(9) kommenttia

Tiemaksuista nousi entistä kuumempi kysymys – valtuusto äänesti asiasta, josta kuitenkin oli lähes yksimielinen

Valtuusto kokoontuu koronan takia sähköisesti.

Ruuhkamaksut puhuttivat Kirkkonummen valtuustoa myöhään maanantai-iltana, vaikka itse asiasta on oltu varsin yksimielisiä ja kannanotot aiemmin sen mukaisia.

Ruuhkamaksuasia oli valtuuston listalla sivujuonteena, kun valtuusto oli hyväksymässä niin sanottua MAL-sopimusta, jonka valtio, HSL ja Helsingin seudun kunnat ovat neuvotelleet.

Sopimuksessa on sovittu tavoitteista, kuinka paljon asuntoja pyritään lähivuosina rakentamaan ja millaisia liikennehankkeita on tulossa.

MAL-sopimuksessa on mainittu, että ruuhkamaksuja suunnitellaan ja valtion puolelta valmistellaan tarvittavia lakeja. Sama asia on sovittu nykyhallituksen ohjelmassa.

Kirkkonummi on jo pidemmän aikaa lausunut jyrkkää ”eitä” tiemaksusuunnitelmille ja jatkaa samalla linjalla.

Kunta ei hyväksy edes asian valmistelua ja sanoutuu koko ajatuksesta irti.

Kunnan kanta on saanut myös valtakunnallista huomiota viime päivinä. Ilta-Sanomat teki aiheesta jutun.

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi (kok.) oli maanantaiaamuna MTV:n Uutisaamussa väittelemässä ruuhka- eli tiemaksuista Helsingin apulaispormestarin Anni Sinnemäen kanssa.

Sinänsä Kirkkonummi ei ole kannanotoissaan yksin, vaan Helsingin seudun kehyskunnat suhtautuvat tiemaksuihin kielteisesti. Jossakin vaiheessa samasta asiasta on puhuttu myös tietulli-nimellä.

Kirkkonummen valtuustossa asiasta ajauduttiin maanantai-iltana äänestämään. Kysymys oli lähinnä siitä, kuinka jyrkästi tiemaksuille sanotaan tässä vaiheessa ”ei”.

Valtuuston päätökseksi ja lausumaksi jäi hyvin kielteinen kanta tiemaksuihin, mikä oli myös kunnanhallituksen esitys viime maanantailta.

Äänestyksessä oli vastassa Minna Hakapään (Pro Kirkkonummi) esitys, jossa myös vastustettiin tiemaksuja, mutta vähän sovittelevammin.

Esityksessä korostettiin, että jyrkkiä kantoja tiemaksuihin ei otettaisi ennen kuin selvityksistä niiden vaikutuksista on enemmän tietoa. Hakapään esitys hävisi äänestyksessä 14-35.

Valtuusto hyväksyi itse MAL-sopimuksen yksimielisesti.

> Kirkkonummi vastustaa edelleen tietulleja ja korostaa, että yksityisautoilu on usein välttämätöntä (Viisykkönen 28.9.)

(9) kommenttia
Kommentit (9)

Kommentit (9)

Lohjalle on hyvä mennä jos kauppoja ja pankkeja tarvii antaa piiperoiden vuohkata
Eivät nekään aja pyörällä
Kirkkonummella kaikki poliiitikkojen kokoukset kestävät tuntikausia. valtuusto, hallitus, lautakunnat, kaikki haluavat vain puhua, puhua, puhua. Tulee varmaan isommat palkkiot.
Kirkkonummi tauti
Kylläpä ovat tosi pitkiä nuo valtuuston kokoukset, yli neljä tuntia. Miksiköhän?
Johtajuutta
Lähtökohtaisesti vastustan tiemaksuja, mutta mikäli tulevat niin julkisen liikenteen pitäisi olla sellainen että Kirkkonummen keskustasta pääsee 30 minuutissa Helsingin keskustaan 20 min välein aamuin(05-10) ja illoin(15-22). Ja pitäisi olla runsaasti liityntäparkkipaikkoja joista pääsee kätevästi näiden kyytiin. Näin kiireisetikin pitäisi pystyä selviytymään, menemättä autolla perille asti.

Mutta koska tällä hetkellä(bussi+metro tai juna) kestää noin tunnin julkisilla helposit mistä tahansa, niin ei ole kovin reilu tilanne jos ruuhkamaksut tulee eikä julkiset nopeudu.
Kalle
Valtuuston kokous oli teatteria. Vakavilla asioilla tehtiin pilaa. Varmisti että en äänestä ketään enkä mitään.
Nukkuja
Lukuvinkki, haastattelussa kirkkonummelaisia valtuutettuja:

https://www.suomenuutiset.fi/uudenmaan-kunnat-tyrmaavat-ruuhkamaksut-purra-kyseessa-olisi-jalleen-uusi-vero/
Lukuvinkkeli
Vihreät ja anti-Pro Kirkkonummi taitavat haluta hankaloittaa ihmisten arkea ja kerätä vaan lisää rahaa asukkailta.
Ei kiitos
Se että autot ajelevat jonossa ei ole ruuhka. Suomessa vuosikymmeniä ajaneena en voi edelleenkään sanoa nähneeni täällä ruuhkia. Toista on Keski-Euroopassa.

Siirryttäessä polttomoottorisista ajoneuvoista muihin vaihtoehtoihin Valtion vero- ja muut maksutulot tulevat tipahtamaan dramaattisesti. Siksi on kova pyrkimys korvaamaan kyseiset tulovirrat muilla veroilla ja maksuilla. Vaikka sähköauton lataus ja käyttö on nyt halpaa, niin varmaa on että maksuja on tulossa muodossa tai toisessa.
Autoilija
Mikäs ihme tämmöinen Pro Kirkkonummi nyt on, kuulostaa toiminnaltaan enemmänkin anti-PRO Kirkkonummelta?
Puolesta vai vastaan?

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä