen kevyenliikenteen väylän rakentamiseen Prismalta Espoon suuntaan - sille nimittäin löytyy kohta innokkaita käyttäjiä kun Kirkkonummen suurvisiirit ovat nämä neuvottelut käyneet loppuun. Tähän astihan näitä kevyenliikenteen väyliä on rakennettu muutaman sadan metrin pätkissä (sen jälkeen voimat ovat yleensä loppuneet) ja asfaltoitu säännöllisesti kerran 50-vuodessa.
Pakkoliitos Espooseen häämöttää tunnelin päässä
Polttoainevero on jo toimiva kilometriperusteinen vero. Se myös kannustaa vähäpäästöisen auton hankintaan, toki poikkeuksia löytyy. En ymmärrä miksi pitää rakentaa toinen vastaava himmeli.
Keijo
Suomi haalii turhia kuluja ja elätettäviä ym ja autoilijat maksaa. Ei yllätä että ahneet ja tyhmät on mukana tässäkin.
Pois kirkkonummelta.
Hölmöläisten touhua näin pienellä "metropolialueella". HSL voisi keskittyä siihen ydintehtäävänsä eli joukkoliikenteen järjestämiseen, mutta jostain syystä se laitos häslää nykyään joka sektorilla. Puuttuu jopa kuntien kaavoitukseen, kuten vastustaa Espoon Histan rakentamista, koska alue nojautuu liikaa yksityisautoiluun ja pientalovaltaiseen asumiseen (HSL:n mielestä). Kuka laittaisi HSL:n ruotuun!?
Bussimatkustaja
Heh, ”Kirkkonummi mukana neuvotteluissa”. Kirkkonummi onkin aina niin hyvä neuvotteluissa että odotetaan taas vaan mikä on lopputulos..
Pako
Kolmen portin kautta töihin, ja samoilla takaisin. 1452 € vuodessa. Työnantaja edellyttää oman auton käyttöää. Julkisilla menee 5 h päivässä työmatkoihin. Siinä tulevaisuus.
Ei mikään ihme että ammatti-ihmisistä alkaa olla pulaa. Työmatkat menee mahdottomiksi.
maksumies

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx