(24) kommenttia

"Tie kuin Venäjällä!" Porkkalantien käyttäjät tuskastuivat ja vaativat korjausta − Näin vastaa tienpitäjä

Porkkalantie on vilkkaassa käytössä. Tien varrella on asustusta ja kesämökkejä koko matkalla ja liikennettä on myös ulkoilualueille.

Porkkalaniemen kärkeen johtavan maantien käyttäjät ovat hermostuneet tien huonosta kunnosta. Nyt kerätään nopealla tahdilla täyttyvää adressia.

Kevään koittaessa Porkkalantien kuopat ja kraaterit ovat innoittaneet vilkkaaseen kommentointiin.

"Porkkalantie erittäin huonossa kunnossa, vuoden sisällä jo kolmet renkaat menneet rikki!"

"Nyt pienet paikkaukset eivät enää auta. Tie on surkeassa kunnossa. Joka aamu on auton kanssa pujottelua!"

"Tie on kuin Venäjällä. Vuokra-ajan muistona ihan ok, mutta normikäytössä häpeällisessä kunnossa."

Bölen yksityistiekunnan hallitus päätti laittaa auki adressin, jossa vaaditaan Porkkalantien pikaista kunnostamista.

Adressiin on kertynyt jo vajaassa kahdessa päivässä lähes 500 allekirjoitusta.

Noin 18 kilometriä pitkä Porkkalantie on valtion tie, ja sen kunnosta vastaa Uudenmaan Ely-keskus.

Projektipäällikkö Niklas Nevalainen Ely-keskuksesta kertoo, että tien kunto on hyvin tiedossa, mutta sen korjaamisesta ei tällä hetkellä voi luvata mitään.

Ainakaan tänä vuonna ei tarkoitukseen ole rahaa. Porkkalantiellä joudutaan turvautumaan vain pikapaikkauksiin ja hätäkorjauksiin.

Uudellamaalla lähes kaikki päällystysrahat käytetään tänä vuonna pääväylien kunnostukseen. Näin on ylin Väylävirasto linjannut.

Porkkalantien kunnostuksesta on tehty Nevalaisen mukaan viime vuonna suunnitelma, jolla pahimmat osuudet kunnostettaisiin ja päällystettäisiin uudestaan. Kustannusarvio on karkeasti miljoona euroa.

− Pelkkä uuden päällysteen vetäminen ei Porkkalantiellä onnistu. Vanha päällyste on niin huonoa, että se pitää kuoria pois ja monin paikoin tulisi vahvistaa tiepohjaa, jotta sitä kannattaa päällystää, Nevalainen toteaa.

Porkkalantie on pieni osa Suomen niin sanottua teiden korjausvelkaa.

Ely-keskus on laskenut, että toissa vuonna korjausta välttämättä vaativia tieosuuksia oli Uudellamaalla ja Hämeessä yhteensä noin 1 100 kilometriä.

Tällä menolla eli nykyisillä määrärahoilla korjausta odottavien teiden yhteispituus kasvaa Ely-keskuksen arvion mukaan 3-4 vuodessa yli 2 000 kilometriin - siis pelkästään kahden Ely-keskuksen alueella.

Korjausvelkaa pyrittiin paikkaamaan koko maassa kolmen vuoden lisärahoituksella, mutta nyt ne rahat on käytetty.

Uudellamaalla ja Hämeessä lisärahaa oli yhteensä 60 miljoonaa euroa. Yksi kohde oli Espoossa Ikean kohdalla VT1:n korotus.

Uuden hallituksen ja eduskunnan asia on, miten paljon teiden korjauksiin pistetään jatkossa rahaa.

Kirkkonummella kiireisimmäksi tiehankkeeksi on kolmen seuraavan vuoden aikana listattu Kauklahti-Virkkala -maantien (1130) kunnostus.

Senkään toteutuksesta ei ole varmuutta, sillä kiireellisyyslistoille tulee usein vielä kiireellisempiä hankkeita.

> Tien painumista korjataan väliaikaisesti päällysteellä 51:llä − ennätys lienee 1,6 metriä paksu asfaltti (Viisykkönen 22.1.)

(24) kommenttia
Kommentit (24)

Kommentit (24)

Ei tartte kunnostaa. Pysyy nopeudet rauhallisempina ja väkeä liikkuu vähemmän arvokkaassa luonnossamme.
Luontoensin
Mahtaa olla Suomen tiet yleisemminkin heikossa kunnossa, kun tuntuuvat suunnittelevan ryhtyä keräämään oikeita tiemaksuja, Nokian entisellä jojtaja Ollilalla on työryhmä pohtinut keinoja rahojen keräämiseksi. Kaipa siihen uusia laiteitkin keksitty, kun nykyään tuppaa olla kaikki automatisoitua.
Kuulema 8 miljardia autoilijat jo maksavat tiellä liikkumisesta veroja ja siihen kuka tietää kuinka paljon välillisiä veroja, arvonlisäveroa moninverroin enempi autoala maksaa valtiolle. Haittaa vaan saavat liikenteelle rakentamalla vain ajoesteitä ja kiertoympyröitä ja kylvämällä suolaa teille, ikäänkuin ei parempaa tekemistä olisi ja järkevämmin.
mihin mahtaavat tierahat pimittää
Hyvällä autolla ajaminen Porkalanniemeen ja myös takaisin sujuu varsin mainiosti tuollakin varsin möykkyisellä tiellä, tosin maastobemarin ajorajoitin tarvii pitää vain 80-kympissä.....
Ökyturbo-ääliö
Vapaa-ajan asunnon vero on vasta 1,4%.Eli vielä on varaa nostaa että saadaan hölmöläisten hommat rahoitettua.
Paavi
Ratahankkeisiin pitää laittaa rahaa, koska yksityisautoilua on tiettyjen tahojen mielestä vähennettävä radikaalisti ja suosittava julkista liikennettä. Että ei muuta kun bussilla kylille ja vaihto junaan. "Ai eikö busseja kulje, no muuttakaa keskustaan sieltä!"

Kannattaa tältä kantilta miettiä minkä puolueen ehdokasta äänestää.
sdkfz
Asukkaat ja muut tienkäyttäjä ovat jo ”antaneet roponsa” teiden kunnossapitoon monenlaisten verojen muodossa, rahat on vain ohjattu muualle ja siitä se ”korjausvelkaa” muodostuu, lisää ei tarvitse antaa, sekin menisi muualle johonkin turhakkeeseen.

Tvh
Junaratakin hyvä, mutta kyllä bussilla pääsee lähemmäs kotia melkei jokainen. Juna on vain eräs hanke, ei suinkaan tärkein. Kodit sijaitsevat muualla kuin junaratojen vieressä. Ihanaa, että tieministeri lähtee muualle. Ehkä siellän on tarpeellisempi.
Arja Kaari
Ei taida Porkkalantie olla ensisijainen korjauskohde ainakaan valtion varoista, mutta toisaalta niemellä asuva väki voisi antaa oman roponsa tien kunnostukseen mikäli sille on niin kova tarvis...?
Trixi
Kumma että kaiken maailman ratahankkeisiin löytyy fyrkkaa miljarditolkulla, mutta tieverkko saa routia rauhassa. Nyt jäihin kaikki pisararadat, tunnin junat ja muut turhakkeet! Suomessa reilu 5 miljoonaa ihmistä, Helsingin seudulla noin 1,5 miljoonaa ja tänne puuhataan raiteita kuin jossain Tokiossa. Ja kun nämä raidehankkeet myydään ihan aina alihintaan päättäjille. Jos kustis on vaikka 800 miljoonaa todellisuus on x 3.
Tiet viimein kuntoon
Vahasalo voisi tehdä vaalien kunniaksi tästäkin olemattoman aloitteen.
tuskastunut
Miettikää siis ketä äänestätte. Tiet kuntoon eikä mitään mielipuolista suuruuden hullua edustavaa uutta miljardi-rataa. Miljardi on muuten 1000 miljoonaa!!!!!
2000 kpl Porkkalantien korjausta
Tällaista se on kun ekonomit on päästetty valtaan ja "raha edellä mennään". Raha, jota on enemmän kuin koskaan aikaisemmin Suomen itsenäisyyden aikana, kerätään isoihin taskuihin ulkomaille ja veroparatiiseihin. Kohta ehdotetaan varmaan myös että Porkkalantie yksityistetään ja yhtiöitetään, jotta osa Ely-keskuksesta saatavasta rahasta voidaan siirtää yllä mainittuihin paikkoihin.
posti, vr, ja mitä kaikkia niitä kaikkia on ollutkaan
Ulla: aprillipäivä meni jo. Äläkä katso/lue liikaa valemediaa, jota myös valtamediaksi kutsutaan.
Jalajallu
Kuten olen useissa (netti)keskusteluissa todennut niin pidän Porkkalantietä, tie # 11247, ihan ajettavassa kunnossa kabanovintien risteykseen asti.
Kabanovintien risteyksestä eteläänpäin (Tielohkot III & IV) tie on ajokelvoton ja tältä osin aloite on mielestäni täysin asiallinen ja kiireellinenkin.

Lomamökkien verotuksesta Paaville niin
Muiden asuinrakennusten veroprosentti, (esim. kesämökki)* pitää olla 0,93 - 2,00 prosentin välillä.
Kirkkonummi on nostanut tätä veroprosenttia kahdesti ihan viime vuosina, mutta v 2019 se on vasta 1,40 %. (Monessa muussa kunnassa se on oikeasti tapissa)
Jerri Kämpe-Hellenius
Keräys pystyyn ja muita sponsoreita etsimään.
Muu ei auta
Minä ajan kyseistä tietä joka päivä 2-4 kertaa 10 km. Tiellä on myös todella paljon liikennettä. Mökkejä on vain vähän , suurin osa pysyviä asukkaita ja nykyään myös luontopolut Porkkalan päässä.
Hele-Hannele
Aina vedotaan maahanmuuttajiin? Miten paljon rahaa laitetaan kirjastoille, uimahalleille , teattereille ym ym ? Sillä rahaalla saisi kerran vuodessa uusi moottoritie Porkkalaan. Mutta näin ei maa toimi vaan jokainen pitää saada pieni osa verorahoista.
Överbyntie oli vuosi todella huonossa kunnossa kunnes viime syksynä OSA siitä korjattiin uudella asvaltilla mutta OSA on edelleen todella huonossa kunnossa. Tämän kanssa on elettävä tai sitten muuttaa pois kunnasta johonkin toiseen kuntaan missä on samat ongelmat.
Tie on ikuonen ongelma.
Tuollakin on paljon kesäasuntoja.Kyllä kesäasuntojen kiinteistövero saatiin nostettua tappiin.Päästäkseen mökille,saa auton hajalle.Tai lähdeppä viettämään aikaasi ulkoilualueille,vielä kansallispuisto tuollaisen tien päähän,"ei hyvää päivää".
Paavi
Vireä merikunta ja "pyh".Mitä ovat oman kunnan kansanedustajat tehneet asian eteen?Maakunnissa tehdään siltoja ja teitä siellä tuntuvat edustajat olevan hereillä."Ratkaisevat tekijät "ym.Tehkää jotakin oman kunnan eteen.
Rahaa kyllä kylvetään ympäri maailmaa.
Ihme porukka
Liikenne lienee tuolla tieosuudella kuitenkin varsin vähäistä ja nekin vähäiset autoilijat ajavat näemmä mahdollisimman maltillisesti...ja hyvä niin::DDD
Nedergård-mummi
Jallu : Jos maahanmuuttajat kotiutuvat hyvin, ne maksavat pian verorahoina kustannukset takaisin. Yksi suomalainen maksaa jonkun miljoona ennen kun on aikustunut ja alkanut tehdä työtä ja maksaa veroja.
Eli lisää maahanmuuttajia niin meillä on varaa korjata tiet...
Ulla
Maahanmuuton kustannus on yli 3 miljardia vuodessa. Rahaa on, riippuu vain mihin se laitetaan.
Jallu
vierailevana sukulaisena aivan karmea tien kunto on jo hengenvaarallinen nyt ei selitykset auta miten ei ole tehty mitään?
matka mummolaan
"Porkkalantiellä joudutaan turvautumaan vain pikapaikkauksiin ja hätäkorjauksiin."

Jossain vaiheessa laitettiin tiettyihin paikkoihin muutama kymmenen metriä uutta asfalttia mutta jostain syystä ei pahimpiin kohtiin.
emppo

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx