(23) kommenttia

"Tie kuin Venäjällä!" Porkkalantien käyttäjät tuskastuivat ja vaativat korjausta − Näin vastaa tienpitäjä

Porkkalantie on vilkkaassa käytössä. Tien varrella on asustusta ja kesämökkejä koko matkalla ja liikennettä on myös ulkoilualueille.

Porkkalaniemen kärkeen johtavan maantien käyttäjät ovat hermostuneet tien huonosta kunnosta. Nyt kerätään nopealla tahdilla täyttyvää adressia.

Kevään koittaessa Porkkalantien kuopat ja kraaterit ovat innoittaneet vilkkaaseen kommentointiin.

"Porkkalantie erittäin huonossa kunnossa, vuoden sisällä jo kolmet renkaat menneet rikki!"

"Nyt pienet paikkaukset eivät enää auta. Tie on surkeassa kunnossa. Joka aamu on auton kanssa pujottelua!"

"Tie on kuin Venäjällä. Vuokra-ajan muistona ihan ok, mutta normikäytössä häpeällisessä kunnossa."

Bölen yksityistiekunnan hallitus päätti laittaa auki adressin, jossa vaaditaan Porkkalantien pikaista kunnostamista.

Adressiin on kertynyt jo vajaassa kahdessa päivässä lähes 500 allekirjoitusta.

Noin 18 kilometriä pitkä Porkkalantie on valtion tie, ja sen kunnosta vastaa Uudenmaan Ely-keskus.

Projektipäällikkö Niklas Nevalainen Ely-keskuksesta kertoo, että tien kunto on hyvin tiedossa, mutta sen korjaamisesta ei tällä hetkellä voi luvata mitään.

Ainakaan tänä vuonna ei tarkoitukseen ole rahaa. Porkkalantiellä joudutaan turvautumaan vain pikapaikkauksiin ja hätäkorjauksiin.

Uudellamaalla lähes kaikki päällystysrahat käytetään tänä vuonna pääväylien kunnostukseen. Näin on ylin Väylävirasto linjannut.

Porkkalantien kunnostuksesta on tehty Nevalaisen mukaan viime vuonna suunnitelma, jolla pahimmat osuudet kunnostettaisiin ja päällystettäisiin uudestaan. Kustannusarvio on karkeasti miljoona euroa.

− Pelkkä uuden päällysteen vetäminen ei Porkkalantiellä onnistu. Vanha päällyste on niin huonoa, että se pitää kuoria pois ja monin paikoin tulisi vahvistaa tiepohjaa, jotta sitä kannattaa päällystää, Nevalainen toteaa.

Porkkalantie on pieni osa Suomen niin sanottua teiden korjausvelkaa.

Ely-keskus on laskenut, että toissa vuonna korjausta välttämättä vaativia tieosuuksia oli Uudellamaalla ja Hämeessä yhteensä noin 1 100 kilometriä.

Tällä menolla eli nykyisillä määrärahoilla korjausta odottavien teiden yhteispituus kasvaa Ely-keskuksen arvion mukaan 3-4 vuodessa yli 2 000 kilometriin - siis pelkästään kahden Ely-keskuksen alueella.

Korjausvelkaa pyrittiin paikkaamaan koko maassa kolmen vuoden lisärahoituksella, mutta nyt ne rahat on käytetty.

Uudellamaalla ja Hämeessä lisärahaa oli yhteensä 60 miljoonaa euroa. Yksi kohde oli Espoossa Ikean kohdalla VT1:n korotus.

Uuden hallituksen ja eduskunnan asia on, miten paljon teiden korjauksiin pistetään jatkossa rahaa.

Kirkkonummella kiireisimmäksi tiehankkeeksi on kolmen seuraavan vuoden aikana listattu Kauklahti-Virkkala -maantien (1130) kunnostus.

Senkään toteutuksesta ei ole varmuutta, sillä kiireellisyyslistoille tulee usein vielä kiireellisempiä hankkeita.

> Tien painumista korjataan väliaikaisesti päällysteellä 51:llä − ennätys lienee 1,6 metriä paksu asfaltti (Viisykkönen 22.1.)

(23) kommenttia

Kommentit (23)

Sivut

Mahtaa olla Suomen tiet yleisemminkin heikossa kunnossa, kun tuntuuvat suunnittelevan ryhtyä keräämään oikeita tiemaksuja, Nokian entisellä jojtaja Ollilalla on työryhmä pohtinut keinoja rahojen keräämiseksi. Kaipa siihen uusia laiteitkin keksitty, kun nykyään tuppaa olla kaikki automatisoitua.
Kuulema 8 miljardia autoilijat jo maksavat tiellä liikkumisesta veroja ja siihen kuka tietää kuinka paljon välillisiä veroja, arvonlisäveroa moninverroin enempi autoala maksaa valtiolle. Haittaa vaan saavat liikenteelle rakentamalla vain ajoesteitä ja kiertoympyröitä ja kylvämällä suolaa teille, ikäänkuin ei parempaa tekemistä olisi ja järkevämmin.
mihin mahtaavat tierahat pimittää
Hyvällä autolla ajaminen Porkalanniemeen ja myös takaisin sujuu varsin mainiosti tuollakin varsin möykkyisellä tiellä, tosin maastobemarin ajorajoitin tarvii pitää vain 80-kympissä.....
Ökyturbo-ääliö
Vapaa-ajan asunnon vero on vasta 1,4%.Eli vielä on varaa nostaa että saadaan hölmöläisten hommat rahoitettua.
Paavi
Ratahankkeisiin pitää laittaa rahaa, koska yksityisautoilua on tiettyjen tahojen mielestä vähennettävä radikaalisti ja suosittava julkista liikennettä. Että ei muuta kun bussilla kylille ja vaihto junaan. "Ai eikö busseja kulje, no muuttakaa keskustaan sieltä!"

Kannattaa tältä kantilta miettiä minkä puolueen ehdokasta äänestää.
sdkfz
Asukkaat ja muut tienkäyttäjä ovat jo ”antaneet roponsa” teiden kunnossapitoon monenlaisten verojen muodossa, rahat on vain ohjattu muualle ja siitä se ”korjausvelkaa” muodostuu, lisää ei tarvitse antaa, sekin menisi muualle johonkin turhakkeeseen.

Tvh

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx